Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-21, 16:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det finns helt klart en del saker som komplicerar allt. Tex har vi i Sverige (kanske hela Europa) alltid betraktat USA som ett land, jämförbart med Sverige, Spanien och så vidare.
Att USA är ett land avgjordes med inbördeskriget då det fastslogs att man inte hade rätt att lämna statsbildningen. Detta till skillnad från EU där britterna visade att det går bra (är tillåtet) att lämna.
Citera
2022-10-29, 08:09
  #14
Medlem
Länder är väl i grund och botten bara en skattejuridiktion. Ett sätt för storbonden, jarlen, kungen, kejsaren eller vad dom nu kallade sig att kunna ta ut skatt. I gengäld fick och fortfarande får vi stackare skydd. Sedan har det där kontraktet utvecklats så att i lite mer utvecklade länder ingår lite sjukvård, vägar och annat.

Över tid har det skapats massa grejer för att inte få oss att vilja skicka vår skatt någon annanstans. Vi har nationella seriesystem i fotboll, hockey, etc. Några uppmuntrades att måla och skriva en gemensam historia osv. Ibland snodde man en gammal kulturyttring och klistrade en flagga på den.

Sedan går den där skiten överstyr och man bygger murar, försöker ta bort kulturyttringar som inte går i linje med nationalstaten - typ på västkusten har man påskbrasor men nu är det bara kustbandet som kommer ihåg var dom kommer ifrån och t.o.m Göteborg tänder valborgeld som någon slags jävla upplandsbo, vi knullar fram Putins, Trumpar, Åkessons och krigar för nya påhittade anledningar än bara skatt och byten.

Som västkustbo går skatten till Stockholm för mig liksom för Lappen uppe i norr men jag är nog kulturellt närmare sydöstra Norge och han Nordvästra Finland än vi med varandra.

Men någon jävla ordning får det vara och kriga mot andra vill jag inte så i grund och botten är jag mer för lagomt löst sammansatta federationer där det finns olika geografiskt odefinierade kultursfärer än stenhårda landsgränser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback