• 9
  • 10
2024-12-20, 06:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag hade ingen aning om att det var så dyrt att skicka brev. Nu med en till höjning kostar det 15 kr att skicka ett jävla brev.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ev-portot-hojs

Var ska det sluta? Ska inte Postnord helr enkelt kasta in handduken? De klarar inte av sitt uppdrag.

Priser idag: 18:- enkelt brev inrikes, 36:- enkelt brev utrikes

Priser från jan-2025;
22:- enkelt brev inrikes, 44:- enkelt brev utrikes.

Källor
Porto 2024
https://www.postnord.se/privat/prise...totabell-brev/

Porto 2025
https://www.postnord.se/om-oss/nyhet...-villkor-2025/

Utrikes och inrikes brev höjs alltså med HUTLÖSA 22%, detta efter att det redan höjts med 20% i 2023.

Det här kan ju inte fortgå!
Jag har sen flera år, då postnord tappade bollen totalt, slutat skicka brev ich skickar email istället, och ger julkort aux mains (hand till hand) men känner många som skickar flera julkort utrikes. Så tråkigt om man inte kan göra det längre!

Det sjuka är att flr de flesta Europeiska länder kostar det ungefär som ett inrikes brev i Sverige för dem att skicka utrikes julkort. Det kostar €28 från Storbritannien t ex. Känns inte rättvist.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-12-20 kl. 06:45.
Citera
2024-12-20, 08:19
Medlem
ormbitens avatar
Undrar hur många år det dröjer innan Postnord bestämmer sig för att sluta skicka brev?
Jag tror att den dagen kommer.
Citera
2024-12-20, 11:35
Medlem
Frimärken är något som kommer att försvinna om x antal år. Jag tippar på 5 år.
Citera
2024-12-20, 15:42
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Undrar hur många år det dröjer innan Postnord bestämmer sig för att sluta skicka brev?

De har väl aldrig velat skicka brev sedan de blev bolagiserade och började drivas med vinstsyfte. Det är paketen som man kan tjäna pengar på.
De väl har klagat över sitt lagstadgade krav på 100% täckning i Sverige sedan Citymail knäckte brevmonopolet på 90-talet. De lobbar återkommande om att ändra lagen så de kan dumpa alla tjänster som går back. Än så länge går det att tjäna pengar på brev i storstäderna men landsbygden har aldrig varit lönsam då densiteten är låg.

Konkurrenten Citymail har nu utdelning varje 4 dagar medans Postnord efter många års lobbande fick dela ut varje 2 dagar. När postverket hade monopol så hade de även postutdelning på lördagar.

Jag tror att så länge Postnord helt ägs av stater så kommer deras uppdrag vara post och paket. Men om de blir dumpade av staten och lagen ändras kommer de nog sluta helt med brev eller bara koncentrera på Stockholm, Göteborg och Malmö som konkurrenterna.
Citera
2024-12-20, 15:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Frimärken är något som kommer att försvinna om x antal år. Jag tippar på 5 år.

Fysiska frimärken kommer nog bara säljas som jubileumsutgåvor för samlarna i framtiden. Digitala frimärken har sålts nu i ett bra tag och de är tillräckligt funktionella för att ersätta vanliga frimärken för de nyaste generationerna som är kroniskt online. De äldre generationerna kommer nog vilja använda frimärken tills de dör om Postnord fortfarande säljer dem.

Lite som fysiska tidningar, de kommer sakta dö i samma takt som deras prenumeranter.
Citera
2024-12-20, 15:55
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Var ska det sluta? Ska inte Postnord helr enkelt kasta in handduken? De klarar inte av sitt uppdrag.

De har sedan länge inte velat ha det uppdraget, men de får inte sluta enligt lagen. De höjer priset tills ingen vill använda tjänsten så de kan påverka politikerna att ändra lagen. För om de går minus måste staten gå in och subventionera postuppdraget och ingen politiker gillar ökade kostnader som är deras fel.
Citera
2024-12-20, 16:06
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Så varför höjer de priserna varenda år?

Största problemet för brevutdelningen är geografi. De måste enligt lagen dela ut post i hela Sverige varje 2 vardagar (var varje vardag tidigare). Så ett brev som skickas 100m till grannen och en som skickas från Skåne till Norrland måste prissättas lika mycket. Men kostnaden per brev skiljer sig markant beroende på om det är tätortsområde eller glesbygd och beroende på mängden brev. I tätort så kanske du kör 5mil och delar ut 1000 brev medans på landsbygden så kanske brevbäraren kör 5mil till 1 brevlåda.
Citera
2024-12-20, 18:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag med.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här