Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-10, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Arbetet med en kulturkanon har föga förvånande kollapsat . Medan regeringen bara ville ha kulturkanon som plakatpolitik, så vill Lars Trägårdh engagera den politiska oppositionen, något som inte kommer att ske med det här amatörmässiga upplägget, Lars Trägårdh säger nu också öppet att det inte kommer att bli någon kulturkanon under uppdragets tid till nästa år

https://www.altinget.se/civilsamhall...d9ed00a3fa5b42
Nej precis, och en del av problemet är att Sverige inte längre har någon "bildad medelklass" eller ens en bildad allmänhet i den mening som dessa termer hade före ungefär 1960. De pelare som denna bildade gemenskap vilade på har försvunnit, plockats bort - t ex den gamla kunskapsskolan och dess undervisning om litteratur, historia osv, kultursidor av den typ som fanns före år 2000, genuina kulturprogram i TV och radio... Numera har vi ingen bildad medelklass, vi har bara trendkåta medier som plockar upp en del halvbildade nissar av typ Alex Schulman, Henrik Schyffert, Björn Wiman och Behrang Beri och ger dem en tillfällig plattform.

Att politikerna inte bryr sig om kulturarvsfrågor och kulturpolitik har varit tydligt länge, det är knappt ens att bokförlagen gör det heller längre. Att Alice Bah kunde bli kultur- och medieminister säger precis allt, menar jag.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-06-10 kl. 09:03.
Citera
2024-09-29, 18:15
Medlem
Ördögs avatar
Lite röster från bokmässan i Göteborg - kommentarer välkomnas!

Svenska politiker vill lista de svenskaste böckerna – två av tre författare på litteraturprofessorns lista är från Finland
https://svenska.yle.fi/a/7-10064506
Ebba Witt-Brattström, av sitt förlag beskriven som Sveriges mest kända litteraturprofessor, är kluven till regeringens kulturkanonprojekt.

– Jag tror inte att Sverige behöver en litteraturkanon om den ska tas fram av den grupp som har tillsatts för att eventuellt göra det.

– Men jag tror att vi verkligen behöver förstärka litteraturundervisningen i skolorna. Och det är jag gärna med och bidrar till, säger Witt-Brattström.

Hon anser att det finns en märklig uppfattning att unga läsare inte skulle kunna intressera sig för klassikerna i litteraturen.

Själv har Witt-Brattström en klar uppfattning om vilka författare som kunde ingå i en litteraturkanon: Edith Södergran, Moa och Harry Martinson och Tove Jansson.

Två av dem är från Finland...

– Jag tänker ju mer i termer av svenskspråkig litteratur och då tycker jag att Tove Janssons Mumindal är drömmen om folkhemmet, där man bryr sig om vartenda knytt, där godheten segrar i en tid av yttre hot, kometer eller atombomber.

– Och sen är det ju bara så helt strålande litteratur, säger Bratt-Wittström.
Citera
2024-09-29, 19:11
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Svenska politiker vill lista de svenskaste böckerna – två av tre författare på litteraturprofessorns lista är från Finland
Ebba Witt-Brattström, av sitt förlag beskriven som Sveriges mest kända litteraturprofessor, är kluven till regeringens kulturkanonprojekt.

– Jag tror inte att Sverige behöver en litteraturkanon om den ska tas fram av den grupp som har tillsatts för att eventuellt göra det.

– Men jag tror att vi verkligen behöver förstärka litteraturundervisningen i skolorna. Och det är jag gärna med och bidrar till, säger Witt-Brattström.

Hon anser att det finns en märklig uppfattning att unga läsare inte skulle kunna intressera sig för klassikerna i litteraturen.

Själv har Witt-Brattström en klar uppfattning om vilka författare som kunde ingå i en litteraturkanon: Edith Södergran, Moa och Harry Martinson och Tove Jansson.

– Jag tänker ju mer i termer av svenskspråkig litteratur och då tycker jag att Tove Janssons Mumindal är drömmen om folkhemmet, där man bryr sig om vartenda knytt, där godheten segrar i en tid av yttre hot, kometer eller atombomber.

Två av fyra?

Är väl annars alldeles utmärkt att hon inkluderar Södergran och Jansson.
Senast redigerad av schizophrenia 2024-09-29 kl. 19:14.
Citera
2024-09-29, 22:28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Lite kul att YLE skriver såväl Witt-Brattström som Bratt-Wittström.

Att Witt-Brattström tog upp namnen Edith Södergran och Moa Martinsson kan inte ha förvånat någon. Håller med henne om att om det ska vara en svensk litteraturkanon så är det svenskspråkig litteratur som ska ingå i den. Författaren kan vara svensk, svenskamerikan, finlandssvensk eller något annat, för det är inte varifrån h*n kommer som är det viktiga utan att det skrivna är på svenska.
Citera
2024-10-05, 06:09
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Tämligen rimlig lista du presenterat, måste jag säga.

Har dock väldigt svårt att föreställa mig en literaturkanon utan Röda Rummet. Rätt säker på att den kommer med. Jag skulle även byta ut Karlsson på taket med Bröderna Lejonhjärta. Kanske peta in Jack av Lundell också.

Bröderna lejonhjärta är ett gråtmilt pekoral i jämförelse med rebellen Karlsson på taket.
Så där får du bakläxa.
Jack av Lundell är viktig att ha med för den var början på slutet för välfärden. Bortskämda arbetarungar drev runt och rökte på, tyckte synd om sig själva.
Citera
2024-11-19, 23:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Lars Trägårdh gör uppenbarligen ett utmärkt jobb och lyckas reta upp kulturkrigarna och aktivisterna som anser att annat än svensk kultur skall vara med i en kanon av svensk kultur, vilket förstås är en absurd ståndpunkt.

Det är förstås ingen ringaktning av samisk kultur att den inte är en del av svensk kultur.

Naturligtvis handlar allt motstånd i grunden om att man av ideologiska skäl motsätter sig en svensk enhetskultur och svenskhet som övergripande begrepp på söka tänkbara sätt.
Citera
2024-11-20, 08:49
Medlem
Madagascars avatar
Firat Lady, tv-programmet av och med David Batra, borde vara en del av kulturkanon :-)
Citera
2024-11-26, 21:12
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det kanske är Lars Trägårdh du menar? Någon professor är han definitivt inte!

Professor är ingen akademisk titel som exvis doktor, det är en yrkesbeteckning. Trägårdh har under många år varit professor vid Columbia University, USA. Senare har han fram till 2023 arbetat som professor på Ersta Sköndals högskola.
Citera
2024-11-27, 04:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Professor är ingen akademisk titel som exvis doktor, det är en yrkesbeteckning. Trägårdh har under många år varit professor vid Columbia University, USA. Senare har han fram till 2023 arbetat som professor på Ersta Sköndals högskola.

Men det är en yrkesbeteckning som han inte längre innehar, man talar inte om vilka yrken folk har haft för 20 år sedan!
Citera
2024-12-18, 08:13
Medlem
Förr i tiden innan SS-Jimmie kom till makten var bildning och kunskap om världen viktig. Anal- och navelskådande sverjevänner tycker att vi nu ska begränsa våra bildningssträvan till svensk kultur. Hurvida konst skapad av judar, samer, finnar, invandrare får vara med får vi väl se.
Citera
2024-12-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Förr i tiden innan SS-Jimmie kom till makten var bildning och kunskap om världen viktig. Anal- och navelskådande sverjevänner tycker att vi nu ska begränsa våra bildningssträvan till svensk kultur. Hurvida konst skapad av judar, samer, finnar, invandrare får vara med får vi väl se.

Varför skulle ett större fokus på svensk kultur behöva utesluta kunskaper om andra kulturer? Och vad menar du med att SD "kom till makten"? Det gjorde de väl inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in