Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-19, 10:23
Medlem
Har kört på Rulles Lantvin 25 L i ett par år. Tar det vita vinet och tillsätter 8 Kg socker samt Häxans turbojäst. Jäser i ca 5-6 dagar och får runt 18 % mäsk att köra. Ut kommer 90% som jag sänker till ca 45-48% och sedan renar med kol. Får runt 5-6 L ca 43% sprit som smakar bra. Skall väl tilläggas att jag kör med kolonbrännare.
Citera
2024-05-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backa70
Har kört på Rulles Lantvin 25 L i ett par år. Tar det vita vinet och tillsätter 8 Kg socker samt Häxans turbojäst. Jäser i ca 5-6 dagar och får runt 18 % mäsk att köra. Ut kommer 90% som jag sänker till ca 45-48% och sedan renar med kol. Får runt 5-6 L ca 43% sprit som smakar bra. Skall väl tilläggas att jag kör med kolonbrännare.

Blir det någon smak av vinet?
Kanske dum fråga för annars hade du kört med mäsk men jag menar, hur smakar det, hur tydligt blir det?
Citera
2024-05-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Blir det någon smak av vinet?
Kanske dum fråga för annars hade du kört med mäsk men jag menar, hur smakar det, hur tydligt blir det?
Nja ingen direkt smak av det hela utan varför jag kör med det är jag får upp alkoholhalten bra med 8 kg socker samt då jäst som jäser ut 8 kg. Hamnar på ca 20-21 % på vinet och får då ut bra med sprit från detta. Sedan är det enkelt att sätta vinet med så lite lathet med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in