Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Vi kan väl vara överens så långt som att våra åsikter går isär. Det är lätt att säga "vi lever bara en gång", "lev vidare" etc. men det klingar falskt för dem som sedan 17 år vilar i sina gravar, dit Mattias Flink ansåg sig ha rätten att skicka dem. Offrens anhöriga lär nog se på saken på ett annat sätt. Jag tror säkerligen att de skulle må bättre av att mördaren hålls inspärrade för gott, men ett rättssystem kan naturligtvis inte konstrueras utifrån deras önskningar. Det är brottet i sig - att med berått mod döda en medmänniska, i det här fallet dessutom sju gånger om - som är så allvarligt att förövaren borde sitta inlåst för gott. Om till och med massmördare som Flink beviljas tidsbestämning så innebär det att rättsväsendet urholkar sig självt; livstidsstraffet blir ett slags luftslott där vem som helst förr eller senare kan bli utsläppt - bara han anses vara rehabiliterad. Det blir så att säga brottslingens tillstånd, inte brottets art som avgör om han skall släppas fri. Den psykos som Flink led av under dådet var till icke ringa del orsakad av stor alkoholkonsumtion. Han bar alltså själv ansvar för att han försatte sig i det tillstånd han befann sig i - det är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet.
Jag håller med om att han själv är ansvarig för det han gör. Men jag anser också att livstidsstraff är ohumant och bör avskaffas i alla fall till tidsbestämda straff. Annars kan man ju lika gärna införa dödsstraff.
Ang. klippet så kan man väl varken säga bu eller bä. "höll på att explodera" vilket visar på att han inte "är redo" nämnde någon. Han muttrade ju bara lite, vem hade INTE gjort det? Klart att han är less på att sitta i fängelse och blir irriterad efter en dålig förhandling för att sedan bli filmad. Hur många av er muttrar inte någon gång efter en hård dag på jobbet?
Nej, ta bort livstidsstraff ur vårat rättsystem.