Du borde läst hela inlägget för att förstå att du inte kan ifrågasätta Guds val av folk. Sedan det kristna förbundet trädde i kraft kan alla potentiellt bli utvalda som Guds folk.
Varför ska jag läsa allt trams när du redan från början visade att du saknade argument? Hade du haft det skulle du framför argumenten istället för tramset.
En ulv i fårakläder kan predika rätt men leder till fördärv. Därav skall man inte på eget bevåg stifta regler mot GUDs bud.
Satan älskar att förleda genom att förvränga och skapa en avtro en spegling av sann tro.
Var sak har sin plats, allt hör inte hemma hos GUD. En godtycklig framväxande social pervers norm blir aldrig bättre/syndfri för att den vinner medkännande i samhället, annat än hos de perversa.
Tolka mig rätt, hbqt har sina hålor de kan hålla sig till. Liksom övriga som vill förvränga Bibeln med utvalda citat om kärlek över alla regler, ”älska satan din granne”. ”släpp in andra religioner i kärlekens namn”.
Ja det kan man absolut få tycka. Jag vet inte om det är speciellt woke att utforska sin sexualitet samtidigt som man ska predika för människor som kanske förlorat någon de älskat, det verkar mest som att man inte förstår allvaret i vad man sysslar med men jag tycker inte kvinnor vann så mycket på 400 år av protestantism när man ser hur utraderade de blivit som personer. Det är väldigt tillrättalagt. Men det var en allmän strömning även inom katolicismen efter Trientkonciliet varpå Maria förtrycktes men hon trädde fram igen under det stormiga 1700-talet.
Jag respekterar alla gudar. Lämnar alltid offer till alla gudar. Men inte till blodsgudar som kräver att blod spills eller att döda. Det är tabu. Jesus blod är OK om det är en präst som förstår vin, men inte annars.
Judarna och muslimerna och naturfolk som tar huvuden och sånt går således bort. Jag respekterar men jag är lite försiktig med min själ och så, inget som kräver blod.
Varför ska jag läsa allt trams när du redan från början visade att du saknade argument? Hade du haft det skulle du framför argumenten istället för tramset.
När gud har ett utvalt folk är han rasist.
När ett folk är orättfärdigt förkastar han det. Gör inte du samma sak med mördare?
Jag tar den här på engelska eftersom det jag inte riktigt har en bra svensk översättning
STABAT Mater dolorosa
iuxta Crucem lacrimosa,
dum pendebat Filius.
Citat:
At the cross her station keeping,
Stood the mournful Mother weeping,
Close to Jesus to the last.
Through her heart, His sorrow sharing,
All His bitter anguish bearing,
Now at length the sword had passed.
Oh, how sad and sore distressed
Was that Mother highly blessed
Of the sole-begotten One!
Christ above in torment hangs;
She beneath beholds the pangs
Of her dying glorious Son.
Is there one who would not weep,
Whelmed in miseries so deep,
Christ's dear Mother to behold?
Can the human heart refrain
From partaking in her pain,
In that Mother's pain untold?
Bruised, derided, cursed, defiled,
She beheld her tender Child
All with bloody scourges rent.
For the sins of His own nation,
Saw Him hang in desolation,
Till His spirit forth He sent.
O sweet Mother! font of love!
Touch my spirit from above;
Make my heart with yours accord.
Make me feel as you have felt;
Make my soul to glow and melt
With the love of Christ our Lord.
Holy Mother, pierce me through;
In my heart each wound renew
Of my Saviour crucified.
Let me share with you His pain,
Who for all my sins was slain,
Who for me in torments died.
Let me mingle tears with thee,
Mourning Him who mourned for me,
All the days that I may live.
By the cross with you to stay,
There with you to weep and pray,
Is all I ask of you to give.
Virgin of all virgins blest!
Listen to my fond request
Let me share your grief divine.
Let me to my latest breath,
In my body bear the death
Of that dying Son of yours.
Wounded with His every wound,
Steep my soul till it has swooned
In His very blood away.
Be to me, O Virgin, nigh,
Lest in flames I burn and die,
In His awful Judgment day.
Christ, when you shall call me hence,
Be your Mother my defense,
Be your cross my victory.
While my body here decays,
May my soul your goodness praise,
Safe in heaven eternally.
Det är liksom inte Maria med lammet inom katolicismen. Det är lite mer blod svett och tårar. Jag förstår inte hur man om man har en levande tro som kvinna förbiser den vuxna Maria.
Jesus dör på korset inför sin mor. Det är inför henne han är modig.
Men vid Jesu kors stodo hans moder och hans moders syster, Maria, Klopas' hustru, och Maria från Magdala.
26 När Jesus nu fick se sin moder och bredvid henne den lärjunge som han älskade, sade han till sin moder: »Moder, se din son.»
27 Sedan sade han till lärjungen: »Se din moder.» Och från den stunden tog lärjungen henne hem till sig.
Johannes 19 26:27
Märk väl att det bara är kvinnor i verserna. Anta ingenting. Kvinnor i Bibeln? Det vita på pappret som omsluter bokstäverna.
Jag skrev tidigare, kvinnors sånger skrivs inte ner. Det finns en orsak till det. Vissa saker ska inte skrivas ner. Vissa saker måste för alltid vara en hemlis mellan mamma och hennes livsfrukt.
Nej, du tänker inte. Guds frihet att välja folk grundar sig i hans rättfärdighet.
Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Och kanske ville han göra hela sin härlighet kändom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? Till att vara sådana har han kallat oss, vare sig vi är judar eller hedningar. Rom 9
Det står om judarna att de var det enda folk på hela jorden som han kunde välja och bli deras Gud. Alla andra folk var fördärvade på olika sätt. Vad de åt var motbjudande, ungefär som många
Nu har du återigen läst ur judarnas neandertalmud.
Fakta är att GUD utvalde hedningen Abraham som välsignad människa på grund av dennes tro till GUD. Detta långt innan både judar och muslimer gjorde anspråk på att tillhöra den evige Guden.
Jag har inte läst hela men stora delar av bibeln, både gamla och nya testamentet, på bibelappen från life.church. Gillar gränssnittet, att man kan anteckna, göra bilder av citat, sökfunktionerna, allt sånt. Särskilt uppskattar jag att kunna gå mellan översättningar. Det ger tyngd och förståelse för orden.
Det finns mycket där som beskriver upplevelsen det är att vara människa och minst lika mycket som är obegripligt. Mycket resonerar hos mig på en nivå som jag tror är allmängiltigt och tidlöst: om människans natur, våra sätt att vara i samhället, makt, ofrihet, allt möjligt som alltid är aktuellt och närvarande i samhällen överallt i alla tider.
När jag läser så förloras ibland mening för mig när jag reagerar på att att det uppenbarligen inte är skrivet till mig. Det adresserar män. Kvinnor är något annat, kärl, mödrar, ibland rakt av "dåliga kvinnor". Gud är fadern, Jesus hans son, det är herrar och kungar hit och dit, inte alltid men en övervägande stor del. Även om båda könens roller kan beskrivas med respekt till och från är kvinnan ändå underordnad. Ingen kan väl argumentera emot att bibeln är patriarkal?
Bara historien om Jesus födelse får mig som feminist att tvivla på allt. Och då VILL jag ändå tro. Maria var "ren", "orörd", det var en jungfrufödsel det understryks tydligt men Jesus släktskap till David härleds ändå genom Josef?! Wtf
Hur tänker ni andra som läser bibeln om det här? Om män och kvinnors roll, den historiska kontexten texterna skrevs under, orden som många troende tar för bokstavliga?
Hur hanterar man det?
"Jag inriktade mitt hjärta på att genom vishet begrunda och utforska allt som sker under himlen. Det är en usel möda som Gud har gett människors barn att plåga sig med." Predikaren 1:13
Läs vilken skönlitteratur som helst som du känner är skriven till ”dig” som kvinna.
Bibeln är en saga för svaga människor som måste lägga sitt hopp/tro på en högra makt som endast är skapad för att kontrollera individen i sig.
Den sista meningen förstår jag inte vad som bemöts. Vem har menat att världen blir mer och mer kärleksfull? Att djävulen frestar är känt. Men furste? Vad gör det då gud till? Utveckla gärna!
Hur är de infiltrerade, vad avgör det och hur vet man det? Det är hårda ord och anklagelser av dig tycker jag.
Jag vill inte spekulera om relationen mellan Gud och Satan men Jesus sa en del om det.
Lukas 22:31-32 Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; men jag har bett för dig, att din tro icke må bliva om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.
Johannes 12:31 Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas.
Johannes 14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
Johannes 8:44 I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
Kristendomen värnar om sina traditioner och är en stöttepelare i den värld där Satan styr och ställer. Jesus kom från en övre värld dit alla rättfärdiga och barmhärtiga är välkomna vid denna världs kollaps.
Johannes 8:23 Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.
Matteus 13:37-39 Han svarade och sade: »Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden, det är rikets barn, men ogräset är ondskans barn. Ovännen, som sådde det, är djävulen. Skördetiden är tidens ände. Skördemännen är änglar.
Läs vilken skönlitteratur som helst som du känner är skriven till ”dig” som kvinna.
Bibeln är en saga för svaga människor som måste lägga sitt hopp/tro på en högra makt som endast är skapad för att kontrollera individen i sig.
Så kan det såklart vara.
Jajo. Jag ser den kanske mer som upphov till ett helt fantastiskt etiskt system. Tro är ju något som manifesteras i nuet och inte i tom ritual.
Jag har hört att i fjärran länder så säger man att den dag du bestämmer dig för att dö i strid för vad du tror på blir du en levande gud. Men det är så pass primitiva kulturer vi talar om då så de tror att gudomlighet är inom räckhåll för vem som helst om vi agerar som gudar.
Jag väljer att tro på mysteriet och som vanligt, tur. I fjärran länder är tur ofta en egen gudom. Är man woke finns det kanske mer att hämta där. Jag är hundra på att vita kvinnor är mycket populära och uppskattade där dessutom så de kan finna harmoni i sina liv.
Nu har du återigen läst ur judarnas neandertalmud.
Fakta är att GUD utvalde hedningen Abraham som välsignad människa på grund av dennes tro till GUD. Detta långt innan både judar och muslimer gjorde anspråk på att tillhöra den evige Guden.
Nej, Romarbrevet tillhör NT.
Till och med innan Gud hade valt ut ett folk. Men Abraham var rättfärdig, inte en hedning.
Så du har inget emot mördare och våldtäktsmän, tjuvar och hädare? För du är en hädare.
Jag klandrar inte Gud eller mig själv för vårt val av vänner.
Jag gör som sagt skillnad på olika folkslag och har aldrig hävdat något annat. Men nu är det gud det handlar om och han är rasist när han har ett utvalt folk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!