• 3
  • 4
2022-11-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lärjungarna har berättat om Jesus, vad han sa och vad han gjorde, på ett sätt som inbland är mycket övertygande om man sätter sig in i och begrundar detaljer. När de t.ex berättar om sig själva på ett mindre fördelaktigt sätt så styrker det berättelsen. Men också många detaljer styrker berättelsen.

När översteprästerna lät korsfästa Jesus ville de bevisa att han inte hade någon makt, eftersom han inte besegrade sina fiender. Han slutade andas vid 15-tiden på fredagen och begravdes i en färdig klippgrav före klockan 18, då sabbaten började och allt måste vara avslutat. Jesus hade berättat om Jonatecknet, att han i tre dagar och tre nätter skulle vara begravd och sedan återuppstå. Men när kvinnorna kom för att se till Jesus kropp tidigt på söndag morgon var den försvunnen. Om lärjungarna hade hittat på att Jesus var införstådd med att bli korsfäst, så skulle de också hittat på berättelsen om Jonatecknet mer precist, för kroppen låg faktiskt två hela nätter och en hel dag i graven och inte tre dagar och tre nätter som Jesus sagt.

Det finns många liknande turer i berättelsen, för avancerade för att vara fabricerade av människor som sedan faktiskt undvek att leva efter Jesus budskap.

Det är fullt möjligt att de som skrev evangelierna skrev utifrån en uppriktig övertygelse om att det som stod där var sanningen men det innebär inte per automatik att det verkligen var så. Jag har träffat på frikyrkliga, muslimer, jehovas vittnen och mormoner som försökt övertyga mig om sin tro. Dessa har förmodligen varit övertygade om att deras tro är sanningen men det innebär inte per automatik att det är så och en sak vet vi säkert minst tre av dem har fel för Jehovas vittnens, mormonernas, muslimernas och de "vanliga" frikyrkornas tro är inbördes oförenliga.
Citera
2022-11-05, 04:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Det är fullt möjligt att de som skrev evangelierna skrev utifrån en uppriktig övertygelse om att det som stod där var sanningen men det innebär inte per automatik att det verkligen var så. Jag har träffat på frikyrkliga, muslimer, jehovas vittnen och mormoner som försökt övertyga mig om sin tro. Dessa har förmodligen varit övertygade om att deras tro är sanningen men det innebär inte per automatik att det är så och en sak vet vi säkert minst tre av dem har fel för Jehovas vittnens, mormonernas, muslimernas och de "vanliga" frikyrkornas tro är inbördes oförenliga.
Evangelierna skrevs ner 30-70 år efter korsfästelsen, men berättelserna levde som muntlig tradition hela tiden. De som varit med Jesus berättade och till slut fixerades berättelserna av skrivkunniga. De nedtecknade texterna visar tecken på att visst har lagts till eller dragits ifrån långt senare.

Det handlar om vittnesmål med fel och brister, men inte om sagotexter.
Citera
2022-11-05, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
För mig är det det de icke troende som för mig bevisar att det är sant. Deras aggressivitet när religion kommer på tal är helt i linje med Jesus lära.
Japp! Thats the true story! Ifall någon vill tro på rastatomten så är det inget jag skulle bry mig om. Men när Bibeln och Jesus kommer på tal, då flödar hatet av de som går med satan - allt enligt vad Bibeln berättar om.
Citera
2022-11-05, 10:34
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja precis. Du har ingen aning om hur en person med psykos beter sig och hur övertygande denna är samt att ingen annan får en syl i vädret. En person med psykos låter inte ens andra hålla med, den SKA ha sista ordet. Jag går efter vad som är mest sannolikt, mest troligt, efter mina egna erfarenheter och vad jag läst inom psykologi.

Tänk en stund på det jag har fetmarkerat så kanske även Du kommer fram till logiska tankar om hur och varför.
Båda har rätt. Gud har rätt och Satan har rätt. De har egna agendor. Den ena leder till döden. Den andra till livet.
Den ena gynnar satanister och liknande den andra kristna och liknande.

Nej så svartvitt är det nog inte. Låt oss inte vara såna.
Citera
2022-11-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Evangelierna skrevs ner 30-70 år efter korsfästelsen, men berättelserna levde som muntlig tradition hela tiden. De som varit med Jesus berättade och till slut fixerades berättelserna av skrivkunniga. De nedtecknade texterna visar tecken på att visst har lagts till eller dragits ifrån långt senare.

Är det inte märkligt att man tagit sig friheten att lägga till och dra ifrån ?

Citat:
Det handlar om vittnesmål med fel och brister, men inte om sagotexter.

Kan man då verkligen påstå att bibeln är Guds ord ?
Citera
2022-11-08, 00:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Är det inte märkligt att man tagit sig friheten att lägga till och dra ifrån ?

Kan man då verkligen påstå att bibeln är Guds ord ?
Det finns alltid ofullkomlighet bland människor, men det kan också handla om olika berättartraditioner som nedtecknaren vill framhålla.

Bibeln är skriven av människor efter muntliga förlagor för 2000 år sedan (NT) resp 3000 år sedan (GT). Innan bevarades berättelserna av särskilda utbildade traderare.

Vad som finns är inte ord från Gud utan budskap från Gud.
Citera
2025-04-18, 08:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns avsnitt i Bibeln och evangelierna som är påtagligt tvivelaktiga. Det gäller då inte frågan om mirakel utan mer vardagliga saker som vem som skulle ha berättat för evangelisterna om Jesus barndom. Ingen källa antyds. Enligt avsnitten om Jesus barndom var Josef och Maria införstådda med att Jesus var Guds son, medan Jesus själv uttryckte att ingen är profet i sitt eget hem. Inte heller hans bröder trodde på honom.
Citera
2025-04-18, 10:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vid denna tid var Jesus fastspikad i bägge handlederna på patibulum och i fötterna på pålen och hade ungefär fem timmar av plågor framför sig. De som såg honom och de andra korsfästa tyckte att de försökte komma loss från korset, men de som hänger i utsträckta armar får kramp i bröstkorgen och kan inte andas. Genom att häva sig upp i armarna kan de andas i några sekunder.

Översteprästerna skrattade åt Jesus och sa till varandra...

(...) Andra har han hjälpt; sig själv kan han icke hjälpa. — Markus 15:31

På vägen till Golgata hade han ramlat och någon annan fick bära hans börda. Och kvällen innan hade han ivrigt bett till Fadern att få slippa undan...

Jesus framställs inte som andra hjältar, men han är den största av dem alla.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in