Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-04, 21:16
  #1
Medlem
Jag har aldrig hittills behövt hämta ut ett sjukintyg och undrar jag hur det går till? Bokar man tid på vc och går dit för undersökning? Blodprov? Om man t ex är förkyld eller har influensa? Eller räcker det med att säga och berätta att man inte orkar jobba pga till exempel influensa?
Citera
2022-12-04, 21:21
  #2
Medlem
Amazon-mannens avatar
Be läkaren på Vårdecentralen om en sjukintyg? Inte alls svårt. Testa.
Citera
2022-12-04, 21:23
  #3
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Be läkaren på Vårdecentralen om en sjukintyg? Inte alls svårt. Testa.

Det han undrar är om han behöver gå dit eller om han kan stanna hemma.
Citera
2022-12-04, 21:24
  #4
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Jag har aldrig hittills behövt hämta ut ett sjukintyg och undrar jag hur det går till? Bokar man tid på vc och går dit för undersökning? Blodprov? Om man t ex är förkyld eller har influensa? Eller räcker det med att säga och berätta att man inte orkar jobba pga till exempel influensa?
Du behöver inte skaffa ett intyg förrän femte arbetsdagen som du är sjuk.

Det ordnar du genom ett läkarbesök på vårdcentralen, kvartersakuten eller videomöte med alltidöppet-appen.
Citera
2022-12-04, 21:26
  #5
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det han undrar är om han behöver gå dit eller om han kan stanna hemma.

Rimligen bör patienten bege sig dit för att läkaren skall kunna ställa en diagnos.
Att ringa är ju rätt knepigt, hur skall läkaren kunna se att pat. är sjuk? Gör man likadant vid benbrott?
Citera
2022-12-04, 21:29
  #6
Medlem
Sonny00s avatar
Kan man inte skaffa ett sjukintyg genom en nätläkare, exempelvis Kry? Åtminstone om det gäller en kortare period?
Citera
2022-12-04, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det han undrar är om han behöver gå dit eller om han kan stanna hemma.

Det jag undrar är hur själva processen går till precis som jag skrev. Undersökning? Blodprov? Eller samtal?
Citera
2022-12-04, 21:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Kan man inte skaffa ett sjukintyg genom en nätläkare, exempelvis Kry? Åtminstone om det gäller en kortare period?

Jag vet inte, kan man det?
Citera
2022-12-04, 21:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du behöver inte skaffa ett intyg förrän femte arbetsdagen som du är sjuk.

Det ordnar du genom ett läkarbesök på vårdcentralen, kvartersakuten eller videomöte med alltidöppet-appen.

Kan man skaffa sjukintyg via videomöte? På riktigt?
Citera
2022-12-04, 21:41
  #10
Medlem
Det beror helt på vad du kommer in för.

Om du säger att du är förkyld och möjligtvis har influensa så ber man dig gapa stort för att kolla hur illa det står till med halsen. Tester kan säkert vara aktuellt också även om jag aldrig har råkat ut för det när jag har kommit in för en förkylning och jag har behövt läkarintyg.

Även om nätdoktorer kan skriva ut läkarintyg så görs det likväl en digital undersökning genom videosamtal. Sedan skriver de inte alltid ut läkarintyg utan att det görs en fysisk undersökning av patienten.
Citera
2022-12-05, 00:29
  #11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Kan man skaffa sjukintyg via videomöte? På riktigt?
Jag har inte gjort det själv, men om jag ber om läkarbesök och de bokar in en på videomöte så skulle jag ta det för givet! Kortare sjukskrivning iaf som upp till 2 v.
Citera
2022-12-05, 08:24
  #12
Medlem
bogslayers avatar
Du kan få sjukintyg via Kry utan problem. Oftast kanske de inte skriver ut i månader, men lätt några veckor. Det brukar vara ett knep folk använder. De vet att deras ordinarie läkare inte kommer sjukskriva dem, så man kör via Kry.

Jag har sett 3-månaders sjukskrivningar via Kry, dock rätt ovanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback