2022-10-09, 10:25
Medlem
Jag har osorterade bilder på Nas, externa hdd och intern hdd. Finns det ett enkelt program för att söka igenom alla enheter och kunna lägga dem all på ett ställe? Och gärna ett progg som identifierar dubbletter?

Tacksam för hjälp
/Primusmotor
Citera
2022-10-09, 17:27
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primusmotor
Jag har osorterade bilder på Nas, externa hdd och intern hdd. Finns det ett enkelt program för att söka igenom alla enheter och kunna lägga dem all på ett ställe? Och gärna ett progg som identifierar dubbletter?

Tacksam för hjälp
/Primusmotor

Antar att det är macintosh men torde fungera på liknande vis. På windows är det busenkelt iallafall, sök *.jpg och klipp ut bilderna. Sedan sorterar du alla bilder efter storlek och tar bort allt smått skräp.
Dubbletterna är ett annat kapitel
Citera
2022-10-09, 21:03
Medlem
lasersmurfens avatar
Finns ett gäng sätt. Dels det som Bosse redan beskrivit (men alla bilder slutar inte på .JPG), men också flera andra.
Själv skulle jag nog gjort så här:
Dra alla externa enheter etc till Bilder-appen. Då importeras allt i Bilder, och du får samtidigt varning om dubbletter. Programmet identifierar själv alla tänkbara bildformat.
Detta kräver dock plats, och kommer ta lite tid.

Här har du en bra genomgång på vettiga alternativ: https://www.macworld.com/article/229...-your-mac.html
Citera
2022-10-10, 09:44
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primusmotor

Tacksam för hjälp
/Primusmotor
Hitta bilder
Du behöver inget dedikerat program för att hitta bilder.

I Finder, tryck cmd-F (för att söka, precis som i alla andra program).
Välj Typ är bild.
Du kan begränsa sökningen genom att
- begränsa filtyp
- datum
- pixelstorlek
- etc

Tänk på att du här kommer att hitta alla bilder, alltså sådana som tillhör program och annat. Du vill därför inte flytta alla. Använd därför begränsningarna ovan.

Observa
Du kan välja att söka i utvalda mappar eller utvalda diskar.
Öppna disken i Finder, välj disk högst upp. (Default är Denna Mac), och fortsätt enligt ovan.

Hitta dubletter
Detta har jag aldrig varit i behov utav då jag håller ganska god ordning. Men jag vet att det finns tips (bra eller dåliga) för de som behöver.
https://duckduckgo.com/?q=bilder+dubletter+macos
Citera
2022-10-11, 18:45
Medlem
Tack för tips!
Citera
2022-10-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hitta bilder
Du behöver inget dedikerat program för att hitta bilder.

I Finder, tryck cmd-F (för att söka, precis som i alla andra program).
Välj Typ är bild.
Du kan begränsa sökningen genom att
- begränsa filtyp
- datum
- pixelstorlek
- etc

Tänk på att du här kommer att hitta alla bilder, alltså sådana som tillhör program och annat. Du vill därför inte flytta alla. Använd därför begränsningarna ovan.

Observa
Du kan välja att söka i utvalda mappar eller utvalda diskar.
Öppna disken i Finder, välj disk högst upp. (Default är Denna Mac), och fortsätt enligt ovan.

Hitta dubletter
Detta har jag aldrig varit i behov utav då jag håller ganska god ordning. Men jag vet att det finns tips (bra eller dåliga) för de som behöver.
https://duckduckgo.com/?q=bilder+dubletter+macos

Hur begränsar man sökningen enligt din beskrivning av sök i Finder?
Citera
2022-10-14, 16:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FraLLaN-Studios
Hur begränsar man sökningen enligt din beskrivning av sök i Finder?
Jag förstår inte din fråga, men jag ska försöka hjälpa så gott jag kan.

Var önskar du söka?
Vad önskar du söka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in