Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-03, 09:35
Skulle hellre dö av en explosion än att långsamt drunkna så om det fanns luftfickor på Titanic så är det lyckosamt för dem som hade tillgång till dem.
Citera
2022-12-03, 09:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirAssMonkey
Om det bara är ca hundra meter under ytan om man lyckas hamna i en luftficka så tror jag man kan överleva några dagar.

Finns på youtube, en kock på ett fartyg som sjönk, överlevde flera dygn i en luftficka.
När dykare skulle hämta kropparna efter förlisningen hittade de kocken i en luftficka, rejält nedkyld men vid liv.

Just i Titanics fall tror jag med att det impolderande skrovet gör att det hade varit omöjligt att överleva.

Om man leker med tanken att någon åkte med ner till botten i en lyckosam luftficka i en del av skrovet som inte kunde implodera mer hade trycket ändå komprimerat luftfickan till en extremt liten liten bubbla med otroligt högt tryck.

Man hade aldrig klarat det till botten. 0% chans.

Kocken från afrique var bara
på 35 men var där nån dag så han var rejölt mättad o fick kontrollerad uppstigning o sova i klocka i land nån dag

En person i ett sjunkade fartyg kan överleva i luft ficka många hundra meter men sen sjunker denna in medvetslöshet o kvävefylla

Börjar gradvis vid efter 50m meter luft för att vara rejäl efter 100m.

Trycket är inga problem utan att kvävet berusar t.ex

Mättnadsdykare arbetar t.ex på 500m med helix,hydroheliox o hydrox dykgasmixar

Ska finnas nån amerikansk livstidsfånge som fått testa mot nåd nästan 1000m o fixat beffen
Citera
2022-12-03, 10:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För att överleva måste det varit något hundra meters djup inte 4000 m. Exempel på folk som överlevt handlar mer om ubåtar som är konstruerade för att hålla under vattnet. Kursk tex förliste på drygt 100 m djup där överlevde en del.

Ingen på Kursk överlevde.
Citera
2022-12-03, 10:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ingen på Kursk överlevde.

Jo några män överlevde några dagar längst bak i ubåten men blev sakta dränkta av naturligt läckage via propelleraxeln när buffertzonen inte länsades

Sktivit brev, donat med co2 absorbtion och nödsyrekemikalier
Citera
2022-12-03, 10:53
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jo några män överlevde några dagar längst bak i ubåten men blev sakta dränkta av naturligt läckage via propelleraxeln när buffertzonen inte länsades

Aha, jag tänkte att du menade att de överlevde och räddades men du menade själva förlisningen. Då är jag med. Det finns förstås exempel på folk som har överlevt en förlisning exempelvis i luftfickor i skrovet, men det är mindre vanligt att man lyckas komma fram till dem i tid.
Citera
2022-12-03, 10:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Aha, jag tänkte att du menade att de överlevde och räddades men du menade själva förlisningen. Då är jag med. Det finns förstås exempel på folk som har överlevt en förlisning exempelvis i luftfickor i skrovet, men det är mindre vanligt att man lyckas komma fram till dem i tid.

Ja det får inte vara för djupt bara men antagligen funkar 100m ett tag , rejäl kvävefylla så man slipper dö nykter iaf

Om nu nån skulle föja med ett skepp ned och inte märker att trumhinnor o ögon trycks ihop,har flytväst med fasta flytblock* så försök o ta dig ut o ploppa upp asap innan du lagrat gas nån timma - redan vid 30m dör du ändå utan dekomp direkt.

*En uppblåsbar har inte tillräckigt med gas att blåsas upp från sin lilla tub redan från kanske 10m...
Citera
2022-12-03, 11:24
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag har en ”kontroversiell” spaning att drunkning inte är så farligt.
Har alltid hört att det ska vara det värsta sättet att dö på men jag tänker att det värsta är när luften tar slut. Sen när lungorna fylls med vatten tror jag att man kopplar av. Då är det verkligen helt gonatt. Men döden infaller ju inte förrän några sekunder efter det.

Podcasten Stuff you should know har ett avsnitt om de värsta sätten att dö. Drunkning är med och det lät allt annat än trevligt med kapillärer som exploderar och dylik misär. Tror det är mer behagligt att somna in pga koldioxidförgiftning (blir det väl?).
Citera
2022-12-03, 11:39
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej,
Har alltid undrat en sak när det gäller Titanic förlissningen. Båten sjönk ner till över 4000 m djup och det jag oftast tänkt på är människorna som fastnade inne i båten dvs om det kanske fanns folk som överlevt resan ner och hur länge skulle det ha varit på ett sådant djup med tillräckligt med luft fickor. Tackar på förhand
Trycket är alldeles för högt där nere, så nej dem hade inge överlevt.
Citera
2022-12-03, 11:40
Medlem
Switzs avatar
Citat:

Ja, fast i en ubåt inte en passagerarfartyg. Stor skillnad.
Citera
2022-12-03, 13:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Ja, fast i en ubåt inte en passagerarfartyg. Stor skillnad.

Vi pratar vattenfyllda ytrymmen och det är ju exakt samma sak , det är trycksatt till omgivningstrycket

Läs en gång till
Citera
2022-12-03, 13:10
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Vi pratar vattenfyllda ytrymmen och det är ju exakt samma sak , det är trycksatt till omgivningstrycket

Läs en gång till

Du är inte där utan att vara medvetslös. Tänk lite nu.
Citera
2022-12-03, 13:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Du är inte där utan att vara medvetslös. Tänk lite nu.

Nej , kurskkillarna satt idagar på 100m.

När det gäller större djup som några hundra meter minuter/timmar men sen
- ingen överlever iaf många minuter efter det på grund av kväveberusning och syrgasförgiftning p.ga högt partialtryck gosse liten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in