2011-11-29, 00:48
Medlem
MoLoKs avatar
Flink var inte lack på kameramannen för att han blev filmad utan för att förhandlingen i domstolen inte gick som han ville.

Jag har skrivit det tidigare i den här tråden: Flink bör inte släppas förrän han slutar tjata om att bli fri. Först då är han rehabiliterad. När han inte ens kan visa ödmjukhet de få timmar han är ute i "frihet" så talar mycket för att Flink inte är redo.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustavJung
Han har ju faktiskt rätt, 18 år är en lång tid. Han bör få sitt straff tidsbestämt, det är ju självklart att han kommer bli fri en dag och han har ju faktiskt blivit äldre. Även om man kan tycka det är ett väldigt allvarligt brott han begick så bör han ju faktiskt få en chans att planera och se fram emot andra halvan av sitt liv. Bara korkat att neka han tidsbestämt straff.

"Mattias Flink får ett längre tidsbestämt straff i hovrätten; 36 år jämfört med tingsrättens 32 år. Det innebär med reglerna om villkorlig frigivning att han blir fri först sommaren 2018." - 2010

http://www.expressen.se/1.2262569

Så han har 6 år på sig att planera. Verkar rimligt. Han ska fan inte ut innan om han håller på att explodera så enkelt som klippet visade.
Citera
2011-11-29, 07:56
Medlem
SplitVision.00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Flink var inte lack på kameramannen för att han blev filmad utan för att förhandlingen i domstolen inte gick som han ville.

Var du med så att du vet hur förhandligarna gick?

Citat:
"Mattias Flink får ett längre tidsbestämt straff i hovrätten; 36 år jämfört med tingsrättens 32 år. Det innebär med reglerna om villkorlig frigivning att han blir fri först sommaren 2018." - 2010

http://www.expressen.se/1.2262569

Så han har 6 år på sig att planera. Verkar rimligt. Han ska fan inte ut innan om han håller på att explodera så enkelt som klippet visade.
Vad är det du inte begriper i det här? HD-förhandligen handlade just om hur långt hans straff ska bli så hovrättsdomen kommer att rivas upp.
Citera
2011-11-29, 08:58
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustavJung
Man kan argumentera för och emot en jävla massa saker men som jag ser det så finns det ingen anledning att hålla Flink inlåst resten av sitt liv och trakassera honom som t.ex. expressen gör. Låt han leva sitt liv i frihet, han har nu fått sitt straff. Och till de som går runt och hatar och inte kan släppa det han gjorde, Bad luck.. vi lever bara en gång, släpp det och lev vidare, det enda du kan göra hur tungt det än är.

Tror knappast anhöriga mår bättre av livstidsstraff eller dödsstraff, det är hos er själva hatet ligger, ingen annanstans.

Vi kan väl vara överens så långt som att våra åsikter går isär. Det är lätt att säga "vi lever bara en gång", "lev vidare" etc. men det klingar falskt för dem som sedan 17 år vilar i sina gravar, dit Mattias Flink ansåg sig ha rätten att skicka dem. Offrens anhöriga lär nog se på saken på ett annat sätt. Jag tror säkerligen att de skulle må bättre av att mördaren hålls inspärrade för gott, men ett rättssystem kan naturligtvis inte konstrueras utifrån deras önskningar. Det är brottet i sig - att med berått mod döda en medmänniska, i det här fallet dessutom sju gånger om - som är så allvarligt att förövaren borde sitta inlåst för gott. Om till och med massmördare som Flink beviljas tidsbestämning så innebär det att rättsväsendet urholkar sig självt; livstidsstraffet blir ett slags luftslott där vem som helst förr eller senare kan bli utsläppt - bara han anses vara rehabiliterad. Det blir så att säga brottslingens tillstånd, inte brottets art som avgör om han skall släppas fri. Den psykos som Flink led av under dådet var till icke ringa del orsakad av stor alkoholkonsumtion. Han bar alltså själv ansvar för att han försatte sig i det tillstånd han befann sig i - det är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet.
Citera
2011-11-29, 10:09
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SplitVision.00

Vad är det du inte begriper i det här? HD-förhandligen handlade just om hur långt hans straff ska bli så hovrättsdomen kommer att rivas upp.

En del inlägg här är skrivna som om de inte hajat att Flink har fått tidsbestämt redan. Jag förtydligade.
Citera
2011-11-29, 10:10
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Var du med så att du vet hur förhandligarna gick?

.

Se klippet....
Citera
2011-11-29, 10:44
Medlem
SplitVision.00s avatar
Citat:
En del inlägg här är skrivna som om de inte hajat att Flink har fått tidsbestämt redan. Jag förtydligade.

Men snälla MoLoK, berätta då för mig vad HD-förhandligen för en vecka sedan gick ut på.
Citera
2011-11-29, 15:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Men snälla MoLoK, berätta då för mig vad HD-förhandligen för en vecka sedan gick ut på.

Han överklagade väl?

Alltså, några här i tråden skriver att det vore humant om Flink någon gång kunde få ett tidsbestämt straff. Jag påminde om att han redan har fått det. Först 32 år, sedan 36 år och nu får vi se var det landar i HD.

Menar du att HD kommer att ta bort tidsbegränsningen så han sitter på livstid igen? Eller vart försöker du komma?
Citera
2011-11-29, 16:04
Medlem
SplitVision.00s avatar
Citat:
Han överklagade väl?

Alltså, några här i tråden skriver att det vore humant om Flink någon gång kunde få ett tidsbestämt straff. Jag påminde om att han redan har fått det. Först 32 år, sedan 36 år och nu får vi se var det landar i HD.

Menar du att HD kommer att ta bort tidsbegränsningen så han sitter på livstid igen? Eller vart försöker du komma?

Både han och åklagaren överklagade. HD kan ta bort tidsbegränsningen eller göra straffet kortare eller vad fan de vill. Du skrev det som om det var spikat att han ska ut om sex år. Men det är det inte. Vi får vänta på domen.
Citera
2011-12-02, 18:44
Medlem
CarlGustavJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Vi kan väl vara överens så långt som att våra åsikter går isär. Det är lätt att säga "vi lever bara en gång", "lev vidare" etc. men det klingar falskt för dem som sedan 17 år vilar i sina gravar, dit Mattias Flink ansåg sig ha rätten att skicka dem. Offrens anhöriga lär nog se på saken på ett annat sätt. Jag tror säkerligen att de skulle må bättre av att mördaren hålls inspärrade för gott, men ett rättssystem kan naturligtvis inte konstrueras utifrån deras önskningar. Det är brottet i sig - att med berått mod döda en medmänniska, i det här fallet dessutom sju gånger om - som är så allvarligt att förövaren borde sitta inlåst för gott. Om till och med massmördare som Flink beviljas tidsbestämning så innebär det att rättsväsendet urholkar sig självt; livstidsstraffet blir ett slags luftslott där vem som helst förr eller senare kan bli utsläppt - bara han anses vara rehabiliterad. Det blir så att säga brottslingens tillstånd, inte brottets art som avgör om han skall släppas fri. Den psykos som Flink led av under dådet var till icke ringa del orsakad av stor alkoholkonsumtion. Han bar alltså själv ansvar för att han försatte sig i det tillstånd han befann sig i - det är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet.

Jag håller med om att han själv är ansvarig för det han gör. Men jag anser också att livstidsstraff är ohumant och bör avskaffas i alla fall till tidsbestämda straff. Annars kan man ju lika gärna införa dödsstraff.

Ang. klippet så kan man väl varken säga bu eller bä. "höll på att explodera" vilket visar på att han inte "är redo" nämnde någon. Han muttrade ju bara lite, vem hade INTE gjort det? Klart att han är less på att sitta i fängelse och blir irriterad efter en dålig förhandling för att sedan bli filmad. Hur många av er muttrar inte någon gång efter en hård dag på jobbet?

Nej, ta bort livstidsstraff ur vårat rättsystem.
Citera
2011-12-04, 00:46
Medlem
Mappmannens avatar
Vet någon var man vänder sig för att få ut MF-fupen?
Citera
2011-12-06, 17:37
Medlem
Vet någon vart han bodde i Falun? Ryktas om att han bodde i stadsdelen Norslund, men är som sagt väldigt osäker och skulle vara intressant att få reda på.
Citera
2011-12-20, 08:27
Medlem
Tydligen kommer HD med sitt avgörande idag.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8...angd-for-flink
Blir intressant både för det enskilda fallet och för framtida praxis. Risk för återfall är väl en av de delar som skall väga tyngst om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in