Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2023-02-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepxxx
Vill ocks grna ka dit! Var dr 1995, skulle grna tervnda med mina barn dit!

Rekommenderar dig starkt att ka tillbaka dit!! Det var en upplevelse utver det vanliga.
Citera
2023-02-26, 12:22
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Hejsan!

Japp nu har jag varit "over there", befann mig p andra sidan Atlanten 5-12/2. Det var en helt underbar resa och ngot jag varmt kan rekommendera. Temperaturen p dagarna lg runt 25-30 grader s det var helt ok. Mste ocks f bertta en annan rolig, och lite mrklig grej; s fort jag steg av planet p amerikansk mark s knde jag mig som hemma!! Svrt att frklara knslan, men det kndes bara s naturligt och s rtt att kliva och och se den amerikanska flaggan.

S om du har mjlighet; K! Florida r ett bra resml om man vill ha lite varmare klimat. Det var inte s roligt att komma hem till kalla Sverige efter detta mste jag sga....
Snlla kan du inte bertta vilka orter du stannat p, vad som varit bra val och shr i efterhand borde gjorts annorlunda?
Har du konkreta hotelltips?
Citera
2023-02-26, 14:17
Medlem
Var dr 1992 och beskte bl.a. Magic Kingdom och Epcot Center p Disney. De brnner av ett enormt fyrverkeri varje kvll ret runt inne i Magic Kingdom i mrker, strax innan de stnger. Micky Maus mter frresten en nr man kommer dit vid tget som gr p ett spr. Var vl ca 30 nr jag var dr och man blir som barn igen. Jag lovar.

Sea World, d de fortfarande hade spckhuggare. Otrolig show. Har fr mig att parkerna kostade $33 styck verallt d, men det gick att kpa flerdagars billigare. Det tar en heldag minst per park. Kom dit ungefr nr de ppnar. Tycker inte maten var dyr dr men s var vxlingskursen bara 5,60 SEK d. Allt var extremt billigt i jmfrelse med Sverige. Tnk dock p att det tillkommer Florida-moms p alla priser.

Ute p stkusten ligger Kennedy Space Center dr de skickar upp alla rymdraketer och ven har ett museum med hela sin historia. Kan det vara en timme eller lite till med bil frn Orlando. Man mste ha en bil dr fr de har ingen kollektivtrafik, ens i Orlando. Har varit inne i en rymdfrja. De r ungefr som en jttestor lastbil med en hytt dr framme dr de flyger den och ett jkla stort lastutrymme dr bak dr de har vad de ska placera ut i rymden. ven en vldigt lng kranarm de kr ut.

Miami Beach var hftigt och att knna igen hus och miljer som varit med i Miami Vice. T.ex. skyskrapan med ett stort hl i dr det str en palm eller parken vid havet dr de hade en stor skottlossning. Snygga Art Dco-hus verallt. Hrligt varmt hav att bada i. Det var 29 grader i vattnet i januari och d har de nd vinter dr. 28 grader i luften samtidigt. Det kan simma haj dr. Det var som svensk hgsommar i Miami och ngot smre men likvl varmt i Orlando. Shorts, kortrmat och sandaler rekommenderas.
Citera
2023-02-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Snlla kan du inte bertta vilka orter du stannat p, vad som varit bra val och shr i efterhand borde gjorts annorlunda?
Har du konkreta hotelltips?

Sjlvklart kan jag bertta lite! =) Jag var enbart i Orlando den hr veckan, eftersom fokus lg p att beska DisneyWorld. Jag bodde p ett hotell som lg lite i utkanten av sjlva stan men det var nd vldigt mysigt. Det fanns pool och lite annat smtt och gott samt frukosten var helt ok. Om jag hade ftt gra ngot annorlunda s hade jag nog valt att inte boka tv dagar p Hollywood Studios utan ven ta en dag p Animal Kingdom. Bokade nmligen tv dagar var p Hollywood Studios respektive Magic Kingdom. Hade ocks en dag p Epcot, men jag hade som sagt kanske bara spenderat en dag p HS och tagit AK istllet.

S jag skulle som sagt rekommendera det hotellet jag bodde p (Marriott Village) fr de hade bra transfer till och frn parkerna ocks. Frga om det r ngot mer du vill veta. =)
Citera
2023-02-26, 19:12
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Sjlvklart kan jag bertta lite! =) Jag var enbart i Orlando den hr veckan, eftersom fokus lg p att beska DisneyWorld. Jag bodde p ett hotell som lg lite i utkanten av sjlva stan men det var nd vldigt mysigt. Det fanns pool och lite annat smtt och gott samt frukosten var helt ok. Om jag hade ftt gra ngot annorlunda s hade jag nog valt att inte boka tv dagar p Hollywood Studios utan ven ta en dag p Animal Kingdom. Bokade nmligen tv dagar var p Hollywood Studios respektive Magic Kingdom. Hade ocks en dag p Epcot, men jag hade som sagt kanske bara spenderat en dag p HS och tagit AK istllet.

S jag skulle som sagt rekommendera det hotellet jag bodde p (Marriott Village) fr de hade bra transfer till och frn parkerna ocks. Frga om det r ngot mer du vill veta. =)
Tack! D frstr jag. Vi ska ka 2v och kra "Florida", s bara 3 ntter i Orlando. Kidsen har valt Universal istllet fr Disney och vi ska ocks bo en liten bit ifrn, p https://sv.hotels.com/ho734902720/hy...a/?langid=1053
Citera
2024-04-22, 22:24
Medlem
Ni som varit p Disney, vilken lder tror ni r bst fr barnen? S de fr s mycket utav upplevelserna som mjligt.
Citera
2024-04-23, 20:55
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravuna
Ni som varit p Disney, vilken lder tror ni r bst fr barnen? S de fr s mycket utav upplevelserna som mjligt.
8+
Citera
2024-04-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravuna

Lngdkrav fr alla attraktioner.
https://disneyworld.disney.go.com/fa...-requirements/

Hur gamla... de ska orka ganska mycket. Blir ganska mentalt verstimulerande, varmt, lite stressigt om man har planerat dagen "maxad" osv. Tror 6-8 beroende p barnets mognad. Nr man planerar r det bst att lgga in gott om pauser, och rkna med att spendera en hel del p mat/snacks/godis. Behvs konstant med dryck i vrmen, och massa kolhydrater fr energi. Och det r ganska dyrt inne i parkerna. Men att bra med sig allt r inte roligt. Rkna med stora utgifter frn brjan s blir det mindre irriterande.

De flesta jag mtt som hatade parkerna hade brjat med tanken att de skulle komma billigt undan, snla hit och dit och slpa med sig mat... Det blir rena bataanmarchen, du kommer hata varje minut.
du kommer inte billigt undan, det r disneyworld, och det kommer kosta skjortan.

Sista gngen jag var dr var min ldsta 7, och jag hade en smartwatch, Total stegmngd fr mig var 32000 steg en av dagarna. (Det innefattar allt den dagen, inte bara inne i parkerna.) S du kan rkna p hur mycket det blir fr korta ben.

Barnen kommer garanterat att ha ett antal sammanbrott. Det blir helt enkelt fr mycket mentalt frsta gngen.
Citera
2024-04-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodnplenty2
Lngdkrav fr alla attraktioner.
https://disneyworld.disney.go.com/fa...-requirements/

Hur gamla... de ska orka ganska mycket. Blir ganska mentalt verstimulerande, varmt, lite stressigt om man har planerat dagen "maxad" osv. Tror 6-8 beroende p barnets mognad. Nr man planerar r det bst att lgga in gott om pauser, och rkna med att spendera en hel del p mat/snacks/godis. Behvs konstant med dryck i vrmen, och massa kolhydrater fr energi. Och det r ganska dyrt inne i parkerna. Men att bra med sig allt r inte roligt. Rkna med stora utgifter frn brjan s blir det mindre irriterande.

De flesta jag mtt som hatade parkerna hade brjat med tanken att de skulle komma billigt undan, snla hit och dit och slpa med sig mat... Det blir rena bataanmarchen, du kommer hata varje minut.
du kommer inte billigt undan, det r disneyworld, och det kommer kosta skjortan.

Sista gngen jag var dr var min ldsta 7, och jag hade en smartwatch, Total stegmngd fr mig var 32000 steg en av dagarna. (Det innefattar allt den dagen, inte bara inne i parkerna.) S du kan rkna p hur mycket det blir fr korta ben.

Barnen kommer garanterat att ha ett antal sammanbrott. Det blir helt enkelt fr mycket mentalt frsta gngen.

Tack s mycket fr ditt svar 😊 mycket bra info!
Citera
  • 3
  • 4
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3485065

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här