Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-12-20, 19:54
  #61
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett bra sätt att förlänga livet på mekaniska hårddiskar, är att regelbundet dammsuga hela datorn noggrant, inklusive hårddiskarna. Moderkort, Grafikkort, Processor och hårddiskar.

Jag är noggrann med att jorda ena handen i chassiet hela tiden.

Det bildas som en filt av damm på ovansidan som gör att de blir onödigt varma.
Samma sak med processorn med sitt kylfläns.

Jag avråder ifrån att bryta loss kylflänset på processorns ovansida, eftersom det kan sitta stenhårt fast, och denna brutalism kan skada sockeln. Dessutom kräver det en ny applicering av värmeledande pasta. Det är bättre att blåsa med tryckluft, eller helt enkelt använda en långborstad pensel och en dammsugare.

När det gäller grafikkortet, så använder jag specialskruvmejslar, för att ta av locket. Sedan rengör jag allt med en pensel och dammsugare med ett smalt munstycke. Den lilla kylfläkten som brukar vara full av damm, särskilt på den konkava ytan, rengör jag noggrant.

Jag brukar även putsa fläktbladen på kylfläktarna, så att de är rena. Ibland öppnar jag upp spänningsaggregatet och ger det en vacker rengöring på samma sätt. Dvs. en grundlig dammsugning av alla delar.

Aldrig, har jag skapat ett problem efter en sådan genomgång, Aldrig. Jag använder extremt enkla metoder för att undvika elektrostatisk urladdning, som att helt enkelt jorda kroppen eller händerna till chassiet hela tiden.

Jag behöver inte ett s.k. ESD-Armband när jag hela tiden har kontakt med chassiet med huden.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2022-12-20 kl. 20:24.
Citera
2022-12-22, 12:44
  #62
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ett bra sätt att förlänga livet på mekaniska hårddiskar, är att regelbundet dammsuga hela datorn noggrant, inklusive hårddiskarna. Moderkort, Grafikkort, Processor och hårddiskar.

Jag är noggrann med att jorda ena handen i chassiet hela tiden.

Det bildas som en filt av damm på ovansidan som gör att de blir onödigt varma.
Samma sak med processorn med sitt kylfläns.

Jag avråder ifrån att bryta loss kylflänset på processorns ovansida, eftersom det kan sitta stenhårt fast, och denna brutalism kan skada sockeln. Dessutom kräver det en ny applicering av värmeledande pasta. Det är bättre att blåsa med tryckluft, eller helt enkelt använda en långborstad pensel och en dammsugare.

När det gäller grafikkortet, så använder jag specialskruvmejslar, för att ta av locket. Sedan rengör jag allt med en pensel och dammsugare med ett smalt munstycke. Den lilla kylfläkten som brukar vara full av damm, särskilt på den konkava ytan, rengör jag noggrant.

Jag brukar även putsa fläktbladen på kylfläktarna, så att de är rena. Ibland öppnar jag upp spänningsaggregatet och ger det en vacker rengöring på samma sätt. Dvs. en grundlig dammsugning av alla delar.

Aldrig, har jag skapat ett problem efter en sådan genomgång, Aldrig. Jag använder extremt enkla metoder för att undvika elektrostatisk urladdning, som att helt enkelt jorda kroppen eller händerna till chassiet hela tiden.

Jag behöver inte ett s.k. ESD-Armband när jag hela tiden har kontakt med chassiet med huden.
Ja det är nog väldigt bra att kunna ta hand om sina favoprylar med underhåll. Min PC var ju dock både gammal och sliten. Tid är pengar var det någon som sa. Men framförallt handlar det väl om att ta sig tid om det finns nån slags kärlek kvar. Denna PC har liksom aldrig gått som på räls (var ju beggad redan vid inköp).
Citera
2022-12-30, 18:36
  #63
Medlem
Knivur-273s avatar
Det som tar livet av moderna datorers moderkort eller grafikkort, är ofta elektrolytkondensatorernas nedbrytning. Högkvalitativa kondensatorer kan faktiskt fungera bra i flera årtionden, under det att de billigaste svullnar och lägger av efter några år.

Skulle man alltid använda s.k. Tantalelektrolytkondensatorer, så skulle problemet i princip upphöra att existera, men de kostar något lite mer, kanske några kronor totalt sett för ett helt moderkort eller grafikkort.

Om man tittar på en dålig kondensator, så kan man ibland se att den svullnat, och den övre gaveln bågnar betänkligt. Krysset du ser stämplat i gaveln, det är för att den skall poppa snällt, istället för att explodera när den blir riktigt dålig.
Citera
2022-12-30, 18:46
  #64
Medlem
Svaret på startfrågan är ett rungande NEJ !
Det blir som en gammal bil, man börjar byta delar, sen fortsätter det..
Bättre lägga pengarna på en ny dator med win11 direkt för att slippa eländet..
OM man använder "insidan", så kommer man fram till detta beslut..
Citera
2022-12-30, 21:24
  #65
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Svaret på startfrågan är ett rungande NEJ !
Det blir som en gammal bil, man börjar byta delar, sen fortsätter det..
Bättre lägga pengarna på en ny dator med win11 direkt för att slippa eländet..
OM man använder "insidan", så kommer man fram till detta beslut..
En SSD kan återanvändas i en ny maskin.
Citera
2023-01-10, 11:24
  #66
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
En SSD kan återanvändas i en ny maskin.
Men menar du isf att en nyinsättning av SSD gör PCn gångbar som underhållande & produktiv mediamaskin mm?
Citera
2023-01-10, 11:31
  #67
Medlem
swebarbs avatar
Med tanke hur billiga ssds är nu så är det lätt värt chansa, du kan köpa en 480gb under 400kr så det är nog värt det och man får in lite fart även i en gammal dator. Windows kommer ladda betydligt snabbare jämfört med en mekanisk disk.
Citera
2023-01-10, 11:37
  #68
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Värt och värt? Jag skulle inte orkat bry mig. Det är trots allt en väldigt gammal dator. Bättre att lägga de pengarna i sparkuvertet och satsa på att köpa en ny dator framöver. Håll koll på typ Komplett och Inet, de har ofta rea och ibland kan man spara kanske 20% på att köpa varor med tillfälligt nedsatt pris. I längden är det nog klokare än att sätta ett nytt träben på gamla Bettan...
Citera
2023-01-17, 18:35
  #69
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Värt och värt? Jag skulle inte orkat bry mig. Det är trots allt en väldigt gammal dator. Bättre att lägga de pengarna i sparkuvertet och satsa på att köpa en ny dator framöver. Håll koll på typ Komplett och Inet, de har ofta rea och ibland kan man spara kanske 20% på att köpa varor med tillfälligt nedsatt pris. I längden är det nog klokare än att sätta ett nytt träben på gamla Bettan...

Ja lät typ babben få datorn faktiskt. Ja fick 38 % via demoEX på Elgiganten (även om jag egentligen tycker man skall se upp med dom då dom felaktigt har twistat i mot mig). Inet tycker jag dock brukar ligga högt i pris men dom kanske har sina erbjudanden om man analyserar.
Citera
2023-01-17, 19:33
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ja lät typ babben få datorn faktiskt. Ja fick 38 % via demoEX på Elgiganten (även om jag egentligen tycker man skall se upp med dom då dom felaktigt har twistat i mot mig). Inet tycker jag dock brukar ligga högt i pris men dom kanske har sina erbjudanden om man analyserar.
Jag har inte så mycket att tillägga förutom att det är galenskap att betala för Windows. Finns activators idag som är öppen källkod och gör det helt gratis.
Citera
2023-01-18, 16:15
  #71
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Jag har inte så mycket att tillägga förutom att det är galenskap att betala för Windows. Finns activators idag som är öppen källkod och gör det helt gratis.

Ja det borde ingå vid service o dyl. Vad jag hajat det som är det förövrigt just computer gaming som fortfarande är Windows/Microsofts trumfkort i konkurrensen med Apple & Google som förövrigt tagit över många andra områden. Dock finns det ju annan konkurens på konsolsidan.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback