• 2
  • 3
2023-02-05, 19:23
Medlem
Såg precis ett inslag på tv4 nyheterna hur polisen beslagtagit klockor, jackor, ringar mm.

Det är bra att dom blir av med sina värdesaker. Kanske incitamentet till att fortsätta vara kriminell förvinner.
Citera
2024-11-04, 13:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nu kan polisen kan ta kriminellas lyxprylar utan brottsmisstanke

I dag får polisen enbart beslagta ägodelar från en person om det går att knyta till en misstanke om brott. Det blir det nu ändring på.

Den 8 november träder den så kallade förverkandelagstiftningen i kraft. Med den nya lagen behöver inte längre något brott bevisas utan kan räcka med att tillgångarna inte står i proportion till den misstänktes inkomst eller egendom.
Citera
2024-11-04, 19:52
Medlem
Det låter jättebra, men behöver nog utökas på ett eller annat sätt till släkt och vänner. Jag förväntar mig att kriminella skriver tillgångar på någon form av målvakt, ofta släkt- och familjemedlemmar.
Citera
2024-11-08, 14:23
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Inte tillräckligt.
Det kräver fortfarande att den som utsätts för beslaget faktiskt har skulder, vilket kontrolleras mot kronofogdens register.

Vill se en möjlighet att beslagta och förverka egendom som personen inte kan visa rimligt ursprung på. Skulle vilja se en möjlighet för polisen att beslagta både kontanter och egendom, t.ex. dyra mobiler, klockor, kläder m.m. och sedan har man, säg 12 timmar på sig att lämna in utredning på hur man lagligen tjänat in pengar för egendomen.

Ska inte spela nån roll om personen är skuldfri eller inte.

I princip är detta ingen förändring - enda skillnaden är att ärendet kan tas per telefon istället för att en förrättningsman måste finnas fysiskt på plats vilket snabbar upp hanteringen.
Men i sak är det ingen skillnad - innebär fortfarande att man inte kommer åt skuldfria personer.
Smart. Så klockan jag köpte för 30år sedan och inte har kvar kvitto på.
Hur fan skall jag kunna bevisa var pengarna till den dyra Rolexen kommer från?
Så nu skall den korrupta staten råna folk ännu mer tycker du?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in