Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-04-12, 16:14
  #73
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag såg denna serie som barn/tidig tonåring när den sändes första gången. Minns att det ibland var otroligt spännande och att man nästan fick ont i magen. Minns också att man tyckte serien var bra trots att man kanske inte riktigt fattade allt vad de vuxna rollfigurerna höll på med. Sara och Martin var karaktärerna jag identifierade mig med mest, även om de nog var några år äldre än jag och nästan kändes vuxna.

Har sett om hela serien som vuxen på senare tid och måste säga att det inte bara var 80-talsnostalgi som gjorde att jag faktiskt gillade den nu också. Karaktärerna känns någorlunda äkta och man bryr sig om dem och berörs lite av deras öden. Klart att serien är lite overklig, precis som de flesta såpor. Under två, tre års tid så får Sara veta att den hon tror är hennes pappa (Rune) inte är det. Hon träffar sin riktiga pappa (Frank) och lär sig mycket snabbt att älska honom, mamma Karin dör och Frank tvingas ge sig av. Moster Harriet som hon är uppvuxen med och som bodde tillsammans med henne och Karin ger sig också iväg. Nu får hon istället bo tillsammans med Rune som snabbt inleder ett förhållande med mamma Karins värsta fiende Margareta. Allt detta helt utan kontakter med BUP.

80-talet var hårt helt klart
Citera
2024-04-13, 00:24
  #74
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
omg. Världens mest patetiska nassar - inte för att nassar inte är patetiska, but these takes the cake som man säger på svengelska - hotar Carlos. De måste verkligen ha varit uttråkade när det mest exotiska vi hade var spanjorer?

Nazzarna var lite mer "lågpannade" då och tyckte väl invandrare som invandrare. I en sekvens går ju Jonas (Ainas son) på den där iraniern, Muhammed, och kallar honom svartskalle, något som knappast hade fått sändas idag.

Minns hur skraj jag blev när Kjelle sparkade till den där kartongen och Pelikanens lik ramlade ut. Till sist visade det ju sig att det var Jonas som dödat honom och Erik Eriksson (Heinz Hopf) som var storskurken bakom allt.
Citera
2024-04-13, 09:04
  #75
Medlem
arakas avatar
Det enda jag egentligen minns, "do do do din jääävel!" och "manager".
Citera
2024-04-20, 09:28
  #76
Medlem
Serien är ju en liten svensk TV-skatt i historien!

Såg en reprisrunda sent 90-tal, ca tio år efter det begav sig, och den höll fortfarande då bra gammal gó "såpa-klass".

Dock tveksam till om jag åter skulle orka plöja igenom den idag, trots att jag överlag är retro-anhängare och nostalgiker m m.

Kanske inget superkrävande åtagande att succesivt skumma igenom 60 avsnitt á 45 min; anhängare av
P. E. Falcks senare skapelse - 90-talets Rederiet - har där lite mer att sätta tänderna i/avsätta tid till...

35+ år sätter avtryck, och även som det lite lagom fiktivt skruvat "vardags-drama" Varuhuset var, så är det trots
allt inspelat under en Sverige-era det inte finns minsta spår kvar av i dagsläget.
Citera
2024-04-27, 12:57
  #77
Medlem
Betade av av säsong 1 på SVT Play under ett par, tre kvällar av nostalgi-skäl.

Åren har inte varit så snälla mot denna serie, trots att det är en småcharmig titt i backspegeln.
Redan från början finns en känsla av en slags monoton karusell, ett ständigt hissåkande mellan fotfolk och överklass, lagerarbetare och makthavare.

Folk ville ha intriger på 80-talet efter de amerikanska dundersuccérna Dallas, Dynasty och Falcon Crest.
Och visst fick de det med råge; de flesta vardagliga problem avhandlas här!

Denna svenska såpopera gav oss - tydligen - vad vi ville ha, för som mest satte ju halva befolkningen och tittade....

(Blivande redar-magnaten Gösta Prüzelius syns tidigt i gästroll, som gammal grinig gubbe! (S1E9).
Var nog ett givet val för upphovsmakarna när fröet till "Rederiet" senare började gro i deras hjärnor.)

Serien är i alla fall ett stycke TV-kult, som gjorde starkt avtryck de två år vi fick tillsammans med Bengt, Rickard, Ingrid, Karin och alla de andra mellan 1987-89.

I nutid vill nästan ingen erkänna att de tittade då det begav sig, men det motsägs ju som sagt av mätningarna.

En sexa på en tiogradig skala är den faktiskt fortfarande värd!
Citera
2024-04-27, 18:42
  #78
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Serien är ju en liten svensk TV-skatt i historien!

Såg en reprisrunda sent 90-tal, ca tio år efter det begav sig, och den höll fortfarande då bra gammal gó "såpa-klass".

Dock tveksam till om jag åter skulle orka plöja igenom den idag, trots att jag överlag är retro-anhängare och nostalgiker m m.

Kanske inget superkrävande åtagande att succesivt skumma igenom 60 avsnitt á 45 min; anhängare av
P. E. Falcks senare skapelse - 90-talets Rederiet - har där lite mer att sätta tänderna i/avsätta tid till...

35+ år sätter avtryck, och även som det lite lagom fiktivt skruvat "vardags-drama" Varuhuset var, så är det trots
allt inspelat under en Sverige-era det inte finns minsta spår kvar av i dagsläget.

Förstår hur du menar när du säger att det inte "finns minsta spår" av den eran i nutid. Samtidigt kan jag tycka att den svenska mentaliteten är sig ganska lik nu som då. Och många kan nog relatera till olika karaktärer på sina arbetsplatser än idag som de karaktärer som var i serien. Bengt på lagret som smygsöp och käkade sockerprodukter trots sin diabetes. 40+ - Kjelle som försökte ha en ungdomlig framtoning. Richard i charken som hade ett osunt förhållande till sin åldrade mor. Den vältalige och polerade antikhandlaren och skurken Jens (pelikanen) som jag för övrigt har som avatarbild. Jonas Lindgren som allmän skitstövel och våldtäktsman, men som egentligen var snäll innerst inne.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback