Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-30, 09:16
Lite konstigt att leta efter gudomlig sanktionering för att gå vidare i livet.

Saknar ditt liv mening kanske du ska fylla det med mening? Jag vet att det kan vara en mental tröskel att kliva ur sängen men man måste hitta den där kärnan av jag som är jag och sen tänker man inte på sin kuk som är hård varje morgon utan om kissekatter och gosemys och på hur privilegierad man är som slipper vakna med en hård kuk och könshår som växer ur nyllet varje morgon blir äckligt när man äter filmjölk och så är man rätt nöjd med hur allt blev. Känns woke som tusan att tänka.

Livet är en dröm, när du vaknar kommer du att se Gud. Som i Mad Max bah I live I die I live again.

Dude/dudette/Mr/Mrs/Ms TS, ditt liv kommer gå vidare och upphöra vid sin slutstation precis som alla andras.

Nu ska jag fundera på vad jag ska äta, familj innebär för det mesta en gemenskap som hela tiden håller och frågar varandra vad de ska äta.

edit: Bacon är gott på en cheeseburgare. Jag vill att alla som läser detta vet vart jag står i matfrågan om vi någonsin äter ihop. Petrus får käka det lokala köket eller sitta och peta i en sallad som en brud och sen är det inte mer med det.

edit edit: säger nej till det franska och italienska köket då är man kanske en luffare?
Senast redigerad av 43dz 2022-11-30 kl. 09:54.
Citera
2022-12-01, 08:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
När jag beskriver Bibeln som patriarkal är det enligt ordboksdefinitionen.

Patriarkat var ett neutralt begrepp som kom att få en ny innebörd i och med kvinnorörelsen.
Begreppet kan användas på olika sätt och det är vanligt att det inte alls definieras utan behandlas
som om vi alla vet vad som avses med det.
Ett bredare perspektiv än feminismens är väl att föredra om man vill bredda sitt perspektiv?

Citat:
Ett fadersvälde implicerar existensen av ett modersvälde, båda talar om kön, makt och ordning.

Verkligheten talar om alla aspekter. Feminismen fokuserar på några utvalda aspekter som laddas med värderingar så att det blir svårt att diskutera sen.
Citera
2022-12-01, 09:10
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Jag har inte läst hela men stora delar av bibeln, både gamla och nya testamentet, på bibelappen från life.church. Gillar gränssnittet, att man kan anteckna, göra bilder av citat, sökfunktionerna, allt sånt. Särskilt uppskattar jag att kunna gå mellan översättningar. Det ger tyngd och förståelse för orden.

Det finns mycket där som beskriver upplevelsen det är att vara människa och minst lika mycket som är obegripligt. Mycket resonerar hos mig på en nivå som jag tror är allmängiltigt och tidlöst: om människans natur, våra sätt att vara i samhället, makt, ofrihet, allt möjligt som alltid är aktuellt och närvarande i samhällen överallt i alla tider.

När jag läser så förloras ibland mening för mig när jag reagerar på att att det uppenbarligen inte är skrivet till mig. Det adresserar män. Kvinnor är något annat, kärl, mödrar, ibland rakt av "dåliga kvinnor". Gud är fadern, Jesus hans son, det är herrar och kungar hit och dit, inte alltid men en övervägande stor del. Även om båda könens roller kan beskrivas med respekt till och från är kvinnan ändå underordnad. Ingen kan väl argumentera emot att bibeln är patriarkal?

Bara historien om Jesus födelse får mig som feminist att tvivla på allt. Och då VILL jag ändå tro. Maria var "ren", "orörd", det var en jungfrufödsel det understryks tydligt men Jesus släktskap till David härleds ändå genom Josef?! Wtf

Hur tänker ni andra som läser bibeln om det här? Om män och kvinnors roll, den historiska kontexten texterna skrevs under, orden som många troende tar för bokstavliga?

Hur hanterar man det?

"Jag inriktade mitt hjärta på att genom vishet begrunda och utforska allt som sker under himlen. Det är en usel möda som Gud har gett människors barn att plåga sig med." Predikaren 1:13

För mig låter det där med en "orörd" 20-åring som att det handlar om att man vill börja återinföra och smyga in religion igen i samhället, genom att göra det lite finare i kanten att va oskuld i 20-årsåldern då dom beskriver det i en religiös och positiv kontext. Bottom line e väl att dessa töntiga woke-nollors våra dröm är att det ska bli "inne" för vuxna människor att va oskulder. Troligtvis är det tältmuslimer och kristna killar från armenien som till 100% backar upp detta lilla multikultiprojekt.
Citera
2022-12-01, 20:14
Medlem
Fascinerande tråd. TS kände sig exkluderad som kvinna när hon läste Bibeln. Och fick en hel del svar att Gud är rasist. Antagligen av någon som kände sig exkluderad från Guds folk som icke-jude. (Det traditionellt kristna, förhållningssättet till det där är väl att Gud utvalde judarna BLAND andra folk, inte för deras förtjänster utan för deras klenhet, med ett klart frälsningshistoriskt syfte. Hur han agerade med dem, berättar massor om hur Gud och vi människor fungerar. Och att han vill att vi alla ska lämna köttgrytorna och slaveriet i våra inre Egypten och låta honom leda oss genom havet ( till frälsningen) men att det kan bli en redigt lång ökenvandring med avfall och knotanden innan vi är redo att gå in till friheten i det förlorade landet, fastän Gud ständigt går före oss och håller oss vid liv med manna på vägen. Så TS, jag misstänker att någon som säger att bara du tagit emot Jesus och blivit frälst, kommer du aldrig ha några frågor om Gud, är någon som ligger som en strandad säl på Sävhavets strand och inte riktigt begripit att det är en hel del vandring kvar.)

Sedan är det alla som berättar för TS om hur förhållandet mellan man och kvinna bör fungera. Det var inte det TS frågade efter, men... ja kanske litet implicit. Här kommer du in från vänster, kanske litet extremt?, medan jag kom in från höger (rejält extremt). Det finns vissa som menar att Sheila som jag refererade till är Isebel. Men för min del behövde jag verkligen läsa henne, för det fick en hel del insikter att rassla på plats. I min del av kristenheten är det vanligt att lova sin make lydnad när man gifter sig. Det gjorde jag också. Det har verkligen varit på gott och ont. Alltså, gift dig inte med någon du inte kan lita på så mycket att du inte skulle våga ett sånt löfte (med undantaget att man alltid måste lyda Gud över någon människa). Ibland har det verkligen räddat oss ( på riktigt: det hade blivit oplanerade hemförlossningar annars). MEN det är helt kört att hålla löftet på ens en gnutta ärligt plan. Innan jag läste det som Shelia skriver, tyckte jag att jag höll mitt och allt trassel berodde på maken, men sedan insåg jag att jag fått det helt om bakfoten och ägnade mig åt en massa intrikata strategier för att bypassa löftet. Allt blev väldigt mycket lättare för oss båda två när jag åtminstone gjorde mitt bästa för att sluta med det. Det tar jag som att hennes idéer inte är Isebels. De är väl kanske inte helt och hållet Guds heller, för det är ju Gud vi tror på och inte Shelia Wray Gregoire 😉.
Samtidigt finns det stora likheter mellan förhållandet till Gud och inom äktenskapet. Det har blivit bra mycket helare mellan mig och Gud också av det där också (säger jag som tidigare levde med långtidsleasing på en sån där plats vid Sävhavets strand). Allting har sin tid, kanske Predikaren skulle sagt.
Senast redigerad av Elsa2018 2022-12-01 kl. 20:21.
Citera
2022-12-01, 20:44
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Eh. Jag är kvinna och medlem i Svenska kyrkan, där hoppas jag gifta mig och begravas en dag. Men relationen med Gud är personlig, den söker jag själv i orden och stöter nu på problem i förståelsen av dom. Vik hädan för oss rättrogna, din hatare.

Det är intressant att en religiös människa som känner tvivel till Bibeln budskap, inte slutar att vara religiös. Ni har historiskt startat nya frikyrkor om ni har talets gåva att låta som ni vet något ni talar och får kompisar till att bli församlingen.

Nuförtiden så blir ni privatkristna och blunda för allt i Bibeln ni ogillar genom att "ha en personlig relation till gud".

Den religiösa människan kan helt enkelt inte sluta att vara religiös, utan formar sin egen religion som de känner är mer korrekt, men kallar sig ändå fortfarande kristna.
Citera
2022-12-01, 23:01
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
När kvinnor får barn själva brukar normalt fokus förflyttas utanför sig själva.

Tiden löser de mentala knutarna. Just you know, enjoy the ride.

Woke är något som låter som en nyreligiös fluga ändå.

Bah jag är vaken! Vakna sheeple! Jag är den förste någonsin som ska läsa bibeln vaken!

Förr brukade vi sticka sånt folk med nålar och kolla om de flöt, men sen Luther är det mer komplicerat såklart. Det är både bra och dåligt. Nej men jag tycker ändå påven är rätt OK han sa att man inte ska döma andra människor så mycket utan försöka fokusera på sig själv det tycker jag var fint sagt efter 2000 år av att elda bögar men sånt är livet. En latino lover är guds röst på jorden.

Kyrkan verkar i världen. Är man perfekt så hör man inte hemma i den här världen.

Jag önskar alla woke perfekta liv utan sarkasm eller ironi men jag ser inte det kulturella djup i den rörelsen som gör att jag tror att den ens gör en buckla i plåten på kyrkan. Däremot så är alla välkomna in i gemenskapen i kyrkan. The big guy himself sa det så det har jag hans ord på.

edit: ah KK inte SvK för den är woke. Gå till SvK TS problem solved. Greta eller kristi brud tar förbön eller jag vet inte så mycket och fördomsfull och hemsk nu förlåt. Nu måste jag sluta tänka på det här innan mitt onda jag tar över och jag blir elak och dum.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Tror du har vänt på problemet.

Det är snarare så att Woke är oförenligt med NÅGOT annat. Speciellt verkligheten.
Woke är inte ens förenligt med sig självt.
Jämt massa konflikter mellan woke typ vem som kan godhetssignalera hårdast eller tolka propaganda/irrläror snävast.
Eller se flest orättvisor eller känna mest hat mot "onda" osv osv osv.

Sen är det faktiskt inte speciellt Woke att läsa bibeln.
Om du vill vara woke så läser du koranen eller varför inte torah.
Men religiösa texter är inte woke så I förlängningen så är du MINDRE woke för att du läser bibeln.

Du kan ju skriva om bibeln, men att den riktar sig till en kvinna, du verkar ju inte direkt bry dig jättemycket ändå.

Woke är väl för fan ingen "rörelse" skärpning
Citera
2022-12-01, 23:08
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Det är intressant att en religiös människa som känner tvivel till Bibeln budskap, inte slutar att vara religiös. Ni har historiskt startat nya frikyrkor om ni har talets gåva att låta som ni vet något ni talar och får kompisar till att bli församlingen.

Nuförtiden så blir ni privatkristna och blunda för allt i Bibeln ni ogillar genom att "ha en personlig relation till gud".

Den religiösa människan kan helt enkelt inte sluta att vara religiös, utan formar sin egen religion som de känner är mer korrekt, men kallar sig ändå fortfarande kristna.

Om jag var du skulle jag träna på läsförståelsen
Citera
2022-12-01, 23:20
Medlem
dentages avatar
Citat:
Eh. Jag är kvinna och medlem i Svenska kyrkan, där hoppas jag gifta mig och begravas en dag. Men relationen med Gud är personlig, den söker jag själv i orden och stöter nu på problem i förståelsen av dom. Vik hädan för oss rättrogna, din hatare.
Min relation till gud är också personlig. Men jag skulle nog inte definiera mig själv som Woke. Woke har väl inte ens någon religiös kontext i sig utan är en ideologi, inte en religion. Om man nu ser Woke och dess bakomliggande ideologi som vänster så undrar jag varför du vill försöka kombinera dessa två ting?
Edit letade lite och hittade detta.
Citat:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...=1&isAllowed=y

I Bibeln, 1 Mos 1:26-27 kan vi läsa att Gud säger:
”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar,
himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden. Gud skapade
människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade
han dem."1
Detta är ett citat ur Bibeln som brukar lyftas fram som argument för att mannen och kvinnan
är likställda, att de båda skapats till Guds avbild. Så har då män och kvinnor behandlats som
likställda under den kristna historien? Religionshistorikern Jeanette Sky menar att vårt
samhälle är präglat av androcentrism. Hon citerar i sin studie Rita Gross som menar att
androcentrism innebär:
"en tendens att tänka och skriva som om män representerar den normala, ideala och centrala
sortens människa, medan kvinnor på något sätt är perifera och marginella i förhållande till
normen.
Kristendom ur ett genusperspektiv, kanske inte Woke men så nära jag kunde hitta!
Senast redigerad av dentage 2022-12-01 kl. 23:31.
Citera
2022-12-01, 23:29
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Patriarkat var ett neutralt begrepp som kom att få en ny innebörd i och med kvinnorörelsen.
Begreppet kan användas på olika sätt och det är vanligt att det inte alls definieras utan behandlas
som om vi alla vet vad som avses med det.
Ett bredare perspektiv än feminismens är väl att föredra om man vill bredda sitt perspektiv?

Verkligheten talar om alla aspekter. Feminismen fokuserar på några utvalda aspekter som laddas med värderingar så att det blir svårt att diskutera sen.

Du talar om saker du inte förstår och du har en allt annat än neutral hållning till feminism.
Citera
2022-12-01, 23:35
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Om jag var du skulle jag träna på läsförståelsen
Du förstår inte vad jag menar av den orsaken som jag förklarade.
Citera
2022-12-01, 23:37
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Min relation till gud är också personlig. Men jag skulle nog inte definiera mig själv som Woke. Woke har väl inte ens någon religiös kontext i sig utan är en ideologi, inte en religion. Om man nu ser Woke och dess bakomliggande ideologi som vänster så undrar jag varför du vill försöka kombinera dessa två ting?
Edit letade lite och hittade detta

Kristendom ur ett genusperspektiv, kanske inte Woke men så nära jag kunde hitta

Woke är ett ord som mest bara används nedsättande mot dom som talar om jämlikhet. Det har ingen djupare betydelse och vilar inte på någon idégrund.
Citera
2022-12-01, 23:42
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du förstår inte vad jag menar av den orsaken som jag förklarade.

Där har du fel, här finns inga tvivel på budskap som du verkar fått för dig. Det är inte frågeställningen som diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in