• 4
  • 5
2022-11-03, 14:41
Medlem
Ja men vi måste ju sätta lite fler regler. Annars är frågan för öppen tolkning.

Ska man utgå från att båda får svenska kronor?
Utgår vi från att vi pratar om jorddagar?
Citera
2022-11-03, 15:55
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Äh men vafan du stal min idé.

Men det är ett effektivt sätt för person B att bli rikare än person A. Ganska snabbt också.

Jag hade en ide om tidsdilation också, om en av personerna färdas i en farkost nära ljusets hastighet, men jag minns inte hur man räknar på sånt

Det skulle dock förutsätta att pengarna skulle betalas ut efter deras uppmätta lokala tid.
Citera
2022-11-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag hade en ide om tidsdilation också, om en av personerna färdas i en farkost nära ljusets hastighet, men jag minns inte hur man räknar på sånt

Det skulle dock förutsätta att pengarna skulle betalas ut efter deras uppmätta lokala tid.

Tidsdilation ja. Det är inget jag är familjär med, efter en snabb googling så förstår jag iaf poängen med lokaltiden.
Citera
2022-11-03, 17:27
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
menar ju om det kan ske naturligt. självklart förstår jag att det går om en person investerar bättre än en annan.
Jag trodde att det var en finurlig gåta, men det är alltså en helt seriös fråga?
Citera
2022-11-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Tidsdilation ja. Det är inget jag är familjär med, efter en snabb googling så förstår jag iaf poängen med lokaltiden.

Läs tråden jag var först med tidsdilatation. Sluta sno inlägg och gör det till er egna.
Citera
2022-11-03, 22:30
Medlem
Citat:
hallå

säg att person A får 2 kr om dagen varje dag. Person B får 1 kr. det är deras enda inkomst och de slösar den aldrig utan de bara sparar. kan person B nånsin bli rikare än person A?

välkommnar svar grundade i diverse dimensioner här inte bara vår

Absolut kan person B vara rikare.

Beror på när och om person A dör innan B.

Sedan kan B vara rikare i kärlek, frid och sex!
Citera
2022-11-03, 22:50
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Om personen A och B lever i all oändlighet så växer personen As pengar dubbelt så snabbt, men de är lika rika.

Vi kan också prata om tidsdilution och svarta hål. Skulle person A vara nära ett svart hål så skulle Bs pengar växa snabbare.
Spelar det någon roll hur snabbt A eller B färdas och upplever tiden? I den tid endera befinner sig kommer ju den andre ha en för tiden dubbelt eller hälften så stor inkomst ändå, eftersom den utbetalande finns kvar i ”normal” tideräkning.
Citera
2022-11-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Spelar det någon roll hur snabbt A eller B färdas och upplever tiden? I den tid endera befinner sig kommer ju den andre ha en för tiden dubbelt eller hälften så stor inkomst ändå, eftersom den utbetalande finns kvar i ”normal” tideräkning.

Du gör ett antagande att utbetalningen sker i en specifik referensram. Person A som befinner sig nära ett svart hål kommer väl ändå vilja ha 2kr extra efter sina 24h? De upplever tid exakt likadant, men befinner sig i olika referensramar. Skillnaden är att person A behöver färdas längre i rumstiden, båda färdas dock lika snabbt (ljusets hastighet) genom rumstiden, alltså upplever de tiden exakt likadant.

Låt oss säga att utbetalningen sker genom att kronorna bara poppar upp i en säck de har med sig, efter det passerat 24h. Då kan jag garantera dig att Person B kommer bli rikare än Person A (beroende på på hur stor acceleration A utsätts för och hur långt tid det gått från t.ex Persons B perspektiv).

Vi måste då prata om vilken referensram utbetalningen sker. Det står uttryckligen också i TS fråga att de båda "får" kr, det betyder att de handräckligen fått kronor efter en dag passerat (24h).
Senast redigerad av carlydeveloper 2022-11-04 kl. 10:40.
Citera
2022-11-04, 14:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
hallå

säg att person A får 2 kr om dagen varje dag. Person B får 1 kr. det är deras enda inkomst och de slösar den aldrig utan de bara sparar. kan person B nånsin bli rikare än person A?

välkommnar svar grundade i diverse dimensioner här inte bara vår
Ja, det är självklart möjligt om B investerar i något som växer medan A investerar i något som inte växer, eller till och med tappar i värde. Självklart inte om båda bara "sparar" på banken.
Citera
2022-11-04, 14:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, det är självklart möjligt om B investerar i något som växer medan A investerar i något som inte växer, eller till och med tappar i värde. Självklart inte om båda bara "sparar" på banken.
Det faller (kanske) enligt premisserna i trådstarten, då investeringsvinster är inkomst (av kapital).

Fast i och för sig är det inte en inkomst förrän vinsten plockas ut. Och räknas vinst på ISK som inkomst?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in