• 2
  • 3
2022-10-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, antingen har du inte läst eller så har du någon låsning i hjärnan som förhindrar dig att ta in information.
Jag beskriver 2 ekonomiska system. Det första nyliberala är just exakt marknadsekonomi. Marknadsliberalism kan man också säga.
Det andra är när vänsterpartier så som V+SD+S får styra och ställa.
Det gör det. Sådana ekonomier har konjunkturer med prisvariationer.
Man kommer inte ifrån friktionsarbetslöshet. Precis som jag skrev. Och det är också vad man mäter upp i verkligheten.
Du saknar grundläggande kunskaper.
Statligt styrd ekonomi är motsatsen till marknadsekonomi, där köpare och säljare styr.
Köpare och säljare bestämmer sinsemellan vad som ska gälla som betalning, ingen stat eller liknande.
Riksdagens partier förespråkar alla samma sorts ekonomi, dvs har uteslutande statligt styrd ekonomi, eller planerad ekonomi om du så vill, eftersom vi har Keynesiansk ekonomi.
Det förekommer inga artificiella bubblor i en marknadsekonomi. Konjunkturer existerar inte heller som fenomen eftersom ingen stat styr betalningsmedlen eller tillgången på dessa.
Vad ska mäta arbetslöshet i en marknadsekonomi? Finns inga regler för anställningar/jobb/företagande, alla är istället sin egen arbetsgivare, företag består således inte av anställda.
Vi har inte sett röken av marknadsekonomi i Sverige på mycket länge. Att staten bestämmer över ekonomin är som sagt inte marknadsekonomi, tvärtom.
Citera
2022-10-14, 19:31
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
18 K?

Nej fick inga 18 K. Jag fick 12K som snabbt sjönk ner till ca 7600Kr i månaden. O det efter heltidsjobb o fast anställning under några år.

Du måste ha haft inkomstförsäkring via facket ytterligare eller ?? Annars hur är det möjligt att det kan skilja sig så mycket om du nu inte tjänar över 30K efter skatt i månaden??
Nej jag hade ingen inkomstförsäkring, men självklart tjänar jag över 30, det gör väl de flesta idag? Maxtaket ligger på 25k och det blir precis under 18 lax efter skatt och sen ner till 15k efter 100 dagar. Ganska bra för att inte gå till jobbet ändå, tycker jag
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in