Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-27, 09:28
  #13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Som med alla jordens hundraser, med andra ord.

Någonstans når du en brytpunkt där du uppnått dina avelsmål och skapat en hundras som blivit godkänd som hundras.

Att därefter korsa rasen med hundar från andra raser förstör avelsarbetet och den eventuella avkomman är ingen hundras.

Även Malinois, Tervueren, Holländare, Schäfer mfl ser lite ut som och påminner om varandra. Men ingen skulle debattera kring hur vida det rör sig om olika raser med sin egna unika särprägel. Detta gäller givetvis även dom olika bull/terrier raserna.

Jo, faktum är att Malle, Terv, laekonis och Gröningen är samma ras i olika varianter.

Rasen finns i fyra varianter: groenendael är långhårig och svart, tervueren är långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar, malinois är släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar och laekenois är strävhårig och röd fawn med spår av svärtning.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundr...und-tervueren/

Samlingsnamnet/rasen är Belgisk Vallhund.
Citera
2022-10-27, 17:03
  #14
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, faktum är att Malle, Terv, laekonis och Gröningen är samma ras i olika varianter.

Rasen finns i fyra varianter: groenendael är långhårig och svart, tervueren är långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar, malinois är släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar och laekenois är strävhårig och röd fawn med spår av svärtning.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundr...und-tervueren/

Samlingsnamnet/rasen är Belgisk Vallhund.

Kan det finnas fyra varianter av SAMMA hundras? Av samma hundtyp (Belgisk vallhund) absolut. Det köper jag. Ändå finns det personer som anser att det finns skillnad. Trots att belgisk vallhund är EN ras. Trots att den är en typ av hund. Notera väl. Jag lägger ingen som helst värdering i någons åsikter om belgisk vallhund.

https://a-z-animals.com/blog/belgian...gian-malinois/

Oavsett vilket så vill jag dedikera tråden till rubrikens ämne.
Citera
2022-10-27, 22:08
  #15
Medlem
Själv är jag lite kluven i frågan. Jobbar med hundar och förstår vad du menar med skillnaden på renras och blandras. Finns många seriösa Am. staffordshire terrierägare där ute och den absoluta majoriteten av dessa har skk-hundar. Dock är de alldeles för få i jämförelse.

Men det är ju skillnad på blandras och blandras. Blandras är ju inte heller en egen sorts hund. Det är sällan en havanais/pudel eller setter/munsterländer som utgör problem. Utan någon slags salig röra mellan bakgårdsamstaff, pitbull, bully och allt vad de kallas… Alltså kamphundsblandraser.

Ser hela tiden fel människor med dessa hundar. Människor som bara borde skaffa sig hund ur rasgrupp 9, sällskapshundar, dock helst inte hund alls.

Det är inte heller bara ur säkerhetssynpunkt som de inte borde skaffa sig en 40kg ”amstaff” utan för hundens skull. Ofta dåligt omhändertagna, bristande fysisk/mental stimulans och hamnar för ofta som omplaceringar.

Ur djurskyddssynpunkt är det inte riktigt bra att det finns så många av denna typ av hund. Nästan alla hundar jag mött som blivit allvarligt bitna av andra hundar har blivit bitna av sk ”kamphundar”.

Kanske licens på en del raser och blandraser med dessa i? Slänger gärna in Dobermann, rottweiler, sarplaninac, belgare osv utöver amstaff, så inte dessa blir target för oseriösa. Så kan de skaffa störiga Pomeranians istället, samma typ av person som skaffar ”pitbull” ändå.
__________________
Senast redigerad av Jontessyster 2022-10-27 kl. 22:15.
Citera
2022-10-28, 09:00
  #16
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontessyster
Själv är jag lite kluven i frågan. Jobbar med hundar och förstår vad du menar med skillnaden på renras och blandras. Finns många seriösa Am. staffordshire terrierägare där ute och den absoluta majoriteten av dessa har skk-hundar. Dock är de alldeles för få i jämförelse.

Men det är ju skillnad på blandras och blandras. Blandras är ju inte heller en egen sorts hund. Det är sällan en havanais/pudel eller setter/munsterländer som utgör problem. Utan någon slags salig röra mellan bakgårdsamstaff, pitbull, bully och allt vad de kallas… Alltså kamphundsblandraser.

Ser hela tiden fel människor med dessa hundar. Människor som bara borde skaffa sig hund ur rasgrupp 9, sällskapshundar, dock helst inte hund alls.

Det är inte heller bara ur säkerhetssynpunkt som de inte borde skaffa sig en 40kg ”amstaff” utan för hundens skull. Ofta dåligt omhändertagna, bristande fysisk/mental stimulans och hamnar för ofta som omplaceringar.

Ur djurskyddssynpunkt är det inte riktigt bra att det finns så många av denna typ av hund. Nästan alla hundar jag mött som blivit allvarligt bitna av andra hundar har blivit bitna av sk ”kamphundar”.

Kanske licens på en del raser och blandraser med dessa i? Slänger gärna in Dobermann, rottweiler, sarplaninac, belgare osv utöver amstaff, så inte dessa blir target för oseriösa. Så kan de skaffa störiga Pomeranians istället, samma typ av person som skaffar ”pitbull” ändå.

Jag tycker att man måste ta det stegvis. Och därefter utvärdera effekten av åtgärderna. Det första målet måste vara att göra det svårare att äga en hund. För alla landets medborgare. Det föds upp alldeles för många hundar i det här landet, oavsett ras. Hundstallen står överfyllda med hundar i behov av omplacering, inte sällan blandrashundar med inslag av du vill kalla för kamphundsraser. För mig är endast en hund som avlas och nyttjas till hundkamp en kamphund. Att en hund har kamplust spelar ingen roll, det finns det MÅNGA raser som har. Sätt en Malinois i händerna på en skitstövel så har du en jäkligt spännande hund att hantera. Apropå Malinois. Det blir mer och mer vanligt med dessa hundar. Oroväckande då det är en hund som ställer krav på en dedikerad ägare som ser hunden som mer än bara sällskap. Mao precis som med våra sk kamphundsraser. Dessa hundar ställer precis som belgisk vallhund krav på en ägare som vill ägna tid åt sin hund. En ägare som tycker om att stryka omkring på trottoarerna i innerstan i adidasbyxor är inte alls vad dessa hundar trivs med eller mår bra av. Erbjud samma usla tillvaro till en belgisk vallhund så får vi snart se när dessa hundars dåliga rykte tar fart. Då kanske människor börjar förstå att ägaren gör hunden. Samtidigt tycker jag att ni som vill motarbeta raserna är extremt oseriösa och polariserande i era uttlåtanden om oss som äger dessa hundar. Ni fokuserar konsekvent ENBART på negativa sidor, dom positiva sidorna uterlämnar ni helt o hållet. Trots att hundarnas positiva egenskaper är långt många fler än de negativa. Vi är extremt många som tar vårat hundägande på allvar, som ägnar stor tid åt våra hundar. Som ägt hundar i 10-20år som aldrig hamnat i en enda incident. Jag skulle säga att en mentalt stimulerad amstaff eller staffe som får jobba med huvudet och aktiveras flitigt med god motion blir en väldigt harmonisk och trevlig hund som är svår att inte älska, även för den mest kritiska.

Hundkört - vad väntar vi på, egentligen? Självklart ska alla människor som vill köpa hund ha en utbildning. Förbud mot blandrasavel. Bort med dom där jävla lallarna som föder upp blandrasjyckar på löpande band hemma i lägenheten för att dryga ut inkomsten. Dessa personer drivs enbart av ekonomiska intressen. Observera, ett sådant förbud måste ändå ta i beaktning att det finns utländska kennelorganisationer som är lika stora som SKK som godkänner hundraser som inte SKK anser är en hundras. Dessa hundraser får inte hamna i kläm så att människor i Sverige som föder upp hundarna anses syssla med blandrasavel eller dylikt epitet.

Avslutningsvis vill jag bara påtala att mellan 600-700 jakthundar dör eller skadas varje år i samband med jakt. Ingen talar om förbud att använda hundar till jakt. Dubbelmoral? Hyckleri?

210 personer dog i trafiken 2021

5200 personer dör varje år i rökrelaterad cancer. Ändå ser jag cigaretter i affären.

Flertalet personer skadas allvarligt och några dör varje år i hantering av nötkreatur.

Kort o gott. Människor dör som flugor av alla möjliga orsaker. Men när det innefattar en hund blir det ramaskri.

För mig känns det hysteriskt att börja tala om förbud för att enda person blivit dödad av en hund under 2021. En hund vars historia vi inte alls känner till.
Citera
2022-11-16, 22:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, faktum är att Malle, Terv, laekonis och Gröningen är samma ras i olika varianter.

Rasen finns i fyra varianter: groenendael är långhårig och svart, tervueren är långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar, malinois är släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar och laekenois är strävhårig och röd fawn med spår av svärtning.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundr...und-tervueren/

Samlingsnamnet/rasen är Belgisk Vallhund.
Enligt SKK är det samma ras ja och man får korsavla på dem men i psyket är samtliga fyra varianter totalt olika och ingen seriös uppfödare i Sverige avlar på det sättet, förutom enstaka tervuppfödare typ som vill få fram mer stabila tervar för brukset och brukar då para med en och annan terv som har fötts i en mallekull då hårlaget kan poppa upp där också. till och från.

Mervarna som jag brukar kalla de mer långhåriga individerna som fötts i en mallekull är dock mer eller mindre en långhårig malle med samma psyke medans en terv är en extremt ostabil utställnings och sällskapsras.

I boken Belgiska Vallhundar av Anne S Fallesen så har de fyra hårlagens MH diagram sammanställts till en sk spindel och där får man en väldigt bra bild av hur totalt olika de egentligen är.

Lite som med Brukschäfer modell skojigare och soff och kak exteriörerna, samma ras rent tekniskt men så totalt olika.
Citera
2022-11-17, 11:35
  #18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Enligt SKK är det samma ras ja och man får korsavla på dem men i psyket är samtliga fyra varianter totalt olika och ingen seriös uppfödare i Sverige avlar på det sättet, förutom enstaka tervuppfödare typ som vill få fram mer stabila tervar för brukset och brukar då para med en och annan terv som har fötts i en mallekull då hårlaget kan poppa upp där också. till och från.

Mervarna som jag brukar kalla de mer långhåriga individerna som fötts i en mallekull är dock mer eller mindre en långhårig malle med samma psyke medans en terv är en extremt ostabil utställnings och sällskapsras.

I boken Belgiska Vallhundar av Anne S Fallesen så har de fyra hårlagens MH diagram sammanställts till en sk spindel och där får man en väldigt bra bild av hur totalt olika de egentligen är.

Lite som med Brukschäfer modell skojigare och soff och kak exteriörerna, samma ras rent tekniskt men så totalt olika.
Ja, jag vet. Jag var som sagt var testledare i under en hel del år och har stött rätt många belgare - flest mallar givetvis.
Min egen uppfattning utifrån den erfarenheten är att Mallen är den stabilaste och trevligaste av de olika varianterna.
När jag själv fick lära mig att det var en och samma ras (när belgarna började dyka upp på MH) så blev jag ganska förvånad just för att jag uppfattade dem som väldigt olika mentalt - och det är de ju också.
Det var för övrigt när vi testade en malle-kulle med två tervar i som jag fick lära mig det. Instämmer i att det du kallar "merv" är mer mallar än tervar.

Edit
Det fetade - den bedömningen håller jag med om.
Jag personligen skulle aldrig köpa en Terv just därför.
__________________
Senast redigerad av micro113 2022-11-17 kl. 11:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback