• 3
  • 4
2022-11-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowersnrainbows
Kan inte stämma. Skulle tillåta mig att tjäna säg 10.000ex moms varje lördag, fyra helger i månaden + få full a-kassa och räknas som arbetslös mån-fre?
Jo, har själv varit i kontakt med Arbetsförmedlingen samt A-kassa när jag var arbetssökande förut och båda sa samma sak dvs att arbete som utförs Mån-fre dras av på inkomst från A-kassan dock om jag hittar ett extra jobb som utförs på helgerna så påverkar det inte min A-kassa.
Jag jobbade då lite på några av helgerna i ett par månader och det har inte påverkat A-kassan alls och jag sa det även till dem utan att de ifrågasatte något.
Citera
2022-11-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Företag kan köpa produkter av privatpersoner men får då ej lyfta moms.

Citat:
Däremot kanske en chef hellre tar säg 5000kr ur egen ficka än att det blir 10000kr + moms via företag, vad vet jag.
Blir dyrare för företaget då chefen troligen har över 50% marginalskatt. Dessutom ska företaget betala arbetsgivaravgift, semesterlön och pension på lönesumman. Momsen är ingen kostnad om företaget är momspliktigt.
Citera
2022-11-19, 18:08
Medlem
Citat:
Frilansar via extern tjänst.
Och då är det externa bolaget som fakturerar via sin F-skattsedel och redovisar.
Citera
2022-11-19, 18:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag har nyligt genomfört en tjänst gentemot ett byggföretag och det har blivit dags för betalning.
Är det ett litet företag är det ju inte omöjligt att chefen redan har lite kontanter gömda under kudden som denne gärna gör sig av med.
Citera
2022-11-19, 18:45
Medlem
Om man ska jobba svart så kommer man överens om kontantbetalning innan jobbet börjas...inte fan i efterhand.
Ställde inte dom frågan om ditt F-skatt innan jobbet heller?Skrev du inte under nåt avtal?
Citera
2022-11-24, 06:04
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Frilansar via extern tjänst.

För att få bättre svar så måste du förklara redan från början att du är "anställd" av Frilans Finans och inte har ett eget företag.

Nu var det länge sen som jag utförde en tjänst och använde konkurrenten Bolagskraft, men det borde ju vara liknande omständigheter nuförtiden.

Att få ut lönen svart från FF kan vi nog glömma.
Och hur byggföretaget betalar fakturan från FF, spelar ingen roll.
Och anställningen är inte som vilket extraknäck som helst.

Under frågor och svar på FF's sida, så finns minst 2 punkter som handlar om a-kassa.
https://www.frilansfinans.se/fragor-och-svar/
FF skriver också att du kan få råd av dem innan du kontaktar din a-kassa.

Men rådet är att du kollar med din a-kassa. I slutändan är det de som avgör om din a-kassa påverkas.

Enda fusket du kan göra är väl att inte ta ut lön än och inte rapportera jobbtimmarna till a-kassan?
Ja, och hoppas att a-kassan inte får reda på det.
Senast redigerad av profundersam 2022-11-24 kl. 06:20.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in