Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-28, 16:05
  #13
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Någon som har tips på en ”enkel” överlevnadsbok som passar att läsa med ett barn? Inte nödvändigtvis en bok skriven specifikt för barn då den inte får upplevas för ”barnslig”. Men en bok med lite kortare texter och mycket illustrationer att läsa tillsammans med barnet.

Vilken överlevnads ”inriktning” tänker du dig?

Jag vet att friluftsfrämjandet haft en publikation
Citera
2022-10-28, 19:43
  #14
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vilken överlevnads ”inriktning” tänker du dig?

Jag vet att friluftsfrämjandet haft en publikation

Typ ”scouter”, göra upp eld, ta tillvara på det man hittar i naturen. Lite enkel ”överlevnad”. Ska kolla in friluftsfrämjandet då.
Citera
2022-10-28, 19:51
  #15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Försvarets överlevnadshandbok rekommenderar jag starkt. Den är skriven ut ifrån svenska förhållanden och har inga syften att fängsla läsaren med dramatiska situationer som att landa ett jumbojet på egen hand och annat dravel som du aldrig kommer försättas i.
Var det löjtisen Fen Svält som skrev den?
Citera
2022-10-28, 21:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Typ ”scouter”, göra upp eld, ta tillvara på det man hittar i naturen. Lite enkel ”överlevnad”. Ska kolla in friluftsfrämjandet då.


Kanske den här kunde vara nåt? https://www.idusforlag.se/b.l.o.h
Citera
2022-10-28, 23:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Var det löjtisen Fen Svält som skrev den?

Haha, Kapten om jag får be. Lars Fält. Den jag fick från försvaret heter: Arméns Handbok Överlevnad.

Sen gjorde han business på det här och skrev massa andra böcker för den vanliga civila marknaden men dom kanske man ska vara lite skeptisk inför.

Det finns även en annan bok från försvaret som är bra som heter "vintersoldat". Tror även den finns på PDF.

Oavsett val av bok rekommenderar jag ts att studera litteratur som fokuserar på höst-vinter och tidig vår och framförallt i vårt nordiska klimat. Vår och sommar klarar man ju ändå med en vattenflaska och sunt förnuft.

Många internationellt hyllade gurus har mindre koll på våra förhållanden den mörka/kalla/fuktiga delen av året än vad en genomsnittlig pojkscout har. Så fort det blir kallare än +5 brukar dom släppa allt och börja yra som besatta om "hypotermia". Då har ju inte ens det roliga börjat.

Och kunskap om att överleva i Amazonas regnskog eller hur man landar ett jumbojet när båda piloterna fått hjärtattack är ju inte mycket att hänga i granen här hemma en smällkall januarinatt.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-29 kl. 00:00.
Citera
2022-10-30, 01:22
  #18
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Kanske den här kunde vara nåt? https://www.idusforlag.se/b.l.o.h

Tack! Ska kolla! 👍
Citera
2022-10-30, 06:05
  #19
Medlem
Muppetys avatar
Jag laddade hem dessa ljudböcker på temat, men har inte lyssnat på någon ännu...

Danielsson, Mats - Krisledningens psykologi
Enander, Ann - Att stå i stormens öga
Enander, Ann - Från storm till terror
Fredrikson, Bengt - Lätta friluftsboken
Fredrikson, Bengt - Lätta friluftsboken - junior (Den kanske kan vara nått för barn?)
Geijer, Herman - Bli en zombieöverlevnadsexpert
Geijer, Herman - Zombieöverlevnad
Hirschfeldt, Johan - Rättsregler i kris
Hugelius, Karin - Krishantering i praktiken
Kämpargård, Niklas - Krishandboken
Kämpargård, Niklas - Lev som en bonde
Kämpargård, Niklas - Längs vägar i Afrika
Kämpargård, Niklas - Preppa mat
Kämpargård, Niklas - Storm, översvämning och torka
Long, David - Extrem överlevnad
MSB - Om krisen eller kriget kommer
Stenlund, Anna-Lena - Akutsjukvård
Wikström, Jonas - Akutsjukvård (2006)
Wikström, Jonas - Akutsjukvård (2018)
Wilderäng, Lars - Är du förberedd
Wiseman, John - SAS urban survival handbook
Wiseman, John - Överlevnadshandboken (1988) (Denna har jag som bok också, gott om illustrationer i)
Wiseman, John - Överlevnadshandboken (2011)
Citera
2022-11-05, 02:33
  #20
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1nky
Har någon tips på bra böcker om överlevnad? Undrar en stadsråtta som sannolikt skulle dö först vid kris eller krig. 🙄
Alla böcker Lars Fält har skrivit en nestor inom överlevnad.
Citera
2022-11-05, 07:55
  #21
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Alla böcker Lars Fält har skrivit en nestor inom överlevnad.
Tack, drog hem 4 böcker som verkar vara intressanta av honom.
Citera
2022-11-05, 10:49
  #22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tack, drog hem 4 böcker som verkar vara intressanta av honom.
Finns många små filmer på youtube med honom och tillsammans med Ray Mears särskilt i norra barrskogsregionen som vi tillhör.
Lycka till.
Lars Fält var med och grundade armens överlevnadsutbildningar mm och har varit en lysande instruktör inom ämnet länge. Hade själv förmånen att få deltaga under tjänstgöring på K3 för en evighet sedan.
Citera
2024-02-10, 11:59
  #23
Medlem
trehundras avatar
Jag har läst eller äger dom flesta böckerna på marknaden, men en bok som faktiskt sticker ut och som målar upp alla tänkbara scenarion är boken Rädda livet av Anthony Greenbark. Den finns att köpa begagnad på olika boksidor.
Sista åren har det dykt upp en uppsjö utav böcker, men flertalet ser ut att vara sammanslagna utav flera äldre upplagor. Det skadar inte att skaffa sig lite böcker med olika inriktningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback