• 3
  • 4
2022-12-29, 23:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du fattar inte vad jag skriver. Det jag skriver är att det finns en definition av ordet. Du behöver inte mastra men säg inte att mastring är någonting som du gör själv för det är inte så. Du kan tycka att Enya är rave men du kan inte säga att Enya är rave.

Jag mastrar själv i min studio.
Citera
2023-05-22, 20:13
  #38
Medlem
boll-svantes avatar
Audio Technica ATH-M50x är en lur som alltid fungerar. Den är med sin lite överdrivna bas ganska representativ för hur de flesta slutkonsumenter kommer att höra musiken. Sen är det ju så att ju fler lurar och monitorer/högtalare man testar på desto bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du fattar inte vad jag skriver. Det jag skriver är att det finns en definition av ordet. Du behöver inte mastra men säg inte att mastring är någonting som du gör själv för det är inte så. Du kan tycka att Enya är rave men du kan inte säga att Enya är rave.
Totalt nonsens allt du skriver, det enda du behöver göra för att kalla det "master" är att justera till en lämplig volymnivå för slutformatet.
Citera
2023-05-22, 20:13
  #39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Totalt nonsens allt du skriver, det enda du behöver göra för att kalla det "master" är att justera till en lämplig volymnivå för slutformatet.

Nej. Det är vad masterspåret in din DAW är till för.
Citera
2023-05-22, 20:34
  #40
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Det är vad masterspåret in din DAW är till för.
Eftersom du tjafsade om att du vet vad "ord betyder" tidigare i tråden så kan jag informera att "master" betyder "det som ska släppas" och hur man gjorde för att komma fram till det är helt egalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ett annat problem är att lurarna måste vara synkrona, d.v.s kabeln måste vara lika lång till höger och vänster sida. Vilket den ofta inte är. Om den inte är det så måste du ta hänsyn till det när du mixar och provlyssna i monitorer iaf, alt. köpa programvara som justerar skillnaden i lurarna..

Lärde du dig detta på "utbildningen" också? Verkar vara en riktig pajasutbildning i så fall. Elektroner rör sig med ljusets hastighet i kabeln, och ljudvågor är upp till 20kHz. Du kan ha mångdubbelt lång kabel till luren på ena örat utan att märka något. Du får mycket större skillnad genom att sätta dig framför dina monitorer och vrida huvudet en tusendels grad.
Citera
2023-05-22, 20:40
  #41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Eftersom du tjafsade om att du vet vad "ord betyder" tidigare i tråden så kan jag informera att "master" betyder "det som ska släppas" och hur man gjorde för att komma fram till det är helt egalt.

Inte enligt några av mina ljudprofessorer.

Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Lärde du dig detta på "utbildningen" också? Verkar vara en riktig pajasutbildning i så fall. Elektroner rör sig med ljusets hastighet i kabeln, och ljudvågor är upp till 20kHz. Du kan ha mångdubbelt lång kabel till luren på ena örat utan att märka något. Du får mycket större skillnad genom att sätta dig framför dina monitorer och vrida huvudet en tusendels grad.

Eh, nej så fungerar det inte. Hört talas om balanserade kablar? Vad tror du ordet betyder? Det är lätt att kontrollera det genom att sätta en mikrofon i lurarna och panna höger till vänster.
Citera
2023-05-22, 20:48
  #42
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inte enligt några av mina ljudprofessorer.

Eh, nej så fungerar det inte. Hört talas om balanserade kablar? Vad tror du ordet betyder? Det är lätt att kontrollera det genom att sätta en mikrofon i lurarna och panna höger till vänster.
Jag tror inte på att du har gått någon utbildning alls utan bara suttit och läst trams på nätet. Balanserade kablar har inget alls med längden på dina hörlurssladdar att göra.

Du kan också fråga dina inbillade professorer vem som rent juridiskt äger mastern till en låt om det enligt dem aldrig blev en master.
Citera
2023-05-22, 20:50
  #43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag tror inte på att du har gått någon utbildning alls utan bara suttit och läst trams på nätet. Balanserade kablar har inget alls med längden på dina hörlurssladdar att göra.

Jo eller vikten. Vilket som.
Citera
2023-05-22, 20:52
  #44
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo eller vikten. Vilket som.
Vad exakt tror du att "balanserade kablar" betyder i studiosammanhang, och hur relaterar det till dina hörlurar? Balanserade kablar sitter aldrig på hörlurar.
Citera
2023-05-22, 20:57
  #45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vad exakt tror du att "balanserade kablar" betyder i studiosammanhang, och hur relaterar det till dina hörlurar? Balanserade kablar sitter aldrig på hörlurar.

Jag antar att det har att göra med att impedansen påverkar sladdarna olika mycket om de är olika långa eller något i den stilen, typ att det är samma effekt i bägge sladdarna och impedansen orsakar en fasförskjutning eller något.
Citera
2023-07-24, 21:58
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag antar att det har att göra med att impedansen påverkar sladdarna olika mycket om de är olika långa eller något i den stilen, typ att det är samma effekt i bägge sladdarna och impedansen orsakar en fasförskjutning eller något.
Nä, lägg ner det där. Påverkan är för liten för att vi skall höra det. Audiofiler, du vet såna som gladeligen betalar 10.000 kronor för en elsladd, har en annan åsikt förstås.

Vanligen används balanserade signaler och kablar för att få bättre isolering mot störande nätbrum. I Sverige 50 och 100 Hertz ( det blir 100Hz som första övertonen av 50Hz ). Manualen till mina mickar säger att kablarna inte skall vara längre än 400 meter, (Maximum cable length > 400 m (~1.300 ft) cmc 6 ) dels för att undvika nätbrum men också för att undvika påverkan på ljudet. Och signalen från mikrofoner är som alla vet ( ? ) betydligt svagare än signalen som går till hörlurarna och borde påverkas mer.

Balanserade kablar behövs inte till hörlurar men det finns även såna för audiofiler. För fantasipriser förstås.
Citera
2023-07-24, 22:25
  #47
Medlem
Självklart kan du både mixa och mastra helt själv i hörlurar. Ingen förbjuder det. Men det finns lite erfarenhet som kan vara bra att fundera över:

Det viktigaste är att du känner dina lurar eller högtalare. Lyssna mycket på "referenser" inom samma typ av musik så du hör hur bra saker låter i just din utrustning. Tänk på att skickligt mastrade saker ofta har högre volym än du skall ha när du mixar -- sättet att komma runt det är att dra upp volymknappen en del när du mixar. Sätt två märken på volymknappen - ett för mixning och ett annat för mastring och ställ in volymen på dem. Exakt vilka lurar du har spelar mindre roll, bara du känner dem ordentligt.

Jag har svårt att mixa vissa saker i lurar, och svårt att höra vissa saker i högtalare. Svårast att mixa bra i lurar och alltså enklare i högtalare tycker jag är efterklang. Det kan bli lite hit och dit när jag bara sätter det i lurar och sen hör det i högtalare. Ett annat misstag jag gjort är att ha för mycket stereo-effekter -- i telefonen blir det ju sen mono och då den häftiga effekten att ha gitarren fasvänd i en kanal gör att gitarren kanske inte hörs alls. Provspela gärna mixen i mono (brukar finnas en knapp i programmet för att skicka ut som mono). Samtidigt är lurar skitbra för att höra de där irriterande störande småljuden som inte borde vara med.

Jag tycker det är bra att skilja på mixning och mastring. Mixa så det låter skitbra men ha ingen kompression på utgångsbussen och var noggrann så det aldrig går över sådär -6dB (en orsak till ha volymknappen högre). Skicka ut resultatet som wav-fil. Vänta några dar och mastra sen med en bra kompressor och försiktig EQ så det låter ännu bättre och närmare och att det låter bra oavsett var det spelas upp. Att skicka ljud till Youtube är till exempel annorlunda än att pressa en CD, något som blir bättre om den som mastrar har den kunskapen. Det kan alltså bli olika mastringar för olika leveransformat.

Lite tips om lurar: för mixning Sony MDR 7506 - de är slutna lurar och hypade så in i bomben så de låter mig höra detaljer. För mastring Sennheiser HD650 som är öppna lurar men med lite förstärkt bas så jag inte luras ;-) att höja basen för mycket. Funkar för mig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in