Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Instämmer helt. Jag var minst skeptisk när jag fick höra talas om tävlingsschemat. Det var dömt att misslyckas.
Svenska förbundet verkar också ha fattat detta:
"Svenska skidförbundet har ett förslag som de hoppas att internationella skidförbundet, Fis, ska lyssna till. Speciellt efter den här starten på säsongen där flera tävlingar ställs in.
– Vi måste titta på hur vi kan vända på årshjulet. Vi vill åka mer skidor på våren. I april och maj och juni är det åkbart i vårt land och nere i Europa så det skulle vara följt möjligt. Där måste vi påverka Fis. Det som hände i Sölden, visst det blev ett race, men till vilket pris? Det sparas snö och läggs enorma nästa orimliga resurser. Nu är det stor osäkerhet i Lech och Zermatt-Cervina kan ha varit ett vannsinnesprojekt, att man ens försöker lägga ett störtlopp den perioden. Det gör att vi tror att det kan bli en förändring, att man förskjuter säsongen."
För övrigt är det ju bara patetiskt att tidigarelägga säsongsstarten och oja sig över att det är dåligt snöläge - och skylla ifrån sig sin usla planering på klimatet.
Jag kollade upp när man brukade inleda på 70 & 80-talet när Stenmark härjade och det var precis som jag trodde konsekvent någon vecka in i december, när man fick lita just till vädret och inte massa annat. Någon gång i skarven 80/90-talet verkar man ha börjat med sena novemberstarter och den här oktobergrejen några år senare än så. Just Sölden i oktober brukar ju heller inte bli inställd av snöbrist, ej heller i år, så att man inte klarar av att vara mer flexibla och köra en annan dag säger mer om FIS än något annat. Att dom unga åkarna inte vet något annat än att börja i oktober och blir ledsna över detta må så vara.