Jag sitter och läser UFO-Sveriges rapport kring huruvida man har landat på månen osv och möts av en bild med bildtext som jag vill ha en vetenskaplig förklaring till.
I artikeln nedan finns bilderna och bildtexten. Så här står det: "Samma bakgrund. Eftersom fotografen har flyttat sig några hundra meter i sidled blir förgrunden olika medan de långt borta liggande bergen endast förändras lite. Frånvaron av luft gör att bergen, som befinner sig flera kilometer bort, ser ut att vara nära. Foto: NASA"
Det är meningen "Frånvaron av luft gör att bergen, som befinner sig flera kilometer bort, ser ut att vara nära." som jag funderar över.
Hur påverkar frånvaron av luft så att saker ser närmare ut än de är?
Menar man att luft/syre gör saker grumligare och därför syns saker längre bort eller förändras själva ögat och därmed också synfältet i vacuum?
Konstigt nog fångades fenomenet även i kameran så även där verkar synfältet förändras i vacuum i så fall.
Jag förstår inte riktigt detta. Har ni någon optisk/fysikalisk förklaring på fenomenet som både verkar ske i kameran och i det mänskliga ögat?
https://www.ufo.se/index.php/myter-o...er/1491-apollo
Citat:
Samma bakgrund. Eftersom fotografen har flyttat sig några hundra meter i sidled blir förgrunden olika medan de långt borta liggande bergen endast förändras lite. Frånvaron av luft gör att bergen, som befinner sig flera kilometer bort, ser ut att vara nära. Foto: NASA