Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-17, 18:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att Aftonbladet tror att andens ungar heter "ättlingar" säger väl allt om nivån på artikeln. Självklart är inte ällingar som sats ut för ett halvår sedan tama.

Jag tror dessutom inte en sekund på beskrivningen av jakten. Någon rabiat jaktmotståndare har fått beskriva jakten, helt utan belägg.
För det första så är artikeln hämtad från EXPRESSEN! Jo, denna jaktform förekommer och det är hög skadeskjutningsfrekvens vid detta prickskytte på levande fåglar.
Citera
2022-10-17, 19:22
  #14
Medlem
Ganska enkelt. Har själv testat på egna marker. Man får flerfaldigt tillbaka på att göra det så bra som möjligt för befintlig andstamm än att stoppa ut älllingar. Dessutom är det mångfalt billigare med att förbättra habitatet med mink/mårdfällor, röja vass och mata änder än att stoppa ut ällingar. Gör om gör rätt; sluta föda upp ällingar för att sedan skjuta dem.
Citera
2022-10-17, 19:26
  #15
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I sak inget konstigt och inget oetiskt. Utsättning av djur för jakt har pågått sedan 1600-talet med kronhjortar, fasaner, bäver, vildsvin och andra djurslag. Sedan förvildas de efter någon generation, om de inte blir skjutna innan dess. Är det inte en söthetsindignation det här handlar om?

Vi har jakten för att förhindra att det blir för många djur. Om det är så få djur att jägarna sätter ut nya själv så behövs helt enkelt inte jakten.
Citera
2022-10-17, 19:34
  #16
Medlem
Blaskas avatar
Om dom föds upp för avrättning är det väl bättre de får lite tid i det fria innan det smäller. Vissa kommer säkert undan också.
Citera
2024-01-03, 01:46
  #17
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vi har jakten för att förhindra att det blir för många djur. Om det är så få djur att jägarna sätter ut nya själv så behövs helt enkelt inte jakten.
Det är lite som bonden släpper ut kossorna på bete och anordnar prickskytte på dem istället för de slaktas i ett slakteri. Är klart mycket större risk för skadeskjutningar och onödigt lidande. Djur som fötts upp i fångenskap blir inte plötsligt vilda bara för de släpps ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Om dom föds upp för avrättning är det väl bättre de får lite tid i det fria innan det smäller. Vissa kommer säkert undan också.
Föds de upp industriellt får de aldrig växa upp med vuxna änder som lär dem leva i de vilda. När de släpps ut från fångenskapen blir det mer för dem som om du själv skulle gått vilse ute i skogen. De irrar runt tills de avlivas med gevär och nån jägare kan skryta om hur duktig han är på att jaga.

All jakt på fåglar som är med hagel borde förbjudas. Fågelstammarna har minskat kraftigt sedan 1800-talet eftersom deras naturliga våtmarker har förstörts av människor. Är inte heller så att jägare längre är skogsfolk som svälter och behöver det lilla köttet som finns på en fågel för att överleva.

https://birdlife.se/fagelskydd/vatmarker/
https://www.naturvardsverket.se/amne...var-vatmarker/
__________________
Senast redigerad av polisflickan 2024-01-03 kl. 01:50.
Citera
2024-01-03, 20:29
  #18
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som jägare skulle jag skämmas att jaga uppfödda "tamdjur" Då har man liksom tappat allt som jakt går ut på. Fiska "putandtake" som någon nämnde är ett bra sätt för grabben att lära sig grunderna, kan inte tänka mig seriösa sportfiskare håller på med det.
Vi är rörande överens.

Sånt här får mig att skämmas.
Citera
2024-01-04, 20:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som jägare skulle jag skämmas att jaga uppfödda "tamdjur" Då har man liksom tappat allt som jakt går ut på. Fiska "putandtake" som någon nämnde är ett bra sätt för grabben att lära sig grunderna, kan inte tänka mig seriösa sportfiskare håller på med det.
Det är detta som kallas viltvård, något landets jägare ägner sig åt för att upprätthålla balansen i naturen.
Citera
2024-01-04, 20:34
  #20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är detta som kallas viltvård, något landets jägare ägner sig åt för att upprätthålla balansen i naturen.
Som jag skrev är jag jägare och jag skulle skämmas om jag jagade uppfödda uppfödda tamdjur... Eller jo, förresten. Har faktiskt jagat uppfödda djur några gånger. När veganer/räddadjuren/ eller några andra missfits släppt ut tusentals minkar från farmer på 90talet. Vägen var hal och röd av överkörda minkar, det fanns inte en fågel, hare eller andra smådjur som levde i de trakterna efteråt, minkarna åt varandra levande. Traktens tamkatter försvann på något mystiskt sätt.

Då åkte vi dit ett gäng och jagade mink en vecka för att försöka rädda något sorts djurliv där. Så jo jag har jagat uppfödda djur jag med, dock av en särskild anledning!
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2024-01-04 kl. 20:37.
Citera
2024-01-04, 23:02
  #21
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisflickan
All jakt på fåglar som är med hagel borde förbjudas. Fågelstammarna har minskat kraftigt sedan 1800-talet eftersom deras naturliga våtmarker har förstörts av människor.

Du är med på att ingen jagar fågel med blyhagel i våtmarker i Sverige? Vidare torde hagel vara betydligt säkrare att jaga fågel med än kula, med tanke på målets storlek

Tror ganska många människor i landsbygden starkt skulle motsätta sig att vi inte behöver jaga mer fågel. Skarven är ett bra exempel.
Citera
2024-01-05, 09:12
  #22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
För det första så är artikeln hämtad från EXPRESSEN! Jo, denna jaktform förekommer och det är hög skadeskjutningsfrekvens vid detta prickskytte på levande fåglar.
Allt flyktskytte har viss skadskjutning, ja. Det har dock inget med prickskytte att göra (ordet du söker är målskytte). Har f.ö. blivit mycket värre med blysubstitut.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är detta som kallas viltvård, något landets jägare ägner sig åt för att upprätthålla balansen i naturen.
Trams. Det här är en praxis som väldigt få kallar 'viltvård'

Du verkar vara enokunnig fjomppelle. Men.Men.
Citera
2024-01-28, 00:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Du är med på att ingen jagar fågel med blyhagel i våtmarker i Sverige? Vidare torde hagel vara betydligt säkrare att jaga fågel med än kula, med tanke på målets storlek

Tror ganska många människor i landsbygden starkt skulle motsätta sig att vi inte behöver jaga mer fågel. Skarven är ett bra exempel.
Blyhagel är fortfarande tillåtet i Sverige! Många gamla gubbar tycker de är för dyrt köpa blyfritt och skjuter på som vanligt.. är inte så att de dyker upp en polisbil vid våtmarken eller hur? Och polisen lär ju inte dyka ner och leta efter blyhagel heller..

Det är givetvis säkrare med kula, antingen bommar man eller träffar.. skadeskjuta är vanligt med hagel
Citera
2024-02-04, 01:05
  #24
Medlem
-Andreas-s avatar
Har alltid undrat varifrån kinesien restauranger får tag i sina ’Peking-ankor’, ’Grillad anka’ till sina rätter de säljer.
Kan kinesen vid ankdammen nattetid + sopsäcken i ena näven + slagpåken i andra näven, vara en plausibel teori?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback