• 1
  • 2
2022-11-11, 10:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Men då kan ju hela samhällsekonomin åter gå till banken och säga att den ekonomiska framtiden ser riktigt ljus ut när 500 miljarder ska in till år 2026. Då måste man låna och investera i bolag som behövs för boomen som slår till år 2026. Då får vi pengar i cirkulation fram till dess och omsättningen ökar och lönerna ökar så hyrorna kan betalas.

Hoppas du förstår att detta endast är inflationsdrivande.
Citera
2022-11-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Hoppas du förstår att detta endast är inflationsdrivande.

Det är väl bara siffrorna som ändras? Om marknaden anpassar sig mot framtidens ekonomiska boom kommer det utifrån spekulation fram varor som är värda det pris de då säljs för. Det blir det nya normala.
Citera
2022-11-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur vet du att de är fel?
Och vilka policys är det du syftar på? Äganderätt?
I grunden är det kundernas preferenser som styr. Gör dom fel?

Policyn är väl att det är konsumentens spekulativa preferenser som sätter priset och inte utbudet av resurser.

Citat:
Vad sägs om att du då lånar mig en mille. Och så efterskänker du lånet eftersom det inte har något värde. Eller vill du inte det? Hade en skuld på en mille plötsligt ett värde. Iaf när du är fordringsägaren.

Om du nu förstått att fastigheter har värde. Vad hindrar dig då att förstå att fastighetsbolag som äger fastigheter har värde?

Det är marknadens utbud som sätter värdet så i sig har inte lånet något värde. Det är bara förtroendet för värdet som ger själva lånet ett värde som signal. Det är löftena som skapat signalfel och skapat överspekulation.

Citat:
Det har du i sig rätt i. Nordkorea har väl ingen inflation.

Men alla uppskattar inte riktigt konsekvenserna av din förordade politik.

Problemet med stater som är baserade på det sovjetiska systemet som mall är att de inte upptäckt ännu att de kan matcha penningmängden med utbudet. I övrigt räknar inte länder med den sovjetiska modellen i monetära termer som den så kallade öppna världen utan i måtten social produktion, naturenheter och nationell inkomst.
Senast redigerad av MoraStenar 2022-11-11 kl. 11:42.
Citera
2022-11-11, 20:14
Medlem
Hörde någon säga att ifall de inte lyckas betala, så är det skattebetalarna som tar notan.

Vet inte folk att företag och finansiella institut emitterar obligationer när de vill finansiera något.
Ta tex swedbank, hälften av deras bolån består av obligationer.

Det finns "guldkantade obligationer" det är obligationer som har en säkerhetsmassa knutet till sig. Ifall man failar att betala räntan. Så kommer säkerhetsmassan in, säkerhetsmassan består av diverse finansiella tillgångar och annat värdefullt som man gick in som säkerhet eller pant när man drog in cashen.

Skattebetalarna kommer inte att betala något. För om dem gör det, så är det hejdå med hela finansiella systemet då majoriteten av finansiella institut och andra aktörer befinner sig i liknande positioner.

Tror inte på en systemisk risk ännu.

Om inte ryssland krisen skapade kaos så kommer inte heller detta.
Citera
2022-11-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Enligt en artikel på SVT ska fastighetsbolag betala hundratals miljarder på lån som förfaller. Bolagen ska vara svårt skuldsatta och vara räntekänsliga. Tydligen har de obligationslån som blir jättedyra när räntan går upp. Pengarna tar fort slut. 100 miljarder ska betalas av varje år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-for-samhallet

Personligen kan jag inte förstå att man försätter sig i en sådan situation men så är jag inte särskilt rik heller och rör mig inte med vare sig miljoner eller miljarder i min hushållsekonomi.

Men vad är egentligen problemet med det här? Om bolagen betalar de där 500 miljarder kronorna blir ju de som lånat ut jätterika och kan låta sina stora vinster regna ut över ekonomin och en riktig boom i hela ekonomin kan slå till igen år 2026.

Fastighetsbolag har köpt upp nya fastigheter genom att belåna om sina nya som ökat i värde då de själva drivit upp priserna. Ett klassikt pyramidspel. Detta har många förstått men ändå inte förstått. Det är därför fastighetsaktierna rasat närmare 70-80% i värde i år, och säkert kan rasa lite till. Men för landet Sverige är det mkt allvarligt då bankerna kan drabbas hårt, och bankerna är ovanligt stora för ett land som Sverige.

Jag brukar säga att egentligen har man frångått ursprungliga ekonomiska principer att ekonomin redan har kraschat och nu lever på konstgjord andning. Ex- Eu är extremt hårt belånat- och skall nu låna ytterligare ca 200 miljarder för att ge detta till Ukraina, ett av västvärldens mest korrumperade länder.

Så- vi befinner oss i hissen och hissen går nu nedåt. För alla som såg börsens siffror igår och tänker - nu är det över, det har vänt, så är min enkla analys - nej tyvärr tror jag inte. Jag hade en diskussion på Flashback för ca ett o halvt år sedan med en kille som pratade att Länsförsäkringar Fastighetsfond skulle fortsätta öka- jag sa nej men han sa jag, jag fick nu rätt. Det skall sägas att jag också ibland har fel
Citera
2022-11-11, 21:08
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
1. Marknaden prisar in kommande värdeminskningar på bolagets fastigheter. Sen måste du ju lägga på bolagets skulder i beräkningen eftersom dessa 155 miljarder i fastighetsvärde inte är skuldfria.

2. Samma som 1 men kommande värdeökningar.

3. Flera faktorer. För det första är det mindre pengar (150 miljarder varav en del går tillbaka). Sen är det statens pengar som sannolikt finansieras med ökad statsskuld. Men om fastighetsbolag går omkull drabbas långivare (ex. våra pensionsbolag), leverantörer som byggbolag, anställda där etc.

Tummen upp!
Citera
2022-11-11, 23:53
Medlem
Ska erkänns att jag inte har full kunskap inom området, meen börjar det lukta The Big Short.

Om så är fallet, säg till mig först 😏
Citera
2022-11-15, 22:17
Medlem
Skattmasen08s avatar
Den norske bank (DNB) har en kapitalmarknadsdag. Ledningen får frågan om de ser svenska fastighetsbolags refinansieringsbehov som en möjlig tillväxt för banken. Ledningen hånskrattar och säger nej :-)

https://www.di.se/nyheter/har-hanskr...stighetsbolag/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in