Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-07, 13:54
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det enda viktiga i hennes roll som minister är att övertygande göra fram att Sverige inte längre kommer behöva ligga längst fram bland EUs medlemmar.

Det går utmärkt att ligga längst bak och inte dra på sig massa extrakostnader för befolkningen.

Alla som förstår ens något litet av klimatfrågorna inser förstås att vad än Sverige som helhet gör så påverkar det inte världens klimat mer än vad Köln, Zagreb, Kraków och Poznań ensamma gör.

Att tvinga på svenskarna bestraffningar i olika former och påstå att dessa är för klimatet är som att pinka i badkaret och säga att det är för att öka havsnivån på Östersjön.

Exakt så är det. Och att nuvarande regering vill fokusera mer på forskning och exporterbara produkter som gör klimatnytta där de behövs är ett sunt tecken.

Det betyder naturligtvis inte att man ska strunta i lokala klimatmål, men att agera miljöfanatiker (som Greta och MP gör) och t.ex lägga ner kärnkraft och göra livet svårt för folk hjälper inte. Istället så gör det gemene man jävligt trött och irriterad på klimatfrågan och bidrar till ett motstånd.

Knappast en intelligent väg att gå.

Hela katastrofen med miljöpolitiken är ett resultat av vänsterns ömkande fundamentalisters korttänkta godhetsiver. Efter 50 år med ”Säg nej till Kärnkraft” så får vi nu skörda de sura frukterna av denna kortsiktighet och dumhet.

Problematiken är precis som med migrationspolitiken. Folk lider på andra ställen i vår värld - alltså är det bra om de kommer hit. Om detta sedan får några andra konsekvenser - för vårt samhälle eller för de invandrade - är fullständigt skit detsamma. ”Det tar vi då!”.

Vi behöver inte bara hållbar el, även miljöpolitik behöver vara hållbar.
Citera
2022-11-07, 14:03
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Hon var ju katastrofalt dålig.
"Vi har inte säntk ambitonerna vi ska nå 2030 målet utan reduktionsplikten"
"Hur då?"
"Med andra metoder"
Och sen utvecklar inte. Bara snack och ingen handling

Statsbudgeten kommer imorgon. Jag har förståelse för att Romina inte i förväg kan ge hela bilden och berätta detaljerat vad som kommer att föreslås. Till exempel om stöd till bevarade våtmarker.

Hon har fortfarande mitt fulla förtroende.
Citera
2022-11-07, 14:30
Avstängd
hillsongswedens avatar
Klimatrörelsen är en ung sådan. Därför passar Romina in perfekt som klimatminister, ung, tjej, välklädd, vältalig, välutbildad + invandrarbakgrund. Jag gillar henne och tror hon är rätt tjej på rätt plats.

Tant märta och farbror per är så hopplöst passé - ingen lyssnar på gamlingar i miljöpartiet. Kommunister är de också.
Citera
2022-11-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Statsbudgeten kommer imorgon. Jag har förståelse för att Romina inte i förväg kan ge hela bilden och berätta detaljerat vad som kommer att föreslås. Till exempel om stöd till bevarade våtmarker.

Hon har fortfarande mitt fulla förtroende.
Våtmarkssatsningen är endast PR-spinn från regeringen. Man satsar mindre pengar på att bevara våtmarkerna än vad förra regeringen gjorde.
Citera
2022-11-07, 14:55
Avstängd
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Våtmarkssatsningen är endast PR-spinn från regeringen. Man satsar mindre pengar på att bevara våtmarkerna än vad förra regeringen gjorde.

Förra regeringen satsade ju inte en krona på att återställa våtmarker. Man lovade och lovade men tog tillbaka löftena.

Se själv: https://www.svtplay.se/video/3275506...g-klimatbomben
Citera
2022-11-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Förra regeringen satsade ju inte en krona på att återställa våtmarker. Man lovade och lovade men tog tillbaka löftena.

Se själv: https://www.svtplay.se/video/3275506...g-klimatbomben
https://tt.omni.se/permanent-miljons...ojekt/a/P4pGRX

Citat:
Den tidigare regeringen avsatte 350 miljoner kronor för 2021 och 325 miljoner för 2022 till våtmarksprojekt.

Nya regeringens satsning är endast 200 miljoner per år. En minskning med cirka 100 miljoner alltså.

Sen kan man fråga hur mycket av pengarna som försvunnit i byråkrati och annat. Men med tanke på denna regerings rivstart på att bakåtsträva så mycket som möjligt i klimat-och-miljöpolitiken ser jag inte varför det skulle ändras.
Citera
2022-11-07, 17:00
Avstängd
Citat:
Klimatrörelsen är en ung sådan. Därför passar Romina in perfekt som klimatminister, ung, tjej, välklädd, vältalig, välutbildad + invandrarbakgrund. Jag gillar henne och tror hon är rätt tjej på rätt plats.

Tant märta och farbror per är så hopplöst passé - ingen lyssnar på gamlingar i miljöpartiet. Kommunister är de också.

Håller fullständigt med! Jag tror MP får svårt att hantera denna smarta tjej i debatter framgent.
Citera
2022-11-07, 17:26
Medlem
Månsans avatar
Hon är vansinnigt skicklig. Snabbtänkt och fantastiskt vältalig.
Intervjuades i Studio 1 nyss. Sällan man hör en politiker så galant parera vänsterjournalisternas attacker. En fröjd att höra.

En otrolig skillnad mot den extremt korkade och obildade Annika Strandhäll, den förra miljöminister. Det skiljer antagligen uppåt 70-80 enheter i IQ-kvot mellan de två miljöministrarna (Romina 140, Annika runt 70).

Edit. Visst fan, idiot-annika var energiminister, inte miljöminister.
Senast redigerad av Månsan 2022-11-07 kl. 17:36.
Citera
2022-11-07, 18:06
Avstängd
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hon är vansinnigt skicklig. Snabbtänkt och fantastiskt vältalig.
Intervjuades i Studio 1 nyss. Sällan man hör en politiker så galant parera vänsterjournalisternas attacker. En fröjd att höra.

En otrolig skillnad mot den extremt korkade och obildade Annika Strandhäll, den förra miljöminister. Det skiljer antagligen uppåt 70-80 enheter i IQ-kvot mellan de två miljöministrarna (Romina 140, Annika runt 70).

Edit. Visst fan, idiot-annika var energiminister, inte miljöminister.

Jodå din knas. Hon var miljö- och klimatminister.
Citera
2022-11-07, 18:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Nja.

Citat:
2016
Kurser i statsvetenskap, Uppsala universitet

2011-2014
Gymnasium, naturvetenskaplig linje

https://www.regeringen.se/sveriges-r...-pourmokhtari/

Hon kan säkert växa in i rollen, men i dagsläget är hon en färsking. Har hon ens varit särskilt engagerad i miljön som ordförande för LUF?
Citera
2022-11-07, 18:23
Avstängd
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nja.

https://www.regeringen.se/sveriges-r...-pourmokhtari/

Hon kan säkert växa in i rollen, men i dagsläget är hon en färsking. Har hon ens varit särskilt engagerad i miljön som ordförande för LUF?

Ett bra ämne, det håller jag med om. Hon är oförstörd och sådär nyfiken som man är i den åldern + högintelligent. Bra mix, det är dags för länge sen att blanda i lite fräscht blod i regeringen. Tror det var så man tänkte när hon tillsattes. Som vimsan ovan skrev - jämför med vår förra klimat- och miljöminister...
Citera
2022-11-07, 18:30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ett bra ämne, det håller jag med om. Hon är oförstörd och sådär nyfiken som man är i den åldern + högintelligent. Bra mix, det är dags för länge sen att blanda i lite fräscht blod i regeringen. Tror det var så man tänkte när hon tillsattes. Som vimsan ovan skrev - jämför med vår förra klimat- och miljöminister...

I jämförelse med Strandhäll hade en sekatör gjort ett bättre jobb, därom tror jag vi är överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in