• 1
  • 2
2022-10-29, 17:13
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I fallet som tas upp i TS är det definitivt så och det är inte första gången man ser liknande fenomen.

Förslaget om begränsning som jag länkade till är därför bra för att motverka forumförstörande spam. Ser dock fortfarande inte varför det bara ska gälla nyregistrerade.
Jag tror att det kan bli större problem om man inför en sån grej för alla användare istället för bara nyskapade. Men jag vet inte om det är en bra idé att begränsa inlägg för nyskapade konton heller.
Citera
2022-10-29, 17:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Jag tror att det kan bli större problem om man inför en sån grej för alla användare istället för bara nyskapade. Men jag vet inte om det är en bra idé att begränsa inlägg för nyskapade konton heller.

Det får ju i så fall inte vara en låg gräns. Forumet ska ju inte tysta användare och håller inte inläggen tillräcklig kvalitet så finns det regler och rapportfunktion. En avvägning mellan vad som är forumförstörande och vad som kan tänkas vara normalt måste finnas.

Fast inte fan ska en nyreggad användare helt plötsligt ha behov av att skriva säg 50 inlägg i samma tråd första dygnet.
Citera
2022-10-29, 17:53
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Det får ju i så fall inte vara en låg gräns. Forumet ska ju inte tysta användare och håller inte inläggen tillräcklig kvalitet så finns det regler och rapportfunktion. En avvägning mellan vad som är forumförstörande och vad som kan tänkas vara normalt måste finnas.

Fast inte fan ska en nyreggad användare helt plötsligt ha behov av att skriva säg 50 inlägg i samma tråd första dygnet.
Nej precis, det är det jag menar. Det är nog bättre om moderatorerna gör en individuell bedömning om många personer klagar på någon.
Citera
2022-10-29, 18:34
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ditt förslag? Du har ett klagomål (det är där du placerat tråden) på att nyreggade användare postar för många trådar på kort tid.

Ser inte heller varför beteendet bara skulle gälla nyreggade användare. Det spelar ju ingen roll om det är en gammal användare som postar 220 halvt meningslösa inlägg i samma tråd på kort tid.
Ja, det började som klagomål över att ingen tagit tag i att stänga av vederbörande när denne uppenbarligen bara skriver strunt men jag passade även på att lyfta hur orimligt det är att en helt nyregistrerad användare ens har möjlighet att skriva över 200 inlägg första dygnet.

Max 50 inlägg per dygn för användare de första två månaderna tycker jag är en lätt implementerad gräns, inte för hård, men kommer ta hand om det värsta spammet.

Javisst skriver även äldre användare strunt och kan bete sig likadant som denna men de borde vara färre då chansen är stor att de redan stängts av för ohörsamhet eller KFK.

Det finns seriösa användare som skriver över 50 inlägg per dag i ABoK och gör det bra. Det vill vi inte bestraffa. Men jag har aldrig sett någon av dessa bra användare vara helt nyregistrerad.
Citera
2022-10-29, 21:28
Vi har ju denna användare som skrivit över 850 inlägg på en månad #provinsen-taiwan

Nästan imponerande
Citera
2022-10-30, 19:49
Medlem
Generellt och vid första anblick låter det som ett sunt förslag.

Kruxet är dock att detta förslag är ett sätt att arbeta runt den modell som egentligen är till för att se till att sådant här inte sker, nämligen moderering.

Jag känner inte till hur moderatorer och admins jobbar, om de är avlönade, har arbetstider osv. Men med tanke på hur mycket bolaget bakom flashback omsätter, tänker jag att det i alla fall finns några avlönade som håller reda på forumet.

Jag tänker också att om någon användare får allt för många inlägg rapporterade under en allt för begränsad tid, så uppmärksammas moderatorer/admins på detta och en hantering av dylikt beteende kan ske med större skyndsamhet jämfört med vad som är normalt för enstaka Trams/OT-inlägg.

Då borde inte en användare kunna spamma över 200 inlägg över drygt ett dygn.

Man kan också tänka sig en lite addering till förslaget i tråden, nämligen det att en ny medlem inte är begränsad i hur många inlägg hen får göra, men däremot blir automatiskt, tillfälligt, avstängd om hen får fler än ett visst antal rapporteringar emot sig, eller att rapporteringarna överstiger en viss andel av postade inlägg.

Det skulle gå att missbruka en sådan modell, men även om någon i något fall skulle göra det, så blir inskränkningen för den nya medlemmen ändå mindre än en fast gräns för postning. Och dessutom kan åtgärd vidtas mot den som missbrukar systemet (genom okynnesanmälningar).

Ja, det var några tankar bara.
Citera
2024-08-03, 15:11
Avstängd
Som det är nu verkar de som vill spamma med trådar lagra konton och starta en tråd med varje. Det märks att det inte är nybörjare, utan de får hålla på. Hur man än gör lär moderering behövas, och hur man än gör kommer användare att störa sig på andra användare och tycka att de andra är överallt, samtidigt som det inte vore möjligt att uppleva att de andra vore överallt om man själv inte vore överallt.

I det enskilda fallet med en tråd som blivit nedspammad gissar jag att det beror på att man verkligen tycker sig ha någonting att säga, oavsett om andra håller med eller inte. Vad som är aktuell forumkutym och vad som bryter den tar tid att lära sig - och när användare bryter forumkutymen genererar det nya trollkonton i nya forumdelar från samma lilla klick sorgliga personer som ser det som sin livsuppgift att destillera sitt hat mot andra skribenter på detta vis.

Trollandet/spammandet är olika frekvent i olika delar av forumet, så där det vanligtvis är lugnt kan det vara tacksamt att trolla. Folk vill tydligen svara saker om sina favoritämnen även om de får spam tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in