Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-10-24, 00:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns sällan någon anledning att börja med EF numera.

Det beror på omfattningen på verksamheten. I EF är egenavgifterna lägre, ca. 29% jämfört med ca. 31,5% i AB; dessutom finns en sänkning ("Nedsättning av egenavgifter") på 7,5%-enheter på de första 200 000 kr i bruttolön. EF funkar dock i praktiken bäst när man är t.ex. student och kanske inte behöver bolån (banker gillar inte EF). Rent skattemässigt är det (åtminstone i teorin) bäst med ett AB för att samla på sig 3:12-utrymme och sedan ta ut lönen i en EF med lägre sociala, men som sagt, det gäller ju inte med bolån.
Citera
2022-10-24, 01:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ougweh
Det beror på omfattningen på verksamheten. I EF är egenavgifterna lägre, ca. 29% jämfört med ca. 31,5% i AB; dessutom finns en sänkning ("Nedsättning av egenavgifter") på 7,5%-enheter på de första 200 000 kr i bruttolön. EF funkar dock i praktiken bäst när man är t.ex. student och kanske inte behöver bolån (banker gillar inte EF). Rent skattemässigt är det (åtminstone i teorin) bäst med ett AB för att samla på sig 3:12-utrymme och sedan ta ut lönen i en EF med lägre sociala, men som sagt, det gäller ju inte med bolån.

Ej att förglömma så har du inte personligt ansvar i ett AB förutsatt att du följer regelverket och inte exempelvis låter aktiekapitalet bli för lågt utan att upprätta kbr.
Citera
2022-10-24, 15:49
  #27
Medlem
Du tänker helt rätt, AB kräver inte revisor längre och bara 25000 som aktiekapital. Det finns ingen orsak att klydda med EF längre. Med AB är företagets ekonomi helt åtskild från din egen ekonomi och du kan som tidigare nämnt göra aktieutdelning istället för att ta ut lön, klart förmånligare.
Citera
2022-10-24, 19:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ej att förglömma så har du inte personligt ansvar i ett AB förutsatt att du följer regelverket och inte exempelvis låter aktiekapitalet bli för lågt utan att upprätta kbr.

Citat:
Ursprungligen postat av skink
Du tänker helt rätt, AB kräver inte revisor längre och bara 25000 som aktiekapital. Det finns ingen orsak att klydda med EF längre. Med AB är företagets ekonomi helt åtskild från din egen ekonomi och du kan som tidigare nämnt göra aktieutdelning istället för att ta ut lön, klart förmånligare.

Generellt bättre med AB, absolut; men, det finns vissa fördelar ändå med EF (såsom lägre egenavgifter), åtminstone i att kombinera dem.
Citera
2022-10-25, 06:31
  #29
Medlem
Jag ska som sagt starta eget AB. Funderar på timingen.. jag har nu en anställning som IT konsult där det klart och tydligt står i mitt anställningsavtal att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Får jag starta mitt AB innan anställningen upphört och jag därmed inte är bunden till mitt kontrakt?

Tanken är alltså inte att sätta igång och konsulta vid sidan om, utan bara att ha allt klart den dagen jag kan sätta igång med det egna bolaget.

Får min arbetsgivare ha några synpunkter på detta? Kan jag råka illa ut och bör därför vänta med AB tillls anställningen formellt upphört?
Citera
2022-10-25, 06:55
  #30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag ska som sagt starta eget AB. Funderar på timingen.. jag har nu en anställning som IT konsult där det klart och tydligt står i mitt anställningsavtal att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Får jag starta mitt AB innan anställningen upphört och jag därmed inte är bunden till mitt kontrakt?

Tanken är alltså inte att sätta igång och konsulta vid sidan om, utan bara att ha allt klart den dagen jag kan sätta igång med det egna bolaget.

Får min arbetsgivare ha några synpunkter på detta? Kan jag råka illa ut och bör därför vänta med AB tillls anställningen formellt upphört?

Det där är en fråga som bara din nuvarande arbetsgivare kan svara på men det borde inte vara ett problem. Är det dock så att din första kund nu är samma som du precis lämnat genom den konsultsanställning så får du nog räkna med hårda nypor, ut deras ögon så är du ju nu en konkurrent som på ett fult sätt just stulit en kund av dem.
Citera
2022-10-25, 07:03
  #31
Avstängd
PalmeKillers avatar
Köp ett färdig lagerbolag för några tusenlappar, så är du i gång.
Citera
2024-04-18, 17:05
  #32
Avstängd
Hur tar man ut lön i ett AB?
Citera
2024-04-18, 17:58
  #33
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur tar man ut lön i ett AB?

Man gör en överföring från företagets konto till sitt eget. Inte svårare än så.
Citera
2024-04-18, 19:27
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Man gör en överföring från företagets konto till sitt eget. Inte svårare än så.

Får man det?
Citera
2024-04-18, 19:37
  #35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Får man det?

Absolut, hur ska det annars gå till? Men du måste såklart se till att du betalar in arbetsgivaravgifter och skatter också.
Citera
2024-04-18, 22:15
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Får man det?

Ja, eller har du någon annan lösning? Först registrera företaget som arbetsgivare. Sedan är det arbetsgivardeklaration som skall lämnas in månatligen och betalas.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback