Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-17, 07:41
  #1
Medlem
Om man ska ha en dator avsedd enbart för retrospels-emulation (från Atari 2600 upp t o m Dreamcast/PS2 och eventuellt kanske även Gamecube, om datorn nu klarar av att även emulera Gamedube), och laddar hem de olika emulatorprogrammen som finns, och hela filsamlingar (som torrenter) med ROMs, för olika retrokonsoller osv, då är frågan:

...finns det någon slags visuell katalog/visningskatalog, där man kan bläddra mellan spelen, och då se en snapshot av spelet, spelomslaget, osv? Dvs ett slags bra grafiskt användargränssnitt, antar jag att man skulle kunna definiera det som.

Dvs så att man slipper manuellt starta de olika emulatorerna, utan kan bläddra i olika visuella kataloger (vissa kataloger är t ex för vissa konsoller, medan andra kataloger kanske istället är för vissa genres av spel - oavsett konsoll osv) bland spel, och ser man ett spel man vill spela, så trycker man också så vips sätts emulatorn (och spelet) igång osv.

Helst vill jag ha någon enkel lösning där man slipper ställa in massa saker (orkar inte sätta mig in sådant), förutom att typ ställa in kontrollernas knappar och styrkrysset/joystickens riktningar osv.

Bäst vore ju om något sådant här program som jag letar efter, fanns, fast där alla nödvändiga emulatorer fanns med i redan från början, så att man slipper att manuellt ladda ned alla olika sådana emulatorer separat (och så att man slipper att dessutom manuellt installera varje enskild sådan emulator också).


Kan jag förresten emulera Dreamcast, PS2, och framför allt Gamecube, på en dator som har följande processor:

Intel Core I5-2520M (dubbla kärnor, 2.8 Ghz)

4 Gb RAM

Integrerat videokort som heter Intel® HD Graphics 3000

500 Gb hårddisk av HDD-typen, dvs gamla typen av hårddisk innan SDD kom, om jag inte misstar mig?



Tack för alla svar jag kan få.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-10-17 kl. 07:45.
Citera
2022-10-17, 08:33
  #2
Medlem
TheJackets avatar
Botacera/RetroArch är det du letar efter.

Finns bra tutorials på Youtube
Citera
2022-10-17, 13:20
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Kan nog bli tight. Min dator ger mig över 80 FPS i 1080 med allting på max i Battlefront II. Jag har inte hittat nån emulator som klara alla Star Wars-spel till Gamecube ens i ett stadie som kan kallas spelbart. Medans andra spel givetvis hur bra som helst.

Som frontend gillar jag RetroArch.
Citera
2022-10-17, 22:22
  #4
Medlem
Pusts avatar
Det finns inte en chans att du kommer kunna emulera PS2 med den där konfigurationen. Jag testade PCSX2 på en i5-4210U med integrerad Intel-grafik och fick 10-15FPS i Tekken Tag Tournament. Din processor är inget bättre.
Citera
2022-10-18, 10:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Botacera/RetroArch är det du letar efter.

Finns bra tutorials på Youtube

Är det du föreslår det bästa så att säga?

Finns det fler liknande program?



Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det finns inte en chans att du kommer kunna emulera PS2 med den där konfigurationen. Jag testade PCSX2 på en i5-4210U med integrerad Intel-grafik och fick 10-15FPS i Tekken Tag Tournament. Din processor är inget bättre.

Ok. Och Gamecube är ju i så fall givetvis bara att glömma då också antar jag?

Hur är det med Dreamcast i denna konfiguration?
Citera
2022-10-18, 11:04
  #6
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Är det du föreslår det bästa så att säga?

Finns det fler liknande program?


Det har varit det bästa för mina ändamål iaf! Finns väldigt bra tutorials och när man väl lärt sig är det kul att meka med inställningar för att få både presentationen och själva spelen att se ut som man vill.
Citera
2022-10-18, 12:28
  #7
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Ok. Och Gamecube är ju i så fall givetvis bara att glömma då också antar jag?

Hur är det med Dreamcast i denna konfiguration?

Minimumkraven för att köra Dolphin-emulatorn är:

Windows 10 64-bit or higher, macOS Sierra 10.12 or higher, Modern 64-bit desktop Linux
x86-64 CPU with SSE2 support
2 GB RAM or more
Pixel Shader 3.0, and DirectX 10 or OpenGL 3 support
Any PC input device – mouse and keyboard by default for Wii, mouse by default for GameCube

Sedan om det kommer flyta på bra är en annan femma. Här är ett exempel på att köra någonting efter minimumkraven:

https://www.youtube.com/watch?v=lUo_4Qk8QoQ

De rekommenderade systemkraven är minst en Core i5-4670K eller AMD Ryzen och ett DirectX11-grafikkort.
Citera
2022-10-19, 14:22
  #8
Medlem
bananjuices avatar
Emulationstation gör exakt vad du vill, det är retropies användargränssnitt dock men jag antar att det går att installera på andra distros också. En Pi klarar allt upp till PSX-generationen galant men jag har haft lite problem med flytet över det, annars är det en bra lösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback