Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-20, 05:06
  #1
Avstängd
Jag har fått en stark opiat men den har naloxen (naloxon på svenska?) i sig.

Läser man runt så säger vissa att det tydligen inte gör någon skillnad, bara 1% av naloxen tas upp av kroppen och försämrar inte effekten alls. Medans andra säger att naloxen i princip tar bort all effekt av att opiaten slår och det kanske känns lite soft.
Naloxen är tydligen också bara där för att hindra att folk smälter och skjuter skiten, inget jag är intresserad av.

Vad är era tankar om detta ämne? Vem har "rätt"?
Citera
2022-10-20, 06:18
  #2
Medlem
darkSkyes avatar
Nä det gör det inte
Jag tar subutex med naloxon i och ibland utan, märker ingen skillnad.
Citera
2022-10-20, 07:32
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Nä det gör det inte
Jag tar subutex med naloxon i och ibland utan, märker ingen skillnad.

Tack, då antar jag att alla som skriver "du får mycket sämre effekt om naloxon är i den" är struntprat.
Citera
2022-10-30, 04:33
  #4
Medlem
2rs2pures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungSallad
Jag har fått en stark opiat men den har naloxen (naloxon på svenska?) i sig.

Läser man runt så säger vissa att det tydligen inte gör någon skillnad, bara 1% av naloxen tas upp av kroppen och försämrar inte effekten alls. Medans andra säger att naloxen i princip tar bort all effekt av att opiaten slår och det kanske känns lite soft.
Naloxen är tydligen också bara där för att hindra att folk smälter och skjuter skiten, inget jag är intresserad av.

Vad är era tankar om detta ämne? Vem har "rätt"?

I Finland ges ofta Targiniq (innehåller oxycodone och naloxon), nej det försämrar inte effekten av värkmedicinen, däremot hjälper det så magen fortfarande kan fungera utan att man blir förstoppad och sedan behöver skita ut tegelstenar !

Edit: Arbetar inom vården, en sak folk bör få veta också är att Naloxon tillsätts i eller tillsammans med Opioider enbart för det motverkar förstoppning.
__________________
Senast redigerad av 2rs2pure 2022-10-30 kl. 04:39.
Citera
2022-10-31, 09:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2rs2pure
I Finland ges ofta Targiniq (innehåller oxycodone och naloxon), nej det försämrar inte effekten av värkmedicinen, däremot hjälper det så magen fortfarande kan fungera utan att man blir förstoppad och sedan behöver skita ut tegelstenar !

Edit: Arbetar inom vården, en sak folk bör få veta också är att Naloxon tillsätts i eller tillsammans med Opioider enbart för det motverkar förstoppning.

Så suboxone förstoppar en inte ?
Citera
2022-10-31, 11:39
  #6
Moderator
mongomanishs avatar
Naloxon är ett motmedel mot opioider och är ett effektivt sätt att till exempel häva en överdos. I Sverige där naloxon i dess rena form varit väldigt sällsynt för brukare att ha tillgång till (fram till för några år sedan) har suboxone varit husmorskur mot överdoser på till exempel heroin trots att det ju då även innehåller buprenofin.

Samma sak gäller om man går på suboxone och sen tar heroin så kommer man knappt att få någon som helst effekt av heroinet utan att ta enorma mängder.
Citera
2022-10-31, 18:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungSallad
Jag har fått en stark opiat men den har naloxen (naloxon på svenska?) i sig.

Läser man runt så säger vissa att det tydligen inte gör någon skillnad, bara 1% av naloxen tas upp av kroppen och försämrar inte effekten alls. Medans andra säger att naloxen i princip tar bort all effekt av att opiaten slår och det kanske känns lite soft.
Naloxen är tydligen också bara där för att hindra att folk smälter och skjuter skiten, inget jag är intresserad av.

Vad är era tankar om detta ämne? Vem har "rätt"?

Naloxone har väldigt kort halveringstid.

Så om du tar en överdos och får naloxon så kanske du efter en halvtimme behöver få en ny dos naloxone för att inte återigen riskera döden.

Så har jag förstått det i alla fall...
Citera
2022-11-02, 00:45
  #8
Medlem
Har fört mig att den fungerar enbart om man skjuter den (suboxone) IV.
Citera
2022-11-08, 19:20
  #9
Medlem
2rs2pures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icamefortruth
Så suboxone förstoppar en inte ?
Jo det gör tyvär det ändå.

Naloxone är ofta tillsatt i såna produkter för att motverka förstoppning, hjälper med oxycodone i tabletter, magen kan fortfarande bli hård såklart men inte lika om inte det var tillsatt.

Däremot i subuxone är det för att lindra biverkningarna av större doser som kan leda till andningsdepression och dylikt... Men det stoppar inte effekten från att komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in