Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Någon som forskat mer och/eller vet mer?
Fördelar, nackdelar, skillnader mot t ex Twitter, Facebook eller för den delen Flashback?
Jag har spenderat lite tid på att kolla in hur det fungerar (Bluesky och ATProto) och varit medlem där i två år mer eller mindre. Bluesky satsar på att vara något som Twitter/Threads (från Facebook/Meta) fast med fler användarval, med korta "uppdateringar" eller vad man ska kalla det.
Med fler användarval menar de att istället för att företaget bestämmer hur du ser på inläggen eller hur saker och ting blir modererade, så låter Bluesky användaren själv bestämma hur det fungerar genom "Feeds" och "Labelers" som man kan skapa själv om man vill, eller använda feeds och labelers som andra delar med sig av.
Ungefär som Mastodon använder ActivityPub, så har Bluesky skapat ett nytt protokoll som heter ATProto (
https://atproto.com/guides/glossary) som är uppdelat i många olika delar, som kan opereras av olika delar av ekosystemet. Målet är att företaget "Bluesky, PBC" inte kontrollerar allt utan delar öppet med sig av all data och hur det drivs.
Det verkar som de flesta delarna är redo att köras av användare själva, förutom AppView och DID PLC (för identifikation). Jag tror de delarna verkar "låsta" till Bluesky just nu. Lite synd, men det verkar som det är ett ganska litet team som jobbar med det (20 pers eller nåt sånt) så jag förstår att de var tvungna att ändra fokus ett tag just nu.
Senaste veckorna har det vuxit väldigt snabbt. Jag tror när det amerikanska valet var färdigt så fick ganska många nog och flydde från Twitter/X till Bluesky. När majoriteten av utvecklarna också upptäckte hur öppet ATProto var, så exploderade också utvalet av klienter och andra verktyg för oss som älskar sådant : )
Att Dorsey försvann tror jag också var en bra idé. Han verkar vilja att något som Bluesky ska finnas, men han dras åt väldigt konstiga håll ibland. Jag tror det blir bättre utan honom.
Något som hade varit kul att se skulle vara om man kunde replikera något som Flashback på ATProto. Man kan skapa sina egna "Lexicon" och applikationer. Just nu finns det eventplanerare och något bloggliknande också, så diskussionsforum är nog möjligt också.
Fördelarna skulle nog mest handla om att allt öppnas upp för användarna själva att bestämma hur de konsumerar informationen. Så länge datan är öppen och publik, så kan andra lagra (eller gömma/radera) och bilda sina egna "vyer" över hur nätverket ser ut.