Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-20, 21:18
  #1
Medlem
ningudos avatar
På Youtube finns det videos av folk som använder sitt urin + något substrat som hö + luft + massa tid för att sedan extrahera kaliumnitratet.

Ett sådant tidskrävande experiment orkar jag inte med. Jag har dock läst att andra skrivit att man bara kan använda torkad hönsskit som källa till kaliumnitrat dock aldrig läst om någon som faktiskt gjort det. Vad tror ni om det som källa?
Citera
2022-10-20, 22:28
  #2
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
På Youtube finns det videos av folk som använder sitt urin + något substrat som hö + luft + massa tid för att sedan extrahera kaliumnitratet.

Ett sådant tidskrävande experiment orkar jag inte med. Jag har dock läst att andra skrivit att man bara kan använda torkad hönsskit som källa till kaliumnitrat dock aldrig läst om någon som faktiskt gjort det. Vad tror ni om det som källa?

Ja, kanske. Vad ska du med kaliumnitrat till? Ska du göra en Breivik?
Är det själva extraheringsprocessen du är ute efter eller vill du bara ha själva resultatet?
Finns rent kaliumnitrat att köpa på internet.
Citera
2022-10-20, 22:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
På Youtube finns det videos av folk som använder sitt urin + något substrat som hö + luft + massa tid för att sedan extrahera kaliumnitratet.

Ett sådant tidskrävande experiment orkar jag inte med. Jag har dock läst att andra skrivit att man bara kan använda torkad hönsskit som källa till kaliumnitrat dock aldrig läst om någon som faktiskt gjort det. Vad tror ni om det som källa?

Det går säkert utmärkt, nota bene om du har tillgång till en torr och väl ventilerad lokal att laborera i (ladugård?). En öppnad säck med hönsgödsel utsöndrar en stank inför vilken man baxnar!
Citera
2022-10-21, 01:34
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Ja, kanske. Vad ska du med kaliumnitrat till? Ska du göra en Breivik?
Är det själva extraheringsprocessen du är ute efter eller vill du bara ha själva resultatet?
Finns rent kaliumnitrat att köpa på internet.

Kaliumnitrat är för terrorister från tidiga 1800-talet. Men jag undrar också varför folk krånglar med något som är helt lagligt att köpa tillståndsfritt, även om det måste köpas från utlandet (svenska kemikalieföretag har vanligen den typiskt svenska policyn att inte sälja de flesta av sina produkter till privatpersoner oavsett deras lagliga status).
Citera
2022-10-21, 13:16
  #5
Medlem
ningudos avatar
Jag är väl medveten att det är laglig. Jag tycker det är intressant att testa att själv skapa sitt kaliumnitrat.
Citera
2022-10-21, 14:38
  #6
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag är väl medveten att det är laglig. Jag tycker det är intressant att testa att själv skapa sitt kaliumnitrat.

Det klassiska sättet i Sverige är ganska motbjudande. Man grävde ett slags dammar som man fyllde med piss, skit, hushållsavfall och delar av djurkadaver och så skummade man av kaliumnitratet som bildades när det hade legat och ruttnat i några månader.

Då är det betydligt trevligare att testa om Willys träkol duger till svartkrut (det gör det).
Citera
2022-10-21, 21:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det klassiska sättet i Sverige är ganska motbjudande. Man grävde ett slags dammar som man fyllde med piss, skit, hushållsavfall och delar av djurkadaver och så skummade man av kaliumnitratet som bildades när det hade legat och ruttnat i några månader.

Då är det betydligt trevligare att testa om Willys träkol duger till svartkrut (det gör det).

Arbetet utfördes därtill vanligen av straffångar, icke minst "löskekonor" (kvinnliga sexarbetare). Härom erinrar Bellman i sin visa om Ulla Winblads hemresa från Hessingen:

Citat:
13. Såg du nu Mariäberg,
Så se längre neder,
Med en gul och bleknad färg
Sig ett tjäll utbreder.
Fönstren glittra, kännen I
Ej Salpetersjuderi?
En gång, Ulla, raillerie!
Palten dit dig leder.

(Palt = poliskonstapel. Raillerie (fr.) = "skämtsamhet", i detta sammanhang att uppfatta som "lösaktighet" (snart ett brott i Sverige igen, om Mindre-Ulf med anhang får råda!))
Citera
2022-10-24, 14:13
  #8
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
På Youtube finns det videos av folk som använder sitt urin + något substrat som hö + luft + massa tid för att sedan extrahera kaliumnitratet.

Ett sådant tidskrävande experiment orkar jag inte med. Jag har dock läst att andra skrivit att man bara kan använda torkad hönsskit som källa till kaliumnitrat dock aldrig läst om någon som faktiskt gjort det. Vad tror ni om det som källa?

Du kan få nitrater men du får nödvändigtvis inte kaliumnitrat. Mest blir det natriumnitrat (och kalciumnitrat). Därav substratet. Man tillför något som innehåller kalium till blandningen och då får du mer kaliumnitrat än natriumnitrat. Inte för att natriumnitrat är helt värdelöst. Det delar egenskaper med kaliumnitrat. Nackdelen med det är att det drar åt sig fukt så det måste förvaras i en lufttät behållare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback