Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-21, 17:18
  #1
Medlem
Om man kör en bil rakt ut i sjön, vad händer då? Några olika parametrar att laborera med:

Bilens hastighet.
Hur snabbt sjön blir djup, alltså om djupet är tio meter efter 3 meter, fyra meter och så vidare.
Fronten på bilen, formen alltså.

Vi kan tänka oss att underlaget är körvänligt, typ asfalt hela vägen, och så tar vi ett exempel, nej vi tar två exempel:

1. Bilens hastighet är 200 km/h och och djupet är 7 meter efter 10 meter ut i sjön.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?

2. Bilens hastighet är 100 km/h och samma djup som ovan.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?


Går det att laborera med vinkel/hastighet för att få olika effekter? Bilen flyger på vattnet? Bilen slås till smulor? Vad händer om bilen går 500 km/h? 1000 km/h.

Så laborera med valfri hastighet och vinkel om ni finner det roligt.
Jag är liksom nyfiken på vad som händer när en bil i hög hastighet möter vatten.
Citera
2022-10-21, 17:42
  #2
Medlem
Det kan ju vara av intresse hur hög våghöjden är? Och däckens mått. Och bilens vikt och tyngdpunkt.

Men gör gärna ett prov och rapportera hur det gick och vilka värden du haft så kan vi justera algoritmen.

Gissningsvis finns det en tröskelfart under vilken du sjunker direkt. Även tröskeleffekt för våghöjd över visst värde.
Citera
2022-10-21, 17:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det kan ju vara av intresse hur hög våghöjden är? Och däckens mått. Och bilens vikt och tyngdpunkt.

Men gör gärna ett prov och rapportera hur det gick och vilka värden du haft så kan vi justera algoritmen.

Gissningsvis finns det en tröskelfart under vilken du sjunker direkt. Även tröskeleffekt för våghöjd över visst värde.

mm.. det är också några parametrar att laborera med, vikt och däckbredd.

Jag tror att om bilens hastighet överstiger ett visst värde så åker den på vattnet en bit.

Nu har jag inte möjligheten att testa men jag undrar om det alltid är riskfritt, att vattnet och naturlagarna gör så bilen alltid får en mjuk inbromsning eller om det finns en kombo där det så att säga slår tvärnit?

Våghöjden kan vi nog strunta i, vi föreställer oss att sjön är helt plan som en vindstilla dag.
Citera
2022-10-21, 17:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
mm.. det är också några parametrar att laborera med, vikt och däckbredd.

Jag tror att om bilens hastighet överstiger ett visst värde så åker den på vattnet en bit.

Nu har jag inte möjligheten att testa men jag undrar om det alltid är riskfritt, att vattnet och naturlagarna gör så bilen alltid får en mjuk inbromsning eller om det finns en kombo där det så att säga slår tvärnit?
Jämför med att åka på vattnet med snöskoter eller motorcykel. Det går att åka väldigt långt med snöskoter tack vare fart och bäryta vid låg våghöjd. Motorcykel inte lika långt men trots det förvånansvärt långt ändå trots liten bäryta.
Finns nog en del på youtube om detta.

Slår nog tvärnit i en del fall.

Här är ett gammalt om snöskoter, typ 210 km!

https://www.praktisktbatagande.se/ar...oter-pa-vatten

Ett om mc på vatten

https://www.helmnet.net/artiklar/sno...bast-pa-vatten
__________________
Senast redigerad av Volvoellersaab 2022-10-21 kl. 18:02.
Citera
2022-10-21, 18:20
  #5
Medlem
sykkelpumps avatar
Det kommer att bero på vilken vinkel bilen håller i förhållande till vattenytan när den landar i vattnet.
Hög hastighet och fronten kraftigt nedåtlutad så kommer den att slå runt framåt och förmodligen glida längre på taket innan den börjar sjunka.

I vilket fall så kommer den att hinna stanna helt innan den börjar sjunka, förutsatt att alla dörrar och fönster är stängda, då den kommer att flyta med hjälp av all luft som finns inuti bilen innan tillräcklig mängd vatten läcker in för att den ska kunna sjunka.

Risken att den kommer att skadas allvarligt av nedslaget i vattnet betraktar jag som försumbar, om det inte går MYCKET fort.
Citera
2022-10-21, 19:08
  #6
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Om man kör en bil rakt ut i sjön, vad händer då? Några olika parametrar att laborera med:

Bilens hastighet.
Hur snabbt sjön blir djup, alltså om djupet är tio meter efter 3 meter, fyra meter och så vidare.
Fronten på bilen, formen alltså.

Vi kan tänka oss att underlaget är körvänligt, typ asfalt hela vägen, och så tar vi ett exempel, nej vi tar två exempel:

1. Bilens hastighet är 200 km/h och och djupet är 7 meter efter 10 meter ut i sjön.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?

2. Bilens hastighet är 100 km/h och samma djup som ovan.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?


Går det att laborera med vinkel/hastighet för att få olika effekter? Bilen flyger på vattnet? Bilen slås till smulor? Vad händer om bilen går 500 km/h? 1000 km/h.

Så laborera med valfri hastighet och vinkel om ni finner det roligt.
Jag är liksom nyfiken på vad som händer när en bil i hög hastighet möter vatten.

Skulle en bil t ex åka i 300 km/tim rakt ut i vattnet och vinkeln mellan vattnet och bilen är i stort sett plan, så skulle bilen sjunka efter 20-30 meter. Men skulle man ha t ex en vinkel under grillen vid framhjulen som är säg 35-45 grader och ca 10 cm så skulle bilen kunna åka ut i säg 100 meter innan den skulle sjunka.
Citera
2022-10-28, 23:34
  #7
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Om man kör en bil rakt ut i sjön, vad händer då? Några olika parametrar att laborera med:

Bilens hastighet.
Hur snabbt sjön blir djup, alltså om djupet är tio meter efter 3 meter, fyra meter och så vidare.
Fronten på bilen, formen alltså.

Vi kan tänka oss att underlaget är körvänligt, typ asfalt hela vägen, och så tar vi ett exempel, nej vi tar två exempel:

1. Bilens hastighet är 200 km/h och och djupet är 7 meter efter 10 meter ut i sjön.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?

2. Bilens hastighet är 100 km/h och samma djup som ovan.

Vad händer? Kommer bilen bromsas mjukt? Blir det tvärnit så bilen går sönder? Glider bilen på vattnet innan den sjunker?


Går det att laborera med vinkel/hastighet för att få olika effekter? Bilen flyger på vattnet? Bilen slås till smulor? Vad händer om bilen går 500 km/h? 1000 km/h.

Så laborera med valfri hastighet och vinkel om ni finner det roligt.
Jag är liksom nyfiken på vad som händer när en bil i hög hastighet möter vatten.

Mitt förslag är att du testar live…
Försök filma med en kraftig GoPro. Ser verkligen fram emot att se filmen.
Citera
2022-10-29, 00:58
  #8
Medlem
Orkar inte googla, men nå'n förmögen snubbe måste väl ha skickat ett antal fjärrkontrollerade bilar i spa't, i olika hastigheter, med videodokumentation av resultaten! Annars finns här uppenbart utrymme för presumtiva youtubers med crowdsourcing!

(TasteMyGlock: John Stapp, förmodligen en av världshistoriens modigaste människor, spände fast sig i en raketdriven släde på räls som uppnådde över 1000 km/h, innan den bromsades på några få meters sträcka av en skovel nedsänkt i en vattenbassäng mellan skenorna. Decelerationen var drygt 46 g, men han överlevde!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in