2022-11-27, 22:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Bankerna och staten vill ha ett digitalt samhälle det går inte att stoppa! Men då får dom se till att skydda sina kunder med enkla åtgärder tycker jag.
Håller med om det.
Citera
2022-11-27, 22:37
Medlem
Traffe!s avatar
Uppmanar alla som läser tråden att informera era nära och kära få ordet att sprida sig! Och även göra en anmälning till banken för nästa gång kanske det är du eller din mamma, morfar som drabbas!

En förändring måste ske snabbt! Många Svenskars hårdförtjänta miljoner försvinner varjedag
Citera
2022-11-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Så vad är ditt förslag istället då?

O nej, jag förstår vad du menar, men håller nog inte riktigt med dig då du har vänt på det.

Ja "alla" klickar i de rutor som krävs men möjligtvis INTE pensionärer då de gör allting mycket saktare än oss yngre. De tar sig mera tid på att läsa o de kan bli påminda om de är lite glömska av sig o bara få en känsla eller en misstänkt tanke o nej, det är inte svaret på allt men det skulle säkerligen hjälpa en del pensionärer. Jag snackar inte om yngre personer än så alltså.

Det finns ju flera lösningar i tråden.

1. Det ska vara möjligt att hyra en tjänst som kollar dina signaturer. En typ av spam-filter. Tjänsten har möjlighet att fördröja dina egna godkännande med 24 timmar. Denna tjänsten kan då ringa dig t.ex. Det ska också vara möjligt att dina barn får meddelanden när du har signerad och att dom kan fördröja godkännande i 24 timmar.
2. Det ska vara möjligt att sätta olika gränser för vad som är möjligt att signera för. Att ändra gränser ska kräva id-kontroll, alternativt att dina barn är med och signerar.

Båda stoppar 99% av bedrägerier. Det finns inget tekniskt problem, det är korruption som är problemet.
Citera
2022-11-27, 22:40
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det spelar inte någon roll. Dom gör det per telefon för att dom gör det enklaste. Dom gör det för att bankid är så korkat att dom kan tjäna miljoner på löjligt enkla bedrägeri.

Som ägare av ett bankid borde jag kunna hyra en tjänst där alla mina köp kan nekas/fördröjas i 24 timmar. En tjänst som representerar mig och inte banken och som kan försäkra mig mot bedrägeri.

Det är så otroligt många sått att bankid kan göras bättre, men det kommer inte hända då bankerna inte vill ta ansvar, staten är korrupt och man vill inte ge folk frihet att skydda sig själva.

Man önskar att ni ska skrika efter mer skydd från staten och bankerna när det är dom som har skapat skiten.

Ja det är helt sjukt att man inte ska kunna skydda sig själv i sin egna bank. Och sätta sina egna begränsningar!
Citera
2022-11-27, 22:41
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Det finns ju flera lösningar i tråden.

1. Det ska vara möjligt att hyra en tjänst som kollar dina signaturer. En typ av spam-filter. Tjänsten har möjlighet att fördröja dina egna godkännande med 24 timmar. Denna tjänsten kan då ringa dig t.ex. Det ska också vara möjligt att dina barn får meddelanden när du har signerad och att dom kan fördröja godkännande i 24 timmar.
2. Det ska vara möjligt att sätta olika gränser för vad som är möjligt att signera för. Att ändra gränser ska kräva id-kontroll, alternativt att dina barn är med och signerar.

Båda stoppar 99% av bedrägerier. Det finns inget tekniskt problem, det är korruption som är problemet.

Ja en kontrasignering online för äldre personer hade verkligen hjälpt!
Citera
2022-11-27, 22:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
ID-kontroll När du skaffar Mobilt BankID första gången, behövs ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort läsas av i BankID-appen. Denna begäran borde vara automatiskt i samband med att du skaffar ditt nytt Mobilt BankID.
menar du att man är tvungen att scanna sitt id-kort varje gång man gör en transaktion på swish och med bankID?
Citera
2022-11-27, 22:43
Medlem
Traffe!s avatar
Nu har vi bollat med lite idéer här ang bankens och bankIDs säkerhet, det går definitivt att göra något åt saken! Bollen ligger nu i deras händer, jag kommer inte att ge upp detta tills jag ser en markant förändring från bankerna!

Jag skulle helst se att de flesta banker börjar med att kolla in säkerheten som SEB har och implementera den till dom själva först om dom ens ska ha en bank tillgänglig för kunder att placera pengar på!
Citera
2022-11-27, 22:45
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
menar du att man är tvungen att scanna sitt id-kort varje gång man gör en transaktion på swish och med bankID?

Inte för varje transaktion men däremot menar jag att när ett nytt bankID skapas så ska det bankIDt behövas scannas 1 gång med ID-kort/Pass för att kunna uttökas och användas till överföringar och öka swishgräns osv.

Samt ska ett sms skickas till kontohavaren om en transaktion sker på över 30.000kr, då även bankkapningar sker via dosa och inte bara BankID.

Detta skyddar om bedragaren skulle lyckas få dig att skapa ett bankID åt hen så behöver bedragaren ha offrets pass fysiskt för att kunna använda bankIDt.

Hänger du med?
Citera
2022-11-27, 22:46
Medlem
Citat:
Nu har vi bollat med lite idéer här ang bankens och bankIDs säkerhet, det går definitivt att göra något åt saken! Bollen ligger nu i deras händer, jag kommer inte att ge upp detta tills jag ser en markant förändring från bankerna!

Jag skulle helst se att de flesta banker börjar med att kolla in säkerheten som SEB har och implementera den till dom själva först om dom ens ska ha en bank tillgänglig för kunder att placera pengar på!

Jag tror inte du fattar korruptionen.

Bankernas lobby har fått EU att bestämma att alla länder ska godkänna något liknande BankId. Sverige är tvungen att godkänna något.

Sen har bankerna gått till staten och föreslagit bankid som den svenska standarden och med EUs korrupta digitala signatur-standard och inländska korrupta och politiker utan kompetens har dom fått godkänd bankid som svensk standard.

Det är korruption hela vägen från EU och extremt svårt att ändra.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2022-11-27 kl. 22:48.
Citera
2022-11-27, 22:48
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:

Bankernas lobby har fått EU att bestämma att alla länder ska godkänna något liknande BankId. Sverige är tvungen att godkänna något.

Sen har bankerna gått till staten och föreslagit bankid som den svenska standarden.

Vad jag vet så har många EU länder tagit åtgärder för deras banksäkerhetssystem men inte Sverige, bedragarna drar sig till Sverige nu då det är lättaste landet för BankID bedrägerier i hela EU just nu!
Citera
2022-11-27, 22:49
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:

Sen har bankerna gått till staten och föreslagit bankid som den svenska standarden och med EUs korrupta digitala signatur-standard och inländska korrupta och politiker utan kompetens har dom fått godkänd bankid som svensk standard.

Även om det är korrupt det ska inte få vara det längre! Dags att göra en förändring
Citera
2022-11-27, 22:49
Medlem
Citat:
Vad jag vet så har många EU länder tagit åtgärder för deras banksäkerhetssystem men inte Sverige, bedragarna drar sig till Sverige nu då det är lättaste landet för BankID bedrägerier i hela EU just nu!

Enda fungerande system finns inom kryptovalutor tyvärr. Så kommer det att vara i lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in