Citat:
Ursprungligen postat av
MoraStenar
Enligt en artikel på SVT ska fastighetsbolag betala hundratals miljarder på lån som förfaller. Bolagen ska vara svårt skuldsatta och vara räntekänsliga. Tydligen har de obligationslån som blir jättedyra när räntan går upp. Pengarna tar fort slut. 100 miljarder ska betalas av varje år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-for-samhallet
Personligen kan jag inte förstå att man försätter sig i en sådan situation men så är jag inte särskilt rik heller och rör mig inte med vare sig miljoner eller miljarder i min hushållsekonomi.
Men vad är egentligen problemet med det här? Om bolagen betalar de där 500 miljarder kronorna blir ju de som lånat ut jätterika och kan låta sina stora vinster regna ut över ekonomin och en riktig boom i hela ekonomin kan slå till igen år 2026.
Fastighetsbolag har köpt upp nya fastigheter genom att belåna om sina nya som ökat i värde då de själva drivit upp priserna. Ett klassikt pyramidspel. Detta har många förstått men ändå inte förstått. Det är därför fastighetsaktierna rasat närmare 70-80% i värde i år, och säkert kan rasa lite till. Men för landet Sverige är det mkt allvarligt då bankerna kan drabbas hårt, och bankerna är ovanligt stora för ett land som Sverige.
Jag brukar säga att egentligen har man frångått ursprungliga ekonomiska principer att ekonomin redan har kraschat och nu lever på konstgjord andning. Ex- Eu är extremt hårt belånat- och skall nu låna ytterligare ca 200 miljarder för att ge detta till Ukraina, ett av västvärldens mest korrumperade länder.
Så- vi befinner oss i hissen och hissen går nu nedåt. För alla som såg börsens siffror igår och tänker - nu är det över, det har vänt, så är min enkla analys - nej tyvärr tror jag inte. Jag hade en diskussion på Flashback för ca ett o halvt år sedan med en kille som pratade att Länsförsäkringar Fastighetsfond skulle fortsätta öka- jag sa nej men han sa jag, jag fick nu rätt. Det skall sägas att jag också ibland har fel