Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 12:54
  #1177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Vafan, det var ju ironiskt.
Serien går inte se på Kap Verde.

Någon som har tips på en gratis-vpn?
Gratis VPN är väl som att lämna båtnycklar och karta till båten i en bar i Mindelo ...

Själv använder jag ProtonVPN mest för att jag använder deras mejl och annat isf någon jvl google version. Googla vad som passar bäst för dig. Vissa har 30 dagars pengarna tillbaka men de kan börja tjafsa om att du använt det för mycket och den begränsningen kan vara svår att hitta på deras hemsidor av någon förunderlig anledning.

Att du inte redan har ett VPN som erbjuder svenskt IP låter lite underligt. Eller kanske det bara är frihet och jag är för avundsjuk för att se det så.
Citera
2024-04-25, 12:55
  #1178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nu börjar det hända lite grejor.
Träffade en kompis morsas pojkvän, han ville göra business med charter på min båt vilket jag inte är jätteförtjust i men vi pratade om att krydda sprit, något jag förstår mig på.

Idag kom han med en liter riktigt bra grog och lite sirap från sockerrör. Allt från hans gamla hemby på grannön där groggen tillverkas.

Jag har köpt kaffe från samma ö och vi skall ta fram en Caffè krioula, typ Khalua men med råvaror från Kap Verde.
Han har kontakter. En kompis som har en populär bar där vi skall testa produkten, en annan kompis som exporterar grog till Frankrike och en annan kompis som har ett destileri som gör riktigt bra grog.

Kan bli lite exotiskt och exklusivt. Hans kompis äger också den största kedjan av stormarknader här på Sao Vicente. Han har gott om kompisar.
Kontakter och idéer. Bra kombo.

Jag har påbörjat experimentet med kaffelikören idag. Vi skall provsmaka imorgon.
Det vore kul att kunna skapa en drink, I stället för white Russian blir det en white crioula. Eller kanske bara en crioula.
Crioula betyder kreolsk kvinna och de är ju lite blandade med olika grader av mörkhyade kvinnor. En del är blekare än jag så då blir det en drink där man själv kan beställa vilken styrka man vill ha.
Croula pret, bronc, latte...
Fan, nu skall vi skapa en ny trend här!

Jag är lite sugen på att experimentera fram en del smaker här som kan inspireras av Europa och Sverige. Akvavit gjord på grog. Det finns anis, fänkål och kummin här så det är fortfarande kreolskt.
Det finns en del barrträd och andra träd man kan exploatera, bl a drakblodsträd som ger en riktigt häftig färg om man blandar barken med sprit.

Vad mer kan man ta ifrån Europa när det gäller smaker på sprit? Godisshots, visst men jag vill göra ett klassiskt märke där det mesta skall komma härifrån.

Här finns lite gran/tallskog, en del exotiska frukter som papaya, kokos, citrus... Det vore kul att skapa något unikt som kan säljas här. Hotellen på Sal, kryssningsfartygen, stormarknader.
Det verkar som att jag har ett par bra kontakter så nu tänker jag söka inspiration.

Jag är gammal moonshiner sim har kryddat sprit förut så jagvhar en del idéer men det vore kul med inspel.
Granstruntlikör - prova!
Citera
2024-04-25, 15:05
  #1179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Gratis VPN är väl som att lämna båtnycklar och karta till båten i en bar i Mindelo ...

Själv använder jag ProtonVPN mest för att jag använder deras mejl och annat isf någon jvl google version. Googla vad som passar bäst för dig. Vissa har 30 dagars pengarna tillbaka men de kan börja tjafsa om att du använt det för mycket och den begränsningen kan vara svår att hitta på deras hemsidor av någon förunderlig anledning.

Att du inte redan har ett VPN som erbjuder svenskt IP låter lite underligt. Eller kanske det bara är frihet och jag är för avundsjuk för att se det så.

Har inte haft behov av VPN tidigare. Det jag använder fungerar. Jag kör Netflix utan problem o s v.
Känns onödigt att skaffa en bara för att se ett avsnitt i en UR-serie. Jag skall till Sverige i sommar så jag får kolla då.

Granstrunt? Menar du granskott? Det är faktiskt något jag skall testa. På Santo Antao finns det både gran och tall. Dock ingen en, hade varit fint att göra en kreolsk gin.
Citera
2024-04-26, 19:23
  #1180
Medlem
Fyra personer idag har kommit fram till mig och pratat om Carin.
Folket här känner både mig och henne och de tycker hon är skogstokig nu.
För en stund sedan kom en snubbe från marinan och hade träffat henne. Hon bad honom be mig ta med en stavmixer som hennes mamma gav oss. Hon vill förmodligen sälja den för en sten crack.

Ser jag henne så kommer hon be mig om den.

I påskas attackerade hon mig och slet sönder min väska, mina glasögon gick sönder också.
Ca 250 spänn för nya grejor, ger hon mig dom pengarna kan hon få mixern.

Hon borde också betala tillbaka cachen hon snott, harpunen, surfplattan, 45gr hasch...
Nä, jag behåller nog stavmixern, man får väl en sådan för en hundring här och den kan nog behövas nu när jag skall ge mig in i spritbranchen.
Citera
2024-04-28, 20:27
  #1181
Medlem
Nu känns det lite som att jag bara berättar om min dag igen och jag vill inte bli varnad av moderatorn igen men i dag blev dagen annorlunda så jag vill berätta skillnaden mellan att sitta deprimerad hemma och att komma ut och faktiskt vara en del av landet igen. En del av lokalbefolkningen.

Som expat och sökare av vilken livsstil man vill ha så tycker jag det kan finnas värde i att prata om för- och nackdelar med att leva så som jag gör så jag ser det som ett underlag för diskussion snarare än ett blogginlägg.

Jag har stängt in mig ett tag, hållit mig för mig själv och mestadels rökt gräs, glott på film och suttit i marinans bar dit nästan inga locals kommer.

Idag, söndag, allt är stängt och ingen är ute, så tog jag mig till en lokal mötesplats.
Snackade med lite locals, bl a en av de mer kända artisterna här, General nånting. Han åker till USA i morgon bitti så han ville träffa sina polare idag. Vi satt och drack grog, jag tror jag spenderade 40 kr på dessa snubbar (5st) som berättade för mig hur det fungerar.
Alla kände igen mig p g a Carin och de delade med sig av sin syn på en sådan relation som vi hade och hur de ser på hennes sätt att förstöra sig själv.
"En man måste få vara ute och ta droger, en kvinna kan inte göra så" var väl utgångspunkten. Jag försökte förklara skillnaden mellan bruk och missbruk med min begränsade kreol men det är ganska konservativt här.
Vi drack lite grogue, pratade om var man köper sin ganja och sedan gick ett par av dem dit med mig, till en snubbe som heter Pink. Inte kiss eller piss, pink.

Vi knallade över till honom. Det var söndag så han satt uppe i vardagsrummetoch chillade men gick ner när vi kom.
Jag köpte riktigt bra hash av honom för 400 spänn, de andra två fick motsvarande en eller två joints, troligen hittelön för att de tog mig dit, han fattade nog inte att det var jag som tog dit dem, jag har varit där ett par gånger tidigare och ville bara ha sällskap.
Ett par grogue tillsammans och lite filosofi kring livet och vi var tillbaka hemma igen, lite rikare på hash, jag var lite fattigare på pengar, ca 450Kr.
Jag hade ju dock fått ca 10gr riktigt bra hash så det var helt ok med mig.

Jag har saknat det där sällskapet med de lokala rastas, original och andra halvtaskiga men bra snubbar att hänga med.
Jag har mest hängt med Carin och andra tjejer. Att bara sitta på en bänk som en svensk a-lagare kan vara riktigt trevligt emellanåt. Det gäller bara att hitta sin nivå.

Nu har jag hittat ett ställe som säljer sushi i en av de mer utsatta zonerna här. Lilica och Fany bor där så jag beställde 40 bitar för 350 spänn så går vi och hämtar tillsammans. Gött käk, en bra rök och fint sällskap.

Jag har saknat det lokala livet. Sedan nyår har jag mest deppat ihop och varit ensam p g a Carin. Nu känns det som att livet kommer tillbaka lite.
Citera
2024-04-28, 22:37
  #1182
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nu känns det lite som att jag bara berättar om min dag igen och jag vill inte bli varnad av moderatorn igen men i dag blev dagen annorlunda så jag vill berätta skillnaden mellan att sitta deprimerad hemma och att komma ut och faktiskt vara en del av landet igen. En del av lokalbefolkningen.

Som expat och sökare av vilken livsstil man vill ha så tycker jag det kan finnas värde i att prata om för- och nackdelar med att leva så som jag gör så jag ser det som ett underlag för diskussion snarare än ett blogginlägg.

Jag har stängt in mig ett tag, hållit mig för mig själv och mestadels rökt gräs, glott på film och suttit i marinans bar dit nästan inga locals kommer.

Idag, söndag, allt är stängt och ingen är ute, så tog jag mig till en lokal mötesplats.
Snackade med lite locals, bl a en av de mer kända artisterna här, General nånting. Han åker till USA i morgon bitti så han ville träffa sina polare idag. Vi satt och drack grog, jag tror jag spenderade 40 kr på dessa snubbar (5st) som berättade för mig hur det fungerar.
Alla kände igen mig p g a Carin och de delade med sig av sin syn på en sådan relation som vi hade och hur de ser på hennes sätt att förstöra sig själv.
"En man måste få vara ute och ta droger, en kvinna kan inte göra så" var väl utgångspunkten. Jag försökte förklara skillnaden mellan bruk och missbruk med min begränsade kreol men det är ganska konservativt här.
Vi drack lite grogue, pratade om var man köper sin ganja och sedan gick ett par av dem dit med mig, till en snubbe som heter Pink. Inte kiss eller piss, pink.

Vi knallade över till honom. Det var söndag så han satt uppe i vardagsrummetoch chillade men gick ner när vi kom.
Jag köpte riktigt bra hash av honom för 400 spänn, de andra två fick motsvarande en eller två joints, troligen hittelön för att de tog mig dit, han fattade nog inte att det var jag som tog dit dem, jag har varit där ett par gånger tidigare och ville bara ha sällskap.
Ett par grogue tillsammans och lite filosofi kring livet och vi var tillbaka hemma igen, lite rikare på hash, jag var lite fattigare på pengar, ca 450Kr.
Jag hade ju dock fått ca 10gr riktigt bra hash så det var helt ok med mig.

Jag har saknat det där sällskapet med de lokala rastas, original och andra halvtaskiga men bra snubbar att hänga med.
Jag har mest hängt med Carin och andra tjejer. Att bara sitta på en bänk som en svensk a-lagare kan vara riktigt trevligt emellanåt. Det gäller bara att hitta sin nivå.

Nu har jag hittat ett ställe som säljer sushi i en av de mer utsatta zonerna här. Lilica och Fany bor där så jag beställde 40 bitar för 350 spänn så går vi och hämtar tillsammans. Gött käk, en bra rök och fint sällskap.

Jag har saknat det lokala livet. Sedan nyår har jag mest deppat ihop och varit ensam p g a Carin. Nu känns det som att livet kommer tillbaka lite.

Du går djupare och djupare ner i drogträsket. Hur känner du inför det?
Citera
2024-04-28, 23:29
  #1183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du går djupare och djupare ner i drogträsket. Hur känner du inför det?
Då har du nog missförstått.
Jag använder mindre droger nu än tidigare.
Det blir ibland när tiden tillåter eller när en tidpunkt påkallar det.

I kväll käkade jag sushi med tjejkompisarna och vi tog en rök efteråt och såg på film. En skön söndagskväll helt enkelt.
Gör man det inte konstant så blir det trevligare när man gör det.

Hur definierar du drogträsk? Är det nolltolerans som gäller eller kan du se skillnad mellan bruk och missbruk?
Citera
2024-04-29, 09:36
  #1184
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Då har du nog missförstått.
Jag använder mindre droger nu än tidigare.
Det blir ibland när tiden tillåter eller när en tidpunkt påkallar det.

I kväll käkade jag sushi med tjejkompisarna och vi tog en rök efteråt och såg på film. En skön söndagskväll helt enkelt.
Gör man det inte konstant så blir det trevligare när man gör det.

Hur definierar du drogträsk? Är det nolltolerans som gäller eller kan du se skillnad mellan bruk och missbruk?

När en missbrukare kallar det för bruk, vet man att vederbörande är djupt i missbruket. Allt för att ursäkta sig.
Citera
2024-04-29, 11:22
  #1185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
När en missbrukare kallar det för bruk, vet man att vederbörande är djupt i missbruket. Allt för att ursäkta sig.

Jag ser inget missbruk hos mig utöver alkohol.
Att röka en joint ibland ser jag inte som problemstiskt.
Jag ursäktar mig inte heller för det.
Citera
2024-04-30, 15:26
  #1186
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Skönt att höra att allt går bra!
Citera
Idag, 11:23
  #1187
Medlem
Fan vad jobbigt allt blev nu.
Jag har checkat ut och skall segla iväg imorgon bitti, måndag.
I går åkte väskan i vattnet och jag inser hur jäkla beroende jag är av mobilen.

Först var det bara min pipa jag saknade, den åkte ut ur väskan. Väskan fick jag upp men allt blev blött. Det funkade så länge mobilen var laddad men nu kan jag inte ladda den igen, kontakten fungerar inte.
Så nu använder jag reserven, en riktig skitmobil. Jag har bank-id och navigation men jag kan inte logga in på Facebook eller WhatsApp där jag har all kommunikation med vänner.

Mitt WhatsApp är kopplat till mitt svenska nummer och jag har bara ett e-sim, reservtelefonen klarar inte e-sim vad jag kan se. För att logga in på messenger krävs ett sms till det numret.

Tänker att jag kan fixa en trådlös laddare men det är söndag och allt är stängt. Det blir en tråkig dag, funderar på att gå och köpa cigaretter. Jag kan ju inte ens röka lite hasch nu när jag inte har en pipa...

Fan vad jag är beroende av endorfin.
Jag har datorn och en hårddisk med filmer men vafan. Usch vad lack jag blir!

Om inte kontakten på mobilen torkar ut så jag kan ladda den idag så seglar jag inte imorgon, jag behöver mobilen så jag får köpa en trådlös laddare imorgon när de öppnar och segla på tisdag.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3488893

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback