Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-04, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det är i princip en one pager det gäller.
Själva huvudfunktionen på den sidan ska vara mer eller mindre bara ett fönster som presenterar tabeller från en databas på ett lite snyggare sätt än basfunktionen i powerpoint.
Och så någon knapp för filtrering och sortering, men där tänkte jag som sagt stå själv för all funktionalitet.

Nu när jag tänker på det behöver det kanske inte vara så omfattande heller det jag lejer ut, kanske är lämpligare att bara lägga över just grafisk design av logga och några knappar på denne då personen har mycket mer vana än mig av sådant.
Och just loggan behöver inte heller vara dyr att göra, tänkte sitta en stund med Stable Diffusion och se om det går generera något vettigt, och sedan snygga till den i Photoshop eller Gimp. Så där blir det mer av hur hemsidans namn ska se ut rent grafiskt som personen får göra (vilket inte tar många timmar för det här ändamålet, det behöver inte kosta 1,5 miljoner som försäkringskassans logga).

Går ju att göra mycket med exempelvis Bootstrap som har klara CSS komponenter, kan ju kolla deras dokumentation så behöver man inte göra så mycket egen custom CSS.

Kan spontant tycka att det kanske är bortkastade pengar om du kan göra det själv, lära sig lite CSS och skapa design behöver inte vara så komplicerat då det redan finns färdiga verktyg för detta.
Finns väldigt bra guider för hur du kommer vidare med allt också, beror ju på hur mycket tid du själv vill lägga. Annars kan man ju köpa in kunskapen (som i ditt fall med designen) men det är väldigt abstrakta frågeställningar så svårt att ge något mer konkret och veta vad du vill ha svar på.
Citera
2022-11-05, 00:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Går ju att göra mycket med exempelvis Bootstrap som har klara CSS komponenter, kan ju kolla deras dokumentation så behöver man inte göra så mycket egen custom CSS.

Kan spontant tycka att det kanske är bortkastade pengar om du kan göra det själv, lära sig lite CSS och skapa design behöver inte vara så komplicerat då det redan finns färdiga verktyg för detta.
Finns väldigt bra guider för hur du kommer vidare med allt också, beror ju på hur mycket tid du själv vill lägga. Annars kan man ju köpa in kunskapen (som i ditt fall med designen) men det är väldigt abstrakta frågeställningar så svårt att ge något mer konkret och veta vad du vill ha svar på.
Jo, det har du förstås rätt i.
Man får ju med kontroll med råkod, och kontrollfreak som jag är gillar jag förstås det (vilket är del i orsaken att jag slutade modda på Flashback, höhö).

Men i allmänhet är det kanske en bra idé.
Det kräver visserligen en del tid att göra en kommersiellt relevant hemsida helt själv, men har man bara sig själv att ta hänsyn till underlättar det förstås en del i processen.

Som nämndes, om jag bygger databasen först och sedan interfacet utefter det så förenklar det en del processen också.
Citera
2022-11-14, 22:12
Medlem
En klumpmsumma är helt klart att föredra ur din synvinkel som köpare. För det är nästan omöjligt att estimera hur lång tid det kommer ta för en oerfaren att faktiskt leverera en färdig sida, skalet kan va klart på ett par timmar sen fastnar man i dagar på en pyttedetalj.
Citera
2022-11-14, 22:22
Medlem
Citat:
Den potentiella utvecklaren jag har i åtanke är en sjukskriven person som visserligen har läst lite om UX/UI, men har som sagt ingen formell IT-utbildning.
Är inte särskilt haj på HTML eller CSS heller för den delen, såvitt jag vet. Har suttit i något webdev-verktyg och mest fokuserat på designen, då den här personen är lite mer artistiskt lagt av sig. Och så har det här verktyget spottat ut en hemsida lite magiskt (som jag ändå tyckte såg tillräckligt tilltalande ut).
Citat:
Jag bakar ihop allt det funktionella, men designern får pyssla med stilsättning på knappar, ramar, tabeller och grejer, och viss input på var de borde sitta.
Förstår inte riktigt hur du tänkt lägga upp ansvaret rent tekniskt. Ska du programmera vidare utifrån grunden hans verktyg spottat ur sig? Eller ska du bygga en ny site i din egna kodbas från scratch, sen ska han slänga på CSS och peta i HTML utifrån det?

Låter lite vanskligt, att de kan spruta ur sig en snygg sajt i nåt sitebuilderverktyg är nåt annat än att kunna implementera samma stil med CSS i en annan kodbas.
Citera
2022-11-14, 22:24
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Förstår inte riktigt hur du tänkt lägga upp ansvaret rent tekniskt. Ska du programmera vidare utifrån grunden hans verktyg spottat ur sig? Eller ska du bygga en ny site i din egna kodbas från scratch, sen ska han slänga på CSS och peta i HTML utifrån det?

Låter lite vanskligt, att de kan spruta ur sig en snygg sajt i nåt sitebuilderverktyg är nåt annat än att kunna implementera samma stil med CSS i en annan kodbas.
Jag har omvärderat, det blir att jag gör sidan själv, och så får personen eventuellt snygga till med lite CSS och grejer i efterhand istället.
Citera
2023-02-18, 14:30
Medlem
Trophykittens avatar
Jag tänker att det bästa är att anställa en duktig person med mycket erfarenhet som förstår din målsättning och affärsmodell. Många designers har inte tillräckligt bra Förståelse för att att designen ska utformas baserat på affärsmål och de olika målgrupper man jobbar med.

Du nämner att du vill driva in trafik, eftersom jag vet hur SEO fungerar vill du ju skapa en kluster struktur som ska va enkel för användaren att navigera i= längre spenderad tid på sidan / användare. Och du vill koppla ihop olika artiklar på ett enkelt sätt. Om du kan designa en sån struktur får du ju definiera det så designern vet det, annars är ett förslag att anställa en erfaren person som förstår informationsarkitektur, navigation, SEO mm..

Normalt pris är 800-1500kr i timmen

En sån enklare design för enbart content utan funktioner kanske tar 30h med enklare förarbete. En byrå kommer nog säga 100h för det inte är värt att ta in så små projekt.
Citera
2023-02-25, 02:10
Medlem
BasseLerghagens avatar
Det är bättre att du bläddrar runt lite i Figma, Behance, Dribbble och bara hittar inspiration för en layout och modifierar den lite efter behov.

Finns väl även rätt bra framework för teman i t.ex Bootstrap, Tailwind eller typ Vuetify.
Senast redigerad av BasseLerghagen 2023-02-25 kl. 02:15.
Citera
2023-03-02, 00:18
Medlem
Citat:
Jag har en idé kring en hemsida som jag aldrig hittat på den svenska marknaden. Finns engelska motsvarigheter, men det är inom ett område som antagligen skulle kunna få några tiotal tusen besök per månad bara av svenska användare just för informationen som tillhandahålls.

Att samla in data till den och eventuellt hantera databasen kan jag göra, även hosting inledningsvis.
Det är bara utformningen av själva hemsidan som jag tänkte leja ut, då jag verkligen inte gillar formgivning.

Av det jag pysslat med hittills inom webbutveckling tänker jag att grundfunktionerna och designen av själva hemsidan (utom kopplingen mot databasen, den biten har jag inte koll på än, men just de kodstyckena planerade jag att skriva själv) torde inte ta mer än 20-30 timmar att göra.

Eftersom tanken är att antingen dra in intäkter på reklam, eller ta någon minimal summa för en extrafunktion (typ 5 kronor) så blir det förhoppningsvis löpande intäkter.
Men eftersom utformningen av hemsidan bara är ett engångsjobb (kan kanske fila lite på den grunden vid senare tillfälle) så tänkte jag att just en klumpsumma är lämpligt där, eftersom det blir jag själv som får sköta drift och uppdateringar av data löpande.

Och jag vet att det här låter dumt (vanligt upplägg från folk som inte kan göra hemsidor alls), men jag vet att det är en lösning som personen jag har i åtanke skulle gå med på:
Den som skapar själva hemsidan får de första intäkterna upp till ett visst belopp, och när det är uppnått så tar jag (eller vi som tillsammans sköter driften) resten av intäkterna som kommer efter det.

Vad skulle då vara ett rimligt belopp om jobbet skulle ta 30 timmar?
Personen i fråga har ingen IT-utbildning eller större yrkeserfarenhet alls, utan går på meriterna att denne gjort två mer eller mindre statiska hemsidor (som jag tyckte såg rätt okej ut) åt vänner mot några tusen i ersättning.
Jag kommer uppskattningsvis få lägga lika mycket tid på insamling av data och dryftande av vilka beräkningar som ska tillhandahållas, plus löpande underhåll på kanske 5 timmar per månad, gissningsvis. Mesta av tiden läggs på att pussla ihop automatiseringen av datainsamling.

Låter typ 7000 rimligt?
På 30 timmar tycker jag det låter ungefär okej, då personen antagligen aldrig haft så hög timlön. Särskilt inte nu när denne är mellan arbeten.

Laga hemsida i Wordpress och betala för business ca 4000 kronor? Så får du 1000-tals designer att välja mellan. Skapar själv logotyper 3000kr så gör jag en vacker logo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in