• 2
  • 3
2022-12-12, 10:34
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Dag 11, jag har sttt p patrull i del 2.
Del 1 gick bra, efter omfattande felskning, men instruktionerna p del 2 r i ett avseende luddiga och "open ended".

I del 1 skulle man berkna en worry-level enligt en given algoritm dr man bl.a. dividerade worry level med 3 fr varje runda, fr att denna inte skulle bli alltfr stor.

I del 2 ska man kra 10 000 rundor/iterationer och d anges att worry-level inte divideras med 3 i varje runda och att man istllet fr hitta p ett annat stt att hlla worry-level "hanterbar".

Det duger inte att bara ta bort heltalsdivisionen p 3, d gr det inte att kra 10 000 rundor, jag antar att s r fallet eftersom talen blir astronomiskt stora.

Jag har ocks provat att stta in andra tal fr heltalsdivision men resultatet verensstmmer inte med facit. Jag saknar uppenbarligen tillrcklig kreativitet fr att lsa del 2 av problemet, ven om jag tycker frgan r lite vl "open ended".

Edit: Efter att Googlat runt en hel del har jag lst mig till att lsningen r att kra en modulus-operation p worry-level med summan av divisorerna som man tester efter. Hittade en bra frklaring hr:
https://www.reddit.com/r/adventofcod...eb2x&context=3
Trots denna utmrkta frklaring och liknande s fr jag fortfarande inte rtt svar. Frustrerande.
Fr du rtt svar efter 20 rundor utan divisionen? Det gr att kra ganska ltt p en vanlig maskin t.o.m. i Python
Citera
2022-12-12, 13:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Fr du rtt svar efter 20 rundor utan divisionen? Det gr att kra ganska ltt p en vanlig maskin t.o.m. i Python
Den vedertagna lsningen (enligt Reddit m.fl.) i del 2 r inte att enbart ta bort heltalsdivisionen och kra 20 rundor, utan att erstta heltalsdivisionen med en modulus-operation och kra 10 000 rundor. Detta r samstmmiga kllor verens om. Det bara det att jag inte lyckas, ocks med denna metod, f fram ett accepterat svar, s ngonstans brister det

Fr att frtydliga , fr jag "rtt" svar efter att ha krt 20 rundor? Ingen aning, det finns inget sdant facit. Det enda sttet man ngorlunda kan kontrollera koden r att testkra koden med data frn exemplet i frgan (och inte den skarpa datan) och gra stickprov p resultatet efter 20,40, 60 rundor etc, eftersom det rtta antalet inspections r angivet i exemplet. Jag fr prova det.
Senast redigerad av Enterprise 2022-12-12 kl. 13:49.
Citera
2022-12-12, 14:11
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den vedertagna lsningen (enligt Reddit m.fl.) i del 2 r inte att enbart ta bort heltalsdivisionen och kra 20 rundor, utan att erstta heltalsdivisionen med en modulus-operation och kra 10 000 rundor. Detta r samstmmiga kllor verens om. Det bara det att jag inte lyckas, ocks med denna metod, f fram ett accepterat svar, s ngonstans brister det

Fr att frtydliga , fr jag "rtt" svar efter att ha krt 20 rundor? Ingen aning, det finns inget sdant facit. Det enda sttet man ngorlunda kan kontrollera koden r att testkra koden med data frn exemplet i frgan (och inte den skarpa datan) och gra stickprov p resultatet efter 20,40, 60 rundor etc, eftersom det rtta antalet inspections r angivet i exemplet. Jag fr prova det.
Det finns det ju visst, det finns ju ett resultat du kan kika p efter 1, 20, 1000 10000 rundor p testdatan.

r det korrekt efter 20 rundor men inte efter sg 1000 s r det ju stor sannolikhet att din algoritm i vrigt r rtt men inte reduceringen av vrdena.

Drfr r 20 ganska lagom att kolla fr d har talen inte hunnit bli s stora n.
Citera
2022-12-12, 15:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Det finns det ju visst, det finns ju ett resultat du kan kika p efter 1, 20, 1000 10000 rundor p testdatan.

r det korrekt efter 20 rundor men inte efter sg 1000 s r det ju stor sannolikhet att din algoritm i vrigt r rtt men inte reduceringen av vrdena.

Drfr r 20 ganska lagom att kolla fr d har talen inte hunnit bli s stora n.
Japp, ska kolla detta! Tack fr input!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in