• 1
  • 2
2022-10-25, 03:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag funderade lite i förbifarten på det här med flytande kväve.

Eftersom väte har en lägre kokpunkt, då torde det väl kyla effektivare också?
Visst, använder man det likadant som kväve i många applikationer så skulle brandrisken bli katastrofalt hög, med kokande vätgas som flyger ut i hela rummet och gör huset till en väldigt lättantändlig bomb.

Men om man kör ett slutet eller halvslutet system för att kontrollera var vätgasen tar vägen, då torde säkerheten väl öka?

Grundtanken var först att vakumsätta kvävet för att minska kokpunkten, men då jag såg att kokpunkten inte minskade särskilt mycket så tänkte jag att väte kanske kunde vara lämpligt då det ändå blir inom ett relativt kontrollerat system.
Har ordnat en enkel skiss för ändamålet.

För att öka säkerheten ytterligare tänkte jag mig att man först vakuumsätter systemet enligt bästa förmåga, och sedan släpper in lite väte, och sedan vakuumsätter igen för att minska eventuella rester av syre som kan finnas kvar.
Detta repeteras några gånger för att väldigt marginell mängd syre kan tänkas kvarstå, så att det inre systemet inte består av en antändlig blandning.

Komponenten som ska kylas torde värmas med några hundra watts effekt, antagligen inte högre än runt 400W i vanliga fall, men absolut aldrig över 1000W.
Den måste hållas under typ 80 grader också, helst så kall som möjligt.

Kan detta vara ett möjligt system?

Det främsta problemet jag tänker på direkt är att det måste vara en sinnessjukt kraftig vakuumpump som ska kunna hålla ett lågt tryck samtidigt som den hanterar gasflödet av kokande väte över en flera hundra watt stark värmekälla. Att trycket hålls så lågt som möjligt över vätet är viktigt också, eftersom kokpunkten sjunker så att kylförmågan ökar.
Jag vet inte vad man använder för kompressorer vid lagring av vätgas annars, men jag kan tänka mig att just flushmomentet då det finns rester av syre kvar i systemet kan vara väldigt riskfyllt med en del vanliga pumpmodeller i helmetall.

Det här är definitivt inget jag själv kan experimentera med som mitt liv ser ut nu, men det skulle vara ett grymt projekt om jag hade pengarna till det.
Men om det fungerar och inte är på tok för dyrt/farligt så vet jag några rekordjagare inom ett visst område som kan vara intresserad av det. Har aldrig sett just denna lösning användas av dem, och kan inte hitta någon som gjort det heller.
Annars skulle man kunna skippa vakuumpumpen och ha utloppen in i en värmepanna av något slag och värma vatten till ackumulatortankar på fastighetsvärmesystemet för att ta reda på spillvärmen. Eller bara elda upp det och värma för kråkorna för all del, om det inte är okej att bara skicka ut det i atmosfären.

Mängderna som skulle användas torde vara relativt låga mot applikationen, då det inte handlar om kontinuerlig drift.

Vad tänker ni, hiss eller diss?
Vad kan man behöva tänka på?

80c låter som en dator.

Tänk på att det finns risker för kondens av dem omgivande luften när du har så stora temperaturförändringar.

Du har större chans att få kompressorkylning (phase change) att funka i sådanna sammanhang än flytande väte.

Som alternativ kan du ju köra ett vattenkylningssystem pumplöst om du bara kan hålla vattnet på runt 1 psi.

Då kokar vattnet vid 38 grader, sen går ångan till radiatorn och svalnar till vatten igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in