Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-12-20, 21:44
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är ju en helt teoretisk idé så vem bryr sig som inte är bortskämd akademiker?

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Inte bekant för mig heller.

Begreppet "bred" är förstås relativt: att Högskoleutbildning brukar har mer bredd än YH.

Givetvis kan man inte allt, skulle man bredda högskoleutbildningen ytterligare för att garantera att alla högskolestudenter som pluggat nåt åt systemvetenskapshållet kunde alla termer åt detta håll så skulle det förstås va en trade-off.
Mer teori men man hinner då inte vissa praktiska kunskaper och missar visst djup.

Men då skulle folk såklart klaga på motsatsen. "Här har vi en högskolestudent som läst en uppsats om haltingproblemet - men de kan knappt koda i praktiken"
Bättre ord än bortskämd akademiker är kanske aspis akademiker.
Att skribenten ställer sådana frågor på lektionen i syfte att "sätta dit" läraren kan förklara varför skribenten inte lyckas ta sig vidare på anställningsintervjuer.
Citera
2022-12-21, 07:11
  #38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Bättre ord än bortskämd akademiker är kanske aspis akademiker.
Att skribenten ställer sådana frågor på lektionen i syfte att "sätta dit" läraren kan förklara varför skribenten inte lyckas ta sig vidare på anställningsintervjuer.

Det verkar åtminstone rimligt att anta att det finns en korrelation.
Citera
2022-12-21, 10:07
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Inte bekant för mig heller.

Begreppet "bred" är förstås relativt: att Högskoleutbildning brukar har mer bredd än YH.

Givetvis kan man inte allt, skulle man bredda högskoleutbildningen ytterligare för att garantera att alla högskolestudenter som pluggat nåt åt systemvetenskapshållet kunde alla termer åt detta håll så skulle det förstås va en trade-off.
Mer teori men man hinner då inte vissa praktiska kunskaper och missar visst djup.

Men då skulle folk såklart klaga på motsatsen. "Här har vi en högskolestudent som läst en uppsats om haltingproblemet - men de kan knappt koda i praktiken"

Översättning "systemvetarna önskar att de var ingenjörer och är helt desperata med att försöka dölja detta, eftersom cheferna också är systemvetare som helst ägnar sig åt administration så får vi skitsnacket om att systemvetarna är bredare och bättre".
Citera
2022-12-21, 21:10
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
"Bred teoretisk grund", vi hade en lärare som läst just systemvetenskap på min utbildning, han var stolt över att ha fått jättehöga betyg på allting. Jag ställde en fråga som var haltingproblemet i en lätt maskerad version, han hade aldrig hört talas om det.
Förklara vilken relevans haltingproblemet har i praktiken för t.ex. en webbutvecklare? Jag garanterar att det är fullkomligt ointressant utanför forskningsområdet.
Citera
2022-12-22, 08:09
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Förklara vilken relevans haltingproblemet har i praktiken för t.ex. en webbutvecklare? Jag garanterar att det är fullkomligt ointressant utanför forskningsområdet.

Och återigen vädrar systemvetarna sina komplex.
Citera
2022-12-22, 09:15
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Och återigen vädrar systemvetarna sina komplex.
Om du spenderade mindre tid på att försöka verka smart och mer tid på att faktiskt vara det så skulle det nog gå bättre för dig generellt i livet.

Ingen gillar en besserwisser.
Citera
2022-12-22, 09:28
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Om du spenderade mindre tid på att försöka verka smart och mer tid på att faktiskt vara det så skulle det nog gå bättre för dig generellt i livet.

Ingen gillar en besserwisser.

Det var MarcoBolan som började skrika om hur systemvetare var så mycket "bredare" och hade djupare teoretisk förståelse. Det är helt uppenbart att det är skitsnack av någon som är livrädd för att bli avslöjad som inte speciellt kompetent.
Citera
2022-12-22, 09:56
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var MarcoBolan som började skrika om hur systemvetare var så mycket "bredare" och hade djupare teoretisk förståelse. Det är helt uppenbart att det är skitsnack av någon som är livrädd för att bli avslöjad som inte speciellt kompetent.
Som systemutvecklare är ditt jobb att använda kod för att lösa verksamhetsproblem. Det jag gissar att han menade var att systemvetenskap ger en djupare teoretisk grund lämpad för den typen av problemlösning.

Den teori som lärs ut på ingenjörsprogrammen är mer lämpad för utveckling som är till för att föra teknologin framåt.

Jag har sagt det förut att det är grav överkurs att läsa till civilingenjör om målet är att jobba som t.ex. webbutvecklare eller konsult mot myndighet eller näringslivet.

Det är inte en fråga om vilken utbildning som är bättre, utan om tillämpningsområde.
Citera
2022-12-22, 13:43
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Som systemutvecklare är ditt jobb att använda kod för att lösa verksamhetsproblem. Det jag gissar att han menade var att systemvetenskap ger en djupare teoretisk grund lämpad för den typen av problemlösning.
...

Det MarcoBolan menade var vädrande av komplex.
Citera
2023-01-03, 18:31
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var MarcoBolan som började skrika om hur systemvetare var så mycket "bredare" och hade djupare teoretisk förståelse. Det är helt uppenbart att det är skitsnack av någon som är livrädd för att bli avslöjad som inte speciellt kompetent.
Haha, vilken otroligt avig stil du har.

Jag skrev att en YH-utbildning kan va mer nischad på webbutveckling - har man pluggat på högskola och inte pluggat så mycket webutveckling , så har man då läst annat.
Typ flera språk, kompilatorteori, och dylikt - vad är det som är så sjukt med att kalla det för bredd?

Men kanske är nåt missförstånd, jag pratar generellt om flera olika slags data/programmeringsutbildningar - du kanske menar nåt systemvetenskapsprogram som är ett program mer mindre tekniskt fokus.
Citera
2023-01-03, 18:37
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Haha, vilken otroligt avig stil du har.

Jag skrev att en YH-utbildning kan va mer nischad på webbutveckling - har man pluggat på högskola och inte pluggat så mycket webutveckling , så har man då läst annat.
Typ flera språk, kompilatorteori, och dylikt - vad är det som är så sjukt med att kalla det för bredd?

Men kanske är nåt missförstånd, jag pratar generellt om flera olika slags data/programmeringsutbildningar - du kanske menar nåt systemvetenskapsprogram som är ett program mer mindre tekniskt fokus.

Ja, jag är förbannad efter att hela tiden få höra om hur överlägsna systemvetarna är för att se hur de egentligen inte kan någonting.
Citera
2023-01-03, 18:51
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ja, jag är förbannad efter att hela tiden få höra om hur överlägsna systemvetarna är för att se hur de egentligen inte kan någonting.
Av ren nyfikenhet, vad är det systemvetarna inte kan som är relevant för en roll som junior utvecklare och som en ingenjör kan?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback