Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Nu är det tydligen off topic enligt moderator-meddelandet här, men låter ganska orimligt att det är off topic att besvara TS frågeställningar eller? Ligger tråden i fel avdelning får den väl flyttas. Hursomhaver, jag håller med TS, det är fullkomligt befängt men som vanligt i Sverige - göra allt för att pappa staten ska ta så mycket ansvar som möjligt och försöka skydda ”den svage”.

För övrigt tycker jag inte alls att det är glasklart som vissa hävdar, hon bodde ju redan i lägenheten sedan flera år tillbaka och köpte inte en ny bostad.

Att lägenheten ombildas till bostadsrätt gör det ganska glasklart i lagens mening.

Jag tror att många som tycker det är orimligt inte förstår skillnaden på en hyreslägenhet och en bostadsrätt - samma personer som pratat om "hyra" istället för avgift när det gäller bostadsrätt.

Tänk dig istället situationen om ena parten hyr ett hus av en privatperson och under tiden blir sambo med någon som flyttar in i huset också. Efter något år så märker de att de trivs så bra i huset så att personen som först bodde där köper det av ägarna.

Det är ju exakt samma situation.
Citera
2022-12-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Det blir lite som USA med sina äktenskapslagar. Sekunden du gifter dig med någon och du råkar vara den med bäst ekonomi så blir du av med hälften.

Varför pratar alla om USA? Fungerar exakt på samma sätt här och i de flesta länder?
Vad menar du med ”Det blir lite som USA med sina äktenskapslagar”???
Citera
2022-12-07, 08:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du tycker att detta är konstigt så har du väldigt dålig koll på familjejuridik måste jag säga.
Lagen är rätt enkel så att ingen borde missförstå den.

Det man äger innan man blir sambo är den enskildes egendom, och det man köper under tiden man är sambos äger man gemensamt.

Idet här fallet så har dom ju köpt lägenheten tillsammans så det är ju solklart och en ickenyhet med andra ord.

Det där stämmer inte, "endast" bostaden och bohaget delas. Inget annat som köpts, t.ex. en bil, en båt, en MC eller en ridhäst.
Citera
2022-12-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där stämmer inte, "endast" bostaden och bohaget delas. Inget annat som köpts, t.ex. en bil, en båt, en MC eller en ridhäst.

Du har rätt i att till samboegendom räknas bostad och bohag, t. ex. möbler, köksutrustning och inredning, som införskaffats för gemensamt bruk - oavsett vem av samborna som har betalat för eller äger egendomen.
Citera
2022-12-07, 08:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Det är ju inte många perioder i modern tid där priserna har gått ner. Att hinna med att köpa lägenhet, bli sambo, krackelera ett förhållande, flytta isär och sälja under ett tidsintervall när bostaden tappar i värde känns därmed orealistiskt. Bostaden måste dessutom ha gått ner ganska mycket procentuellt sett för att förlusten ens ska överstiga kontantinsatsens andel och därmed ge upphov till skuldsättningen. Men du får gärna förklara omständigheterna mer i detalj så att jag förstår.

Vad yrar du om egentligen? Vid hade en rejäl sättning av priset när det skärpta amorteringskravet infördes för exempel. Lägg där till att du köper bostad i en mindre svensk stad där priserna kan skilja sig avsevärt per lägenhet så är det inte alls märkligt. Du får tro precis vad du vill men jag har ingen skyldighet att sitta här och försöka övertyga dig i något.
Citera
2022-12-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad yrar du om egentligen? Vid hade en rejäl sättning av priset när det skärpta amorteringskravet infördes för exempel. Lägg där till att du köper bostad i en mindre svensk stad där priserna kan skilja sig avsevärt per lägenhet så är det inte alls märkligt. Du får tro precis vad du vill men jag har ingen skyldighet att sitta här och försöka övertyga dig i något.

Ska du använda dig av en anekdot för att få fram en poäng så får ju åtminstone anekdoten innehålla förutsättningar som är rimliga. Det är de inte i det här fallet. Det måste ha uppstått en rejäl vinst på lägenheten om exet hade råd att köpa en ny bil. Skuldsättning p.g.a. mer eller mindre framtvingad bostadsförsäljning kan därmed inte ha uppstått i det här fallet. Det måste finnas fler faktorer om det ska förklara situationen, förmodligen att snubben är svagbegåvad och i avsaknad av konsekvenstänk. Som kritik mot sambolagen håller det dock inte.
Citera
2022-12-07, 09:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det här framstår som väldigt märkligt.

För många år sedan skiljde jag mig från min psykfallsfru.
då hade vi en bostadsrätt.
Hon tilldelades en skaplig summa, men inte hälften då det varit ett ganska kortvarigt äktenskap.

Kanske såg man annorlunda på bodelning förr i tiden.
Citera
2022-12-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Undrar varför mannen gick med på att lgh köptes enbart i hennes namn? 🤔
Därför att det var hennes hyresrätt?
Citera
2022-12-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det här framstår som väldigt märkligt.

För många år sedan skiljde jag mig från min psykfallsfru.
då hade vi en bostadsrätt.
Hon tilldelades en skaplig summa, men inte hälften då det varit ett ganska kortvarigt äktenskap.

Kanske såg man annorlunda på bodelning förr i tiden.

Man räknade av eventuella bolån osv. Precis som nu.
Citera
2022-12-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vid kontrakt så anger man ju procentuellt hur mycket båda parter äger. Om jag skriver 100% på mig så ska det väl ändå vara 100%?

Man kan även skriva 50/50, 80/20 osv.

Det är därför man prövat det hela. Det spelar ingen roll VEM som köper och äger om det är TILL BÅDA två.

Det gäller tex. ett hyreskontrakt med - Om jag skaffar en lägenhet som bara jag står på, men så bor du där med mig i 15år.

Vi blir osams och skall göra slut - vem har du rätt att bo kvar? Båda två, faktiskt. Det spelar ingen roll vem som står på kontraktet från början, eftersom tanken var att vi båda skulle bo där tillsammans.

Och så är det är det i detta fallet med.

Båda personerna bodde redan i lägenheten, men det stod bara på den ena. Hon köper loss den vid ombildning, men han bor kvar. Hon har helt uppenbart skaffat dem åt dem båda. Det spelar ingen roll vem som betalat, eftersom det räknas in i bohaget.
Citera
2022-12-07, 10:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Undrar varför mannen gick med på att lgh köptes enbart i hennes namn? 🤔
Han kunde lagen och/eller han var en sol-och-vårare "Köp lägenheten älskling, det blir en fin investering för dig." och/eller ingen tänkte på det.
Citera
2022-12-07, 11:00
Medlem
Värsta är att man är illa tvungen att gå till en jurist för att skriva papper m.m om något ska ens gälla. Sambo avtal är värdelöst i rätten. Gåvobrev med mer behövs. Samt är underskrifter också värdelösa/ samt vittnen till avtalet om de görs hemmifrån. Allt för att juristen ska tjäna tusenlappar på pappersavtal.

https://www.boupplysningen.se/skatt-...iva-samboavtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in