• 1
  • 2
2022-11-10, 04:46
Medlem
Svenska löner har sjunkit något enormt. Relativt sätt har det pågått länge - accelererande under corona (tex extrema löneökningar inom IT i USA och i princip 0 i Sverige). Nu 2022 pågår det i mer reala termer. Sverige har fortfarande hyfsat hög kompetens, samtidigt som invånarna blir fattigare och kräver lägre löner.

På motsatt sida har vi såklart fortfarande "för" höga minimilöner, men dels har vi haft det hela tiden, dels har ju även dessa krympt med samma proportioner.

För att utgå från extremen: jag kan betala dig 1:-/månad för att påminna mig om mina vänners födelsedagar under året. Vipps har du ett heltidsjobb. Dvs när svenskar blir fattigare och löneanspråken sjunker finns på marginalen alltid ett antal nya människor som har ett jobb, för de kan utföra en syssla till ett billigt pris.

Det är en fullt rimlig hypotes att svenskarnas ekonomi (och reala löneanspråk) just nu rasar snabbare än makro-ekonomin. Så länge det pågår är det inte nödvändigtvis så att det blir en massa arbetslöshet.

EDIT: Detta är alltså en kall akademisk iaktagelse snarare än några lugnande ord. Situationen för dig som individ är såklart resor värre än om vi hade en stark ekonomi men arbetslöshet. Sverige gör dig fattig.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-11-10 kl. 04:50.
Citera
2022-11-10, 04:49
Medlem
Under de 10 åren som man går 1 timme i veckan på SFI så räknas man som studerande.
Citera
2022-11-10, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantispreppern
Alla svenskar har i princip jobb, det är alla invandrare från Afrika och liknande som är analfabeter och lever i klanstrukturer som är arbetslösa.

Ekonomin ut ett företagarsätt skulle jag nog ändå säga verkar rätt god, problemet är att vi har minst 2 miljoner analfabeter som inte kan bidra ett jävla skit som kommer sänka systemen.

Nää där har du fel. Jag blev av med mitt jobb för att iranierna som köpte upp restaurangen där jag var bartender valde att använda somalier med lönebidrag istället för oss svenskar som arbetade hederligt. Verkligheten är mörkare än du tror och politiska beslut kan verkligen skada människor.

Men som jag sagt förut, dom ska ut och hem till sitt land. Inte vara i Sverige. Sverige är svenskarnas land. Etniskt.
Citera
2022-11-10, 05:10
Medlem
"Arbetslösheten" beror väl på hur många som söker jobb överhuvudtaget och/eller göms undan i statistiken på olika sätt.

Ökad riktigt arbetslöshet kan säkert minska "Arbetslösheten" till och med.
Citera
2022-11-10, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, vi befinner oss inte i en ekonomisk kris, men vi är på väg in i en lågkonjunktur.
Förstår du inte skillnaden?
Exakt! Arbetslösheten kommer att öka närmaste året och svensk ekonomi kommer krympa. Folks räntebindningar går ut med nya ”höga” räntor och hyrorna kommer höjas uppemot 10% samtidigt som energi- och matpriser fortsätter upp. Det kommer ett eller ett par jobbiga år.
Citera
2022-11-10, 13:06
Medlem
Nilsbofinks avatar
Det kommer. Beräknas exempelvis en halvering i nybyggen nästa år vilket leder till arbetslöshet i byggbranschen som minskar försäljning och transporter och leder till uppsägningar inom det och samtliga uppsägningar leder till minskad konsumtion vilket ger fler ringar på vattnet i uppsägningsväg
Citera
2022-11-10, 13:23
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Det kommer. Beräknas exempelvis en halvering i nybyggen nästa år vilket leder till arbetslöshet i byggbranschen som minskar försäljning och transporter och leder till uppsägningar inom det och samtliga uppsägningar leder till minskad konsumtion vilket ger fler ringar på vattnet i uppsägningsväg
Ja byggbranchen kommer gå ner på knä men byggarna jag ser runt omkring mig är polacker, vitryssar mm. Samma med lastbilsförarna på längre trader, inga farbror Sven där inte.
Citera
2022-11-10, 16:21
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja byggbranchen kommer gå ner på knä men byggarna jag ser runt omkring mig är polacker, vitryssar mm. Samma med lastbilsförarna på längre trader, inga farbror Sven där inte.

Kan hoppas att det inte sträcker sig längre än så med varslen inom bygg/transport
Citera
2022-11-10, 18:49
Medlem
vinpetrols avatar
Arbetslöshet vid lågkonjunktur orsakas av sjunkande BNP-tillväxt (nominell) och trögrörliga löner. BNP har ökat kraftigt i Sverige den senaste tiden. Men om riksbanken höjer räntan tillräckligt mycket så kommer tillväxten sjunka och då får vi en lågkonjunktur med högre arbetslöshet.
Citera
2022-11-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Svensk arbetslöshet ligger på 7.1 % https://www.scb.se/AM0401
USA:s arbetslöshet ligger på 3.5% https://www.bts.gov/newsroom/us-tran...september-2021

Jag är en av dem som argumenterar för att vi befinner oss i en ekonomisk kris som saknar motstycke. Ett bra argument för detta är Tysklands PPI-inflation som har nått aldrig tidigare skådade nivåer sedan efterkrigstiden. https://tradingeconomics.com/germany...-prices-change

Men det jag inte förstår är varför den kris som vi ser i prisutvecklingen inte verkar synas i arbetslöshetsstatistiken. Om ekonomin går så dåligt som den gör så borde väl detta visa sig i arbetslösheten?

Det kan här nämnas att om du arbetar 1 timme i veckan så räknas du som sysselsatt, arbetslös är den som aktivt söker arbeten (via arbetsförmedlingen tror jag?) så redan här kan man se tecken på att statistiken kanske inte visar den hela bilden men trots detta menar jag att arbetslösheten borde vara högre. Har vi några experter som kan förklara varför den ekonomiska kris som vi befinner oss i inte verkar ha påverkat arbetslösheten? Vill också tillägga att pandemin inte heller verkar haft så stor påverkan på arbetslösheten. Jag får inte ihop detta.

Krisen är inte här ännu. Ekonomin går än på högtryck. Men det kommer vända... Jag tror att de riktiga varselsiffrorna kommer under 2023, kanske efter sommaren. Än så konsumerar ju folk som om inget håller på att hända. Eller för jordens undergång -så då spelar det ingen roll.
Kolla på KPI, BNP i mars 2023 och arbetslösheten i aug-sep 23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in