Citat:
Statligt styrd ekonomi är motsatsen till marknadsekonomi, där köpare och säljare styr. Nej, antingen har du inte läst eller så har du någon låsning i hjärnan som förhindrar dig att ta in information.
Jag beskriver 2 ekonomiska system. Det första nyliberala är just exakt marknadsekonomi. Marknadsliberalism kan man också säga.
Det andra är när vänsterpartier så som V+SD+S får styra och ställa.
Det gör det. Sådana ekonomier har konjunkturer med prisvariationer.
Man kommer inte ifrån friktionsarbetslöshet. Precis som jag skrev. Och det är också vad man mäter upp i verkligheten.
Du saknar grundläggande kunskaper.
Jag beskriver 2 ekonomiska system. Det första nyliberala är just exakt marknadsekonomi. Marknadsliberalism kan man också säga.
Det andra är när vänsterpartier så som V+SD+S får styra och ställa.
Det gör det. Sådana ekonomier har konjunkturer med prisvariationer.
Man kommer inte ifrån friktionsarbetslöshet. Precis som jag skrev. Och det är också vad man mäter upp i verkligheten.
Du saknar grundläggande kunskaper.
Köpare och säljare bestämmer sinsemellan vad som ska gälla som betalning, ingen stat eller liknande.
Riksdagens partier förespråkar alla samma sorts ekonomi, dvs har uteslutande statligt styrd ekonomi, eller planerad ekonomi om du så vill, eftersom vi har Keynesiansk ekonomi.
Det förekommer inga artificiella bubblor i en marknadsekonomi. Konjunkturer existerar inte heller som fenomen eftersom ingen stat styr betalningsmedlen eller tillgången på dessa.
Vad ska mäta arbetslöshet i en marknadsekonomi? Finns inga regler för anställningar/jobb/företagande, alla är istället sin egen arbetsgivare, företag består således inte av anställda.
Vi har inte sett röken av marknadsekonomi i Sverige på mycket länge. Att staten bestämmer över ekonomin är som sagt inte marknadsekonomi, tvärtom.