Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-10-26, 22:06
  #25
Medlem
JackArrows avatar
Avanza vet jag sysslar med PFOF via SOR främst, Nordnet och DeGiro likaså.

Jag har för mig att det kan gå att stänga av i Infront (?) så att ordrarna routas direkt till börsen istället för via mellanhänder.

PFOF är genomkorrumperat, och det är inte förvånande att svenska journalister inte grävt om detta om svenska samt övriga mäklare. Media har sina bossar som skakar hand med finanshajarnas bossar.

https://www.avanza.se/avanzabank/hem...alit%C3%A9.pdf

* Handel i aktier noterade på Nasdaq OMX: Avanza Bank använder Nasdaqs SOR (Smart Order Router). Det innebär att Avanza Banks order går till andra relevanta marknadsplatser för att hitta bästa pris. Dessa avslut genomförs av tredje part och lappas i Avanza Banks namn på Nasdaq OMX. Det är anledningen till att Avanza Bank rent tekniskt genomför samtliga avslut på Nasdaq OMX. Avanza Bank uppfyller kraven för bästa utförande av kundorder till 97,94% på dessa marknader. Orsaken till att inte 100% uppnås är tiden det tar för order att nå ”away market” vilket gör att Avanza Bank kan missa volymen. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel i aktier noterade på Oslo Bors: Avanza Bank har ingen SOR (Smart Order Router) för Oslo Bors. Oslo Bors har historiskt bästa pris (bästa utförande av kundorder) 98% av tiden. Avanza Bank har gjort bedömningen att en SORlösning för Oslo Bors skulle påverka kundernas kostnad för handel negativt i relation till förväntad prisförbättring. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel via Virtu: Avanza Bank är inte medlem på någon handelsplats utanför Norden. All Avanza Banks handel i
europeiska och amerikanska värdepapper går via Virtu Financial. Virtu Financial genomför samtliga avslut för Avanza Banks räkning enligt deras riktlinje för bästa utförande av kundorder. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

Det här har varit ett riggat spel i decennier. Marknaden är oåterkallelig.

Om du inte är övertygad om att Citadel med Virtu och andra fräckt manipulerar värdepapper som Market Maker, direkt för att gynna dess (förmodligen brandväggar) derivatkontrakt för hedgefonder…ja…du är antingen fel typ av betraktad, eller så arbetar du på SEC och behöver desperat porr med kaffe.

Detta händer i alla aktier som Citadel eller Virtu har till uppgift att utföra för detaljhandlare, varje handelsdag.

Mellan PFOF, omdirigerade darkpool-executions, strategiska FTD:er och market makers som faktiskt får skriva ut syntetiska aktier "för likviditet", är det konstigt att Citadels hedgefond kan ge hela tiden avkastning? Det är bokstavligen fusk, och däri ligger intressekonflikten för varje marknadsgarant som samtidigt driver en privat hedgefond för sig själva och sina rika kompisar.

Uppenbarligen är detta en fundamentalt felaktig maktkoncentration som har förstört alla sken av marknadens förmåga att uppnå korrekt prisupptäckt. För den genomsnittlige amerikanen, låt oss använda analogin med en sportspelsbyrå du får äga. Din byrå får bestämma spridningen av 60 % av alla NFL-spel (eftersom detta representerar andelen detaljhandelsföretag, som Citadel, får köra). Dessutom kan din byrå ändra spridningen mitt i spelet när som helst, och uppenbarligen kan du avbryta ytterligare vadslagning i detaljhandeln efter eget gottfinnande. Slutligen, och här är guldet, får du också satsa på spelen med dina vänner. Låter väl bra!? Men var kommer pengarna som du och dina vänner oundvikligen "vinner" ifrån?

Jag ska berätta för dig. Din vinst kommer från varenda gubbe som använder din riggade bettingplattform. Eftersom majoriteten av dina användare antingen är under illusionen att det är en rättvis och legitim process, eller helt enkelt är apatiska/okunniga om dina byråers praxis till att börja med.

Detta är dock verkligheten på den globala aktiemarknaden, och det är också därför Market Makers, som har en praktisk licens att tjäna pengar genom högfrekvent arbitragehandel finns. Sådana företag borde dock aldrig ha kunnat förgrena sig till privatiserade finansiella tjänster som hedgefonder. Helt enkelt är deras makt redan för stor, och i en självreglerad finansindustri, nästan omöjlig att polisera.

Det är därför derivatmarknaden dvärgar den faktiska marknaden, det är därför kapitalbildningen bland de rika växer sig större, och det är anledningen till att vilken genomsnittlig person som helst kan få sina pensioner förstörda, sin investeringsmatta dragen, och sitt livsarbete sugits bort av de oförtjänta. Allt för att några giriga sociopater faktiskt har lurat sig själva att tro att de slår spelet genom skicklighet.

Och det är därför som hedgefondförvaltare, som Douglas Cifu på Virtu Financial, "ställer upp sig runt kvarteret" med andra företag för att stämma SEC till glömska över dess föreslagna restriktioner för PFOF. För det tar bort ett av de instrument som de riggar marknaden med. Kom ihåg att de fortfarande skulle behålla en betydande fördel jämfört med detaljhandeln trots denna förändring. Men det skulle vara en bra början.

Enligt min ärliga åsikt måste hela systemet brinna, och jag hoppas att du kommer att dansa tillsammans med mig när lågorna förtär det helt. Kraft till de jävla spelarna.

En TL;DR säger du?

DRS GME och lämna den jävla skitshowen. Knulla SEC, Finansinspektionen, knulla oligarkerna, knulla de gamla gudarna och de nya. Skaffa GME och håll i skitet från deras riggade plattform via ComputerShare. Läs också DD på u/Superstonk.

https://www.reuters.com/markets/euro...rce=reddit.com

"The documents also include an informal German proposal to scrap the European Commission's proposed ban on payment-for-order flow, or when brokers get commission for directing stock orders to a specific trading platform."

Fuck the system.
Citera
2022-10-26, 23:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Jag undrar detta. Om någon vet om Avanza säljer information om sina aktieägare.

Det känns som att amerikanska banker vet exakt vem som gör vad på aktiemarknaden och i synnerhet via Avanza känns det som att systemet spionerar på en. Allt man gör få effekt på kursen. Skall man lägga in en köporder, går bolaget upp. Är man påväg att lägga en säljorder, går aktiekursen ner.

Ibland känns det som att man lever i bizarroworld, när man ser manipulationen i realtid.

Vänta tills du märker att kina vill äga euroclear ...

https://www.di.se/nyheter/storbanker...e-i-euroclear/
Citera
2022-10-26, 23:51
  #27
Medlem
Jag skulle vara mera skeptisk mot CFD-mäklarna eftersom de kan bestämma spelreglerna och mäklaren är din enda market maker.

Det finns ett fall där en CFD-mäklare avlöjades hantera ordrar olika beroende på om prisrörelsen går för eller emot dig, sk. "assymetric slippage".

Om man handlar riktiga aktier så sköts handeln öppet på börsen med fri konkurrens mellan alla market makers och du kan välja vart du vill skicka dina ordrar. I USA kan du välja att skicka dem till IEX-exchangen som uppstod för att jämna ut spelfältet genom att inte ge högfrekvenshandlarna någon fördel.
Citera
2022-10-27, 09:34
  #28
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Vänta tills du märker att kina vill äga euroclear ...

https://www.di.se/nyheter/storbanker...e-i-euroclear/
Känner till det redan
Citera
2022-10-27, 10:00
  #29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Har du något belägg för detta eller är det något du dragit ur röven?
Har *du* som TS några belägg för det du säger, att information om ditt köp/sälj skickas innan du lägger en order?

Det är enkelt att använda wireshark eller liknande för att avslöja.
Citera
2022-10-27, 10:09
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Avanza vet jag sysslar med PFOF via SOR främst, Nordnet och DeGiro likaså.

Jag har för mig att det kan gå att stänga av i Infront (?) så att ordrarna routas direkt till börsen istället för via mellanhänder.

PFOF är genomkorrumperat, och det är inte förvånande att svenska journalister inte grävt om detta om svenska samt övriga mäklare. Media har sina bossar som skakar hand med finanshajarnas bossar.

https://www.avanza.se/avanzabank/hem...alit%C3%A9.pdf

* Handel i aktier noterade på Nasdaq OMX: Avanza Bank använder Nasdaqs SOR (Smart Order Router). Det innebär att Avanza Banks order går till andra relevanta marknadsplatser för att hitta bästa pris. Dessa avslut genomförs av tredje part och lappas i Avanza Banks namn på Nasdaq OMX. Det är anledningen till att Avanza Bank rent tekniskt genomför samtliga avslut på Nasdaq OMX. Avanza Bank uppfyller kraven för bästa utförande av kundorder till 97,94% på dessa marknader. Orsaken till att inte 100% uppnås är tiden det tar för order att nå ”away market” vilket gör att Avanza Bank kan missa volymen. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel i aktier noterade på Oslo Bors: Avanza Bank har ingen SOR (Smart Order Router) för Oslo Bors. Oslo Bors har historiskt bästa pris (bästa utförande av kundorder) 98% av tiden. Avanza Bank har gjort bedömningen att en SORlösning för Oslo Bors skulle påverka kundernas kostnad för handel negativt i relation till förväntad prisförbättring. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel via Virtu: Avanza Bank är inte medlem på någon handelsplats utanför Norden. All Avanza Banks handel i
europeiska och amerikanska värdepapper går via Virtu Financial. Virtu Financial genomför samtliga avslut för Avanza Banks räkning enligt deras riktlinje för bästa utförande av kundorder. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

Det här har varit ett riggat spel i decennier. Marknaden är oåterkallelig.

Om du inte är övertygad om att Citadel med Virtu och andra fräckt manipulerar värdepapper som Market Maker, direkt för att gynna dess (förmodligen brandväggar) derivatkontrakt för hedgefonder…ja…du är antingen fel typ av betraktad, eller så arbetar du på SEC och behöver desperat porr med kaffe.

Detta händer i alla aktier som Citadel eller Virtu har till uppgift att utföra för detaljhandlare, varje handelsdag.

Mellan PFOF, omdirigerade darkpool-executions, strategiska FTD:er och market makers som faktiskt får skriva ut syntetiska aktier "för likviditet", är det konstigt att Citadels hedgefond kan ge hela tiden avkastning? Det är bokstavligen fusk, och däri ligger intressekonflikten för varje marknadsgarant som samtidigt driver en privat hedgefond för sig själva och sina rika kompisar.

Uppenbarligen är detta en fundamentalt felaktig maktkoncentration som har förstört alla sken av marknadens förmåga att uppnå korrekt prisupptäckt. För den genomsnittlige amerikanen, låt oss använda analogin med en sportspelsbyrå du får äga. Din byrå får bestämma spridningen av 60 % av alla NFL-spel (eftersom detta representerar andelen detaljhandelsföretag, som Citadel, får köra). Dessutom kan din byrå ändra spridningen mitt i spelet när som helst, och uppenbarligen kan du avbryta ytterligare vadslagning i detaljhandeln efter eget gottfinnande. Slutligen, och här är guldet, får du också satsa på spelen med dina vänner. Låter väl bra!? Men var kommer pengarna som du och dina vänner oundvikligen "vinner" ifrån?

Jag ska berätta för dig. Din vinst kommer från varenda gubbe som använder din riggade bettingplattform. Eftersom majoriteten av dina användare antingen är under illusionen att det är en rättvis och legitim process, eller helt enkelt är apatiska/okunniga om dina byråers praxis till att börja med.

Detta är dock verkligheten på den globala aktiemarknaden, och det är också därför Market Makers, som har en praktisk licens att tjäna pengar genom högfrekvent arbitragehandel finns. Sådana företag borde dock aldrig ha kunnat förgrena sig till privatiserade finansiella tjänster som hedgefonder. Helt enkelt är deras makt redan för stor, och i en självreglerad finansindustri, nästan omöjlig att polisera.

Det är därför derivatmarknaden dvärgar den faktiska marknaden, det är därför kapitalbildningen bland de rika växer sig större, och det är anledningen till att vilken genomsnittlig person som helst kan få sina pensioner förstörda, sin investeringsmatta dragen, och sitt livsarbete sugits bort av de oförtjänta. Allt för att några giriga sociopater faktiskt har lurat sig själva att tro att de slår spelet genom skicklighet.

Och det är därför som hedgefondförvaltare, som Douglas Cifu på Virtu Financial, "ställer upp sig runt kvarteret" med andra företag för att stämma SEC till glömska över dess föreslagna restriktioner för PFOF. För det tar bort ett av de instrument som de riggar marknaden med. Kom ihåg att de fortfarande skulle behålla en betydande fördel jämfört med detaljhandeln trots denna förändring. Men det skulle vara en bra början.

Enligt min ärliga åsikt måste hela systemet brinna, och jag hoppas att du kommer att dansa tillsammans med mig när lågorna förtär det helt. Kraft till de jävla spelarna.

En TL;DR säger du?

DRS GME och lämna den jävla skitshowen. Knulla SEC, Finansinspektionen, knulla oligarkerna, knulla de gamla gudarna och de nya. Skaffa GME och håll i skitet från deras riggade plattform via ComputerShare. Läs också DD på u/Superstonk.

https://www.reuters.com/markets/euro...rce=reddit.com

"The documents also include an informal German proposal to scrap the European Commission's proposed ban on payment-for-order flow, or when brokers get commission for directing stock orders to a specific trading platform."

Fuck the system.

Inget av det du citerar tyder på att Avanza säljer sitt orderflöde. En smart order router är något annat och att använda en sån är inte detsamma som PFOF.
Kan du peka på var i Avanzas resultaträkning intäkterna skulle hamna?

Jag håller med om att Finansbranchen kan vara smutsig, och det är inte helt omöjligt att de som hanterar Avanzas flöden kan dra nytta av det på något sätt (observera, det är olagligt). Men att Avanza skulle äventyra hela sin affär för att gynna en amerikansk market maker är dumheter.
Citera
2022-10-27, 16:34
  #31
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Avanza vet jag sysslar med PFOF via SOR främst, Nordnet och DeGiro likaså.

Jag har för mig att det kan gå att stänga av i Infront (?) så att ordrarna routas direkt till börsen istället för via mellanhänder.

PFOF är genomkorrumperat, och det är inte förvånande att svenska journalister inte grävt om detta om svenska samt övriga mäklare. Media har sina bossar som skakar hand med finanshajarnas bossar.

https://www.avanza.se/avanzabank/hem...alit%C3%A9.pdf

* Handel i aktier noterade på Nasdaq OMX: Avanza Bank använder Nasdaqs SOR (Smart Order Router). Det innebär att Avanza Banks order går till andra relevanta marknadsplatser för att hitta bästa pris. Dessa avslut genomförs av tredje part och lappas i Avanza Banks namn på Nasdaq OMX. Det är anledningen till att Avanza Bank rent tekniskt genomför samtliga avslut på Nasdaq OMX. Avanza Bank uppfyller kraven för bästa utförande av kundorder till 97,94% på dessa marknader. Orsaken till att inte 100% uppnås är tiden det tar för order att nå ”away market” vilket gör att Avanza Bank kan missa volymen. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel i aktier noterade på Oslo Bors: Avanza Bank har ingen SOR (Smart Order Router) för Oslo Bors. Oslo Bors har historiskt bästa pris (bästa utförande av kundorder) 98% av tiden. Avanza Bank har gjort bedömningen att en SORlösning för Oslo Bors skulle påverka kundernas kostnad för handel negativt i relation till förväntad prisförbättring. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

* Handel via Virtu: Avanza Bank är inte medlem på någon handelsplats utanför Norden. All Avanza Banks handel i
europeiska och amerikanska värdepapper går via Virtu Financial. Virtu Financial genomför samtliga avslut för Avanza Banks räkning enligt deras riktlinje för bästa utförande av kundorder. Professionella kunders order hanteras på samma sätt som icke-professionella kunders order.

Det här har varit ett riggat spel i decennier. Marknaden är oåterkallelig.

Om du inte är övertygad om att Citadel med Virtu och andra fräckt manipulerar värdepapper som Market Maker, direkt för att gynna dess (förmodligen brandväggar) derivatkontrakt för hedgefonder…ja…du är antingen fel typ av betraktad, eller så arbetar du på SEC och behöver desperat porr med kaffe.

Detta händer i alla aktier som Citadel eller Virtu har till uppgift att utföra för detaljhandlare, varje handelsdag.

Mellan PFOF, omdirigerade darkpool-executions, strategiska FTD:er och market makers som faktiskt får skriva ut syntetiska aktier "för likviditet", är det konstigt att Citadels hedgefond kan ge hela tiden avkastning? Det är bokstavligen fusk, och däri ligger intressekonflikten för varje marknadsgarant som samtidigt driver en privat hedgefond för sig själva och sina rika kompisar.

Uppenbarligen är detta en fundamentalt felaktig maktkoncentration som har förstört alla sken av marknadens förmåga att uppnå korrekt prisupptäckt. För den genomsnittlige amerikanen, låt oss använda analogin med en sportspelsbyrå du får äga. Din byrå får bestämma spridningen av 60 % av alla NFL-spel (eftersom detta representerar andelen detaljhandelsföretag, som Citadel, får köra). Dessutom kan din byrå ändra spridningen mitt i spelet när som helst, och uppenbarligen kan du avbryta ytterligare vadslagning i detaljhandeln efter eget gottfinnande. Slutligen, och här är guldet, får du också satsa på spelen med dina vänner. Låter väl bra!? Men var kommer pengarna som du och dina vänner oundvikligen "vinner" ifrån?

Jag ska berätta för dig. Din vinst kommer från varenda gubbe som använder din riggade bettingplattform. Eftersom majoriteten av dina användare antingen är under illusionen att det är en rättvis och legitim process, eller helt enkelt är apatiska/okunniga om dina byråers praxis till att börja med.

Detta är dock verkligheten på den globala aktiemarknaden, och det är också därför Market Makers, som har en praktisk licens att tjäna pengar genom högfrekvent arbitragehandel finns. Sådana företag borde dock aldrig ha kunnat förgrena sig till privatiserade finansiella tjänster som hedgefonder. Helt enkelt är deras makt redan för stor, och i en självreglerad finansindustri, nästan omöjlig att polisera.

Det är därför derivatmarknaden dvärgar den faktiska marknaden, det är därför kapitalbildningen bland de rika växer sig större, och det är anledningen till att vilken genomsnittlig person som helst kan få sina pensioner förstörda, sin investeringsmatta dragen, och sitt livsarbete sugits bort av de oförtjänta. Allt för att några giriga sociopater faktiskt har lurat sig själva att tro att de slår spelet genom skicklighet.

Och det är därför som hedgefondförvaltare, som Douglas Cifu på Virtu Financial, "ställer upp sig runt kvarteret" med andra företag för att stämma SEC till glömska över dess föreslagna restriktioner för PFOF. För det tar bort ett av de instrument som de riggar marknaden med. Kom ihåg att de fortfarande skulle behålla en betydande fördel jämfört med detaljhandeln trots denna förändring. Men det skulle vara en bra början.

Enligt min ärliga åsikt måste hela systemet brinna, och jag hoppas att du kommer att dansa tillsammans med mig när lågorna förtär det helt. Kraft till de jävla spelarna.

En TL;DR säger du?

DRS GME och lämna den jävla skitshowen. Knulla SEC, Finansinspektionen, knulla oligarkerna, knulla de gamla gudarna och de nya. Skaffa GME och håll i skitet från deras riggade plattform via ComputerShare. Läs också DD på u/Superstonk.

https://www.reuters.com/markets/euro...rce=reddit.com

"The documents also include an informal German proposal to scrap the European Commission's proposed ban on payment-for-order flow, or when brokers get commission for directing stock orders to a specific trading platform."

Fuck the system.
Tack för inlägget, äntligen ett vettigt inlägg i hela tråden, annars mest massa idioter som flockats här. "Öhhh nä du är foliehatt, höööhöhöh" 🤦🤦🤦. Men det är som vanligt på flashback, man får acceptera få svar från särskoleelverna också.

Jag har dock märkt att kurserna rör sig atypiskt även efter rörelser inom webbläsaren också. På något sätt misstänker jag feedback från webbläsaren och självfallet även backend (efter du trycker på planerat köp/säljknappen, ej innan ordern lagts in) går direkt till AI-systemet. Detta fanns inte bara några få år sedan. Vad skulle vara alternativet?

En aktie ligger still i någon timme, någon microdels sekund efter jag tryckt på köpknappen (order som inte är bekräftad, dvs NASDAQ-systemet bör vara ovetandes om denna eventuella order) går aktiekursen upp några procent. Slump? Ja om det händer enstaka gånger, finns 0,000 % chans att det skulle vara så efter upprepade gånger. Prekognitiv AI som gjort en psykologisk profil på mig som användare baserat på tidigare handelsmönster? Tror jag inte på än så länge, men är oklart.
Kvantdatorer? Inte insatt, men det mest närliggande till hands är att backendinformationen säljs/ges till NASDAQ.

Nu pratar jag inte ens om frontrunning, blir frontrunnad på daglig basis. Även frontrunnad på sälj såklart inte bara på köp, där A) om man börjar sälja av ett större innehav på random nummer 16,30köp (16,40sälj) där 16,30 är på aktuell köpsida, så säljs en del av ditt innehav till den robot som var på köpsidan (16,30) och robotarna plöjer omedelbart ner kursen där robot lägger sig på sälj 16,25 dvs före dig med resultat att enbart 1/10 av din order blev såld och att det nu finns flera robotar med gömda säljordrar innan dig i kösystemet på 16,25.

Ska du göra ett sälj får du då alternativ B) säljer du däremot större innehav säg på och bara pumpar ut ordern på 16,25 direkt in i köpsidan 16,30, så försvinner ofta 16,30 och du har plötsligt fått allt sålt för 16,25 och genast finns ny robot som satte sig på köp16,30, så det ser ut precis som tidigare.

Sedan är inte det som visas på Avanza direkt från börsen. Det är tillrättalagda siffror, detta förstår alla som sysslar med daytrading, det blir ett genomsnitt, en gång buggade avanza och förde äkta siffror direkt från börsen till våra skärmar, kurserna fladdrade som rullande jackpottmaskiner både köp respektive säljsidan, men det blir orimligt att vi som är kunder och betalar enorma summor nära ~100k/år i courtage till dessa nätmäklare blir så rövknullade.
__________________
Senast redigerad av KognitivDissonans 2022-10-27 kl. 17:06.
Citera
2022-10-27, 17:10
  #32
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Besvarade nästan min egna fråga via en enkel googlesökning:

https://onezero.medium.com/almost-ev...s-4134cb1cc7a0

"When you visit any website, its owner will know where you click, what you type, and how you move your mouse. That’s how websites work: In order to perform actions based on user input, they have to know what that input is.

On its own, that information isn’t all that useful, but many websites today use a service that pulls all of this data together to create session replays of a user’s every move. The result is a video that feels like standing over a user’s shoulder and watching them use the site directly — and what sites can glean from these sorts of tracking tools may surprise you."


Började nästan tro att jag var på något sätt började bli koko när enkom musröreslerna ändrar börssiffror på skärmen. Nu förstår jag att en myriad av dessa uppdateringar avanza har gjort handlar om "uppdateringar i användarvänlighet".
__________________
Senast redigerad av KognitivDissonans 2022-10-27 kl. 17:31.
Citera
2022-10-29, 06:25
  #33
Medlem
Gissar på att det är vanliga likviditetsgaranter som får köpa/sälja till sig själva. Ingår i själva uppdraget att skapa volym i aktien.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in