Citat:
Ursprungligen postat av
edelleen
Jag tror det skulle kunna vara enligt följande:
GM var kär i BO under skoltiden. Det var hennes skåp han la lappen med kärleksförklaringen i (chansar väl inte på en sån grej?). Hon visar den för sin dåvarande pojkvän H*mpus som väljer att driva med GM. GM lägger skulden på BO som inte bara avvisat honom utan även gjort det genom att förnedra och lura honom (möjliggjort iaf). Från BO och H*mpus sida var det säkert bara ett "oskyldigt" skämt.. men måste gjort väldigt ont i en kärlekskrank tonåring som precis tagit mod till sig i hopp om besvarad kärlek.
Känslorna kring detta blossar upp igen när BO och GM möts igen. Det är djupa och svåra känslor som GM bara ser en lösning på; att döda BO (hämnd/kärlek/svartsjuka). Han planerar mordet och det är ingen slump att det är just A*nes.
Han är ändå beroende av stöld och hjälp för att klara vardagslivet samt kontinuerlig psykiatrisk vård och tänker att det inte är någon större skillnad att få det på rättpsyk.. kanske till och med bättre (och coolare, om ni har rätt ang hans sensationslystnad). Oavsett så tycker han att det är värt det.
Kannibalismen är måhända ett intresse, men jag tror inte det var anledningen till att han drog ner byxorna (hade lika gärna kunnat ta en bit av armen). Han var ju trans.. kanske hade han inte sett ett kvinnligt kön på riktigt och såg sin chans? Eller attraktion/nyfikenhet? Kan också vara en maktgrej. Att han äntligen kan göra vad han vill och väljer det han absolut inte skulle få chansen till "vanligtvis".
Han kunde ju tydligen kontrollera rösterna så länge det var flera personal på plats. Jag skulle vilja veta hur många gånger GM och BO varit ensamma på plats innan händelsen.
Om min teori skulle stämma så förutsätter det dock att GM är tillräckligt uträknande för att förstå att det skulle vara till hans nackdel om det kom fram att det var såpass planerar och riktat mot just A*nes, att han aktivt mörkat den delen. Svårt att säga om det ens är möjligt utifrån hans generellla funktionsförmåga och sjukdom. Men med en ojämn begåvningsprofil (mkt troligt) så är det såklart inte helt osannolikt om han har en större kunskap och kan analysera på en högre nivå inom vissa områden.
Han verkar dessutom mycket motiverad att få "rätt sorts" straff genom att framhäva sina galna sidor. Jag får känslan av att han överdriver sina psykotiska symptom och sin oförmåga att kontrollera dem rejält av denna anledning. Varför beskriver han det annars som mycket värre än någon annan, inkl vårdpersonal, uppfattat det? Sjukdomsinsikten vid psykos brukar dessutom vara nästan obefintlig. Det skulle dessutom vara intressant att veta hur vanligt det är att dagligdags höra så många som 8-14 röster. Hur skiljer han dem åt och hur håller han räkningen? Och hur har han kunna ha svåra psykotiska symptom på en mer eller mindre konstant nivå (och kontrollerat dem hyfsat fram tills nu) i närmare ett decenium med en icke effektiv medicinering utan att det gjorts mer omfattande försök att justera detta? Jag tror han hörde röster när han började med sin adhdmedicin, vilket sen försvann (med hjälp av bla antipsykotisk) men han har fortsatte att använda det för att undslippa ansvar i olika situationer.
Men en utomstående förutsättningar för att det inte skulle grävas djupare i motivet är ju också att H*mpus hållt inne med information (vilket visserligen verkar vara fallet utifrån PM om hans förhör i fupens början). Om det inte är så att det helt enkelt inte finns mer att finna (vilket också är troligt) behöver det finnas en vinst för H*mpus att inte lyfta det. Rädd att bli uthängd som mobbare? Eller indirekt orsakat BO död? Misstänksamhet mot poliser/rättsväsen? Vill inte bli indragen? Jag kan tänka mig många anledningar, men om de är tillräckliga för att överväga möjligheten att dömma fallet på rätt grunder är ju högst subjektivt. Det bör iaf handlat om ren tur för GM om så är fallet.
GM är ju den enda som faktiskt riktat misstankar åt det hållet, vilket är motstridigt om det faktiskt ligger något i det. Samtidigt så har han ju inte vetat vilka uppgifter som kommer komma fram från andra och ville kanske förbygga med sin egen version, alternativt bara berätta så mycket som möjligt (sensationslystnad?). Det är ju inte helt ovanligt att mördare (läs lustmördare) vill skryta och söker uppmärksamhet för deras dåd.
Jag har varit verksam inom LSS hela mitt yrkesliv, på olika nivåer, och jag kan se både fel och rätt i det här. Den avgörande faktorn i "rätt" är att man inte kan utgå från att en person är farlig utan grund. Alla människor kan vara farliga, många som omfattas av LSS är inte farliga en enda gång i hela sitt liv.. samhället har inte kapacitet att täcka upp med både hängslen och livrem för alla osannolika situationer som skulle kunna uppstå. Kruxet blir att förutse vart det behövs, och där har vi den avgörande faktorn i "fel"... det föregicks av en händelse (med kniven) som borde föranlett en ny riskbedömning och åtgärder.
Så intressant hypotes. Utifrån det man fått höra, om man försöka lyssna in från folk som verkligen känt personerna låter hypotesen mer och mer trolig.
Familj, anhöriga och upprörda människor vill inte att det ska vara sant. Men ingen människa som gått ur tiden kan tyvärr komma tillbaka hur gärna man än vill. Men det blir inte bättre att blunda mot de ledtrådar som GM faktiskt ger i förhör och återkommer till. H*mpus är troligtvis rädd att blir ännu mer inblandad, vilket man kan förstå. Men ärlighet varar längst.
Sedan får jag heller inte ihop hur GM kan tyglat rösterna så bra om de var så pass många. Det är nåt som låter konstigt där. Är också inne på att det kan varit ett försvar GM gömmer sig bakom. Och man kunde läsa i FUP.en att GM inte tyckte att det var bra på boendet. Denna handling var helt klart ett sätt att hamna någonstans med hårdare ramar.