2022-10-09, 18:07
Medlem
lloydfabeges avatar
Hej!

Novis-fråga:

Som jag förstått det så blir avståndet mellan galaxer större och större för att universum expanderar och sträcker ut rymden mellan galaxer samtidigt som universum blir större i alla riktningar. Med min enkla förståelse av ett rums expansion är om jag har ett rum med två objekt och rummet expanderar så blir inte avståndet mellan objekten större medan rummet blir större. Alltså, om jag bygger ut mitt vardagsrum så kommer inte avståndet mellan fåtöljen och soffan bli större bara för att vardagsrummet blir 20 kvm större . Hur tänker jag fel om detta?
Citera
2022-10-09, 18:10
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Expansionen är inte uniform, och sker inte heller i täta omgivningar.

https://www.youtube.com/watch?v=bUHZ2k9DYHY
Citera
2022-10-09, 18:21
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Hej!

Novis-fråga:

Som jag förstått det så blir avståndet mellan galaxer större och större för att universum expanderar och sträcker ut rymden mellan galaxer samtidigt som universum blir större i alla riktningar. Med min enkla förståelse av ett rums expansion är om jag har ett rum med två objekt och rummet expanderar så blir inte avståndet mellan objekten större medan rummet blir större. Alltså, om jag bygger ut mitt vardagsrum så kommer inte avståndet mellan fåtöljen och soffan bli större bara för att vardagsrummet blir 20 kvm större . Hur tänker jag fel om detta?

Tänk dig att objekten sitter som klistermärken i form av prickar på en ballong.
Du blåser upp ballongen mer och mer och därmed ökar avståndet mellan prickarna, men klistermärkena blir inte större.
Senast redigerad av Stenballe 2022-10-09 kl. 18:23.
Citera
2022-10-09, 20:40
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Expansionen är inte uniform, och sker inte heller i täta omgivningar.

https://www.youtube.com/watch?v=bUHZ2k9DYHY

Tack! Borde anat att PBS Spacetime hade något på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tänk dig att objekten sitter som klistermärken i form av prickar på en ballong.
Du blåser upp ballongen mer och mer och därmed ökar avståndet mellan prickarna, men klistermärkena blir inte större.

Tack för svaret! Har hört någon liknande liknelse tidigare. Då expanderar alltså även rymden mellan galaxer men även på "kanterna" i universum?
Citera
2022-10-09, 20:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege

Tack för svaret! Har hört någon liknande liknelse tidigare. Då expanderar alltså även rymden mellan galaxer men även på "kanterna" i universum?

Ja, tar du ballongliknelsen så ökar ballongen i storlek (och därmed blir det längre mellan "kanterna"), samtidigt som avståndet mellan prickarna ökar.
Citera
2022-10-10, 00:06
Moderator
yz44s avatar
En annan liknelse är att tänka sig en svällande deg med russin i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in