2022-10-29, 22:41
Medlem
Samaelssons avatar
de va ju de enda man gjorde i gymnasiet s de kan ja utan o innan
Men vaffan anvnds de till, de va de inget prat om?!

Kan ngon ge mig en sammanfattning o grna ngra exempel.
Googlar man p de fr man bara upp hur man rknar skiten o de kan jag.
Citera
2022-10-29, 22:55
Medlem
JagLurarDigs avatar
Lste inte matte igr men...kan vl anvndas baklnges fr att faktorisera polynom genom att ta fram rtter till en ekvation.

Bttre frslag ?
Citera
2022-10-31, 08:28
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
de va ju de enda man gjorde i gymnasiet s de kan ja utan o innan
Men vaffan anvnds de till, de va de inget prat om?!

Kan ngon ge mig en sammanfattning o grna ngra exempel.
Googlar man p de fr man bara upp hur man rknar skiten o de kan jag.

1.
Det r lite som att kunna multiplikationstabellerna. Man BEHVER inte kunna rabbla dem fr att rkna ut ngot men det kan helt enkelt vara praktiskt fr det kan snabba upp vad man nu rknar p.

Det r helt enkelt praktiskt att kunna kvadrerings- och konjugatreglerna fr man kan snygga till och frenkla matematiska uttryck med dem och det kan ocks hjlpa en att lsa ekvationer.

T ex, det kan se ganska knepigt ut att berkna kvadratroten av a+2ab+b men om man formar om det till (a+b) blir det trivialt.

2.
Nr behver man det d?
En snickare kan behva anvnda Pythagoras sats fr att kunna rkna ut lngden p ngon regel eller kan behva anvnda trigonometriska funktioner fr att rkna ut en vinkel.

En ingenjr eller person med motsvarande utbildning inom naturvetenskap och teknik kanske "rknar hela dagarna" p jobbet. Det r inte fr inte som matte utgr en stor del av utbildningen till ingenjr.

Jag r av den uppfattningen att det finns mer matte i arbete i vr vrd n vad mnga tror. Det r otroligt mycket matte i en mobiltelefon, t ex. Eller i tekniken bakom optiska fibrer, antenner, konstruktionen av bilar (hllfasthet, krockskerhet, ...) och i ca 100 000 till omrden.

Sedan kan det ju vara s att man senare i livet inte anvnder allt man lrt sig i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in