Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
NEJ, i Sverige sätter man ingen i fängelse som har gjort ett brott under psykisk störning.
Åklagaren kan säga vad han vill. Men lagen säger annat.

Anna Lindhs mördare led av en allvarlig psykisk störning och fick livstids fängelse
Citera
2022-11-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det torde väl inte råda någon tvekan om att ägarna är fullständigt inkompetenta. Frågan är varför dessa gökar tillåts driva vårdboenden. Varför är det lagligt?

Det här måste utredas och ansvar utkrävas stenhårt så branschen får sig en rejäl näsbränna och tar seriöst omtag när det gäller bemanning och säkerhetsrutiner. Många är vi som vittnar om boenden där ägarna är oseriösa. Fy fan så besk eftersmak i munnen. Det här får inte släppas eller glömmas. Svek mot samtliga inblandade.
Citera
2022-11-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det torde väl inte råda någon tvekan om att ägarna är fullständigt inkompetenta. Frågan är varför dessa gökar tillåts driva vårdboenden. Varför är det lagligt?

För att tjänstemännen på kommunen som sitter och håller i socialutskottsuppdrag där man ansvarar i upphandlingar för vårdboenden, behandlingshem, rehabiliteringshem osv är precis lika dumma i huvudet. Eller saknar kompetens, mest sannolikt både och!
Citera
2022-11-18, 10:06
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Sverige fortsätter vara inkompetenta.

Läser att hon tidigare blivit misshandlad på jobbet och det kan varit personen som har mördat henne.

Hur är det ens möjlighet att hon jobbar själv med samma person efter hon blivit misshandlad, dessutom så jobbade hon själv.

Skrämmande hur lite man bryr sig om folket här.
Förekommer hela tiden och en "misshandel" precis som "våldtäkt" inkluderar inte nödvändigtvis grovt fysiskt våld. Misshandel idag kan va en lavett eller en knuff. De har minskat i värde.
Citera
2022-11-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Finns så många olika grader, men tänker att om man bor på LSS så är autismen lite mer funktionshindrande än om han vore en vanlig svenne, med fru och barn, som har lite autism

Svårt att ex se Ica-Jerry på Kumla framför mig

Ica-Jerry är ju inte autistisk han har downs syndrom där de flesta fungerar på en sexårings utvecklingsnivå

Kollade iaf upp Kristoffer Andersson och även han dömdes visst till rättspsyk. Mindes fel och trodde han fick fängelse. Fel av mig.
Citera
2022-11-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Rena Putinkommenderingen, m a o…🥺
Har du själv fått stryk, och valt att vara kvar?
Om, var det omtanken om personalsituationen som motiverade dig?
Eller har du möjligtvis jobb lite högre upp i hierarkin, bakom ett tangentbord?
Är uppriktigt nyfiken.
Jobbar du inom LSS får du räkna med lavetter, bit, spott, knip, knytnävsslag etc.
Det undgår ingen som arbetar med autism eller LSS.
Det är något man får stå ut med.
Jag jobbar inom LSS och harft flera olika placeringar inom "hierakin".
Citera
2022-11-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig två anledningar till att man inte har personlarm. Dels att man oroas av att fellarma, vilket innebär en stor kostnad för företaget, dels för att det ändå tar ett bra tag innan polis och väktare är på plats. Antagligen är de flesta incidenter redan över när någon väl kommer.

Och vem ska släppa in räddningen om man arbetar ensam?
De slår sig in eller så öppnar de andra boende.
Citera
2022-11-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Jobbat inom LSS och de brukare jag mötte var otroligt envisa och vissa visade någon form av aggressivitet när de inte fick som de ville, så antagligen något på det spåret ja..
Stackars tjej.

behöver inte ha det minsta med känslor/kärlek att göra. Räcker med att inte få göra det man vill, inte äta vad man vill, diskussion om aktivitet, ha stökat ner men inte plockar upp.

Känns mer som en ADHD men impulsivt utbrott. Klarade larma själv, erkänt, så intellektuella funktionen vara det inget större fel på jämfört med förståndsnedsatta. Han hade väl slagit henne förut.

Stackars tjej, familj. Tog studenten förra året. Hade livet framför sig.. valde "fel" tf jobb som paus inför högre studier kanske. Tänk om hon suttit i kassan på ICA i stället.

Konstigt det inte finns säkerhetsrutiner/krav på dessa ställen.
Citera
Medlem
LeChapos avatar
Sjukt detta.. när någon snear så kan det gå riktigt jävla illa till. Att skriva upp alla sms med brukarna vad dom säger osv bevisar att det inte hjälper.

När impulsen kommer så kommer den...
Känner flera vänner som har LSS. Många har just impulsive problem tillsammans med sin diagnos
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, men han kan även ha autism då många av dess har många olika diagnoser. Autister befinner sig också ofta på 3 åringarns nivåer beroende på graden.

Men å andra sidan har autism ingenting med mental utveckling ellet intelligens att göra, det har däremot downs syndrom.
Men givetvis kan MGM ha flera diagnoser eller funktionsnedsättningar, det är inte otroligt.
Citera
2022-11-18, 10:18
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
MGM är svensk.

Vart kommer den informationen från?
Citera
2022-11-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vill klargöra ett par saker.

Bor man på LSS-boende så är man inte högfungerande. De flesta högfungerande autister bor själva utan problem. Kraven för att få tillgång till LSS-boende är väldigt höga. Antingen ska man ha svår autism eller autism med tilläggsdiagnoser som gör att man inte kan bo på egen hand.

Personer med mild asperger bor inte på LSS-boenden.

Källa: jag har flera tjejkompisar med aspergerdiagnos. Diagnosen syns INTE utåt utan framstår som excentriska personlighetsdrag. De fungerar i princip lika bra som "neurotypiska" med jobb, sambo, utbildning och i vissa fall egna barn.

Förvirringen bland allmänheten har bara blivit större sedan aspergerdiagnosen togs bort och man lindade in allt inom "autimspektrum". Någon med mild asperger har ingenting gemensamt med en autist som bor på LSS. Det är två helt olika nivåer.

Delvis fel. Jag bor på LSS, skulle klarar mig själv men bor här för att spara in på min energi så jag inte går in i vägen. Så en högfungerande aspergare kan visst bo på LSS..

Men håller helt med om asperger och autism är två vitt skilda saker som gärna blandas ihop när man tog bort diagnosen asperger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in