Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-06, 16:10
  #1
Avstängd
Tex kultursamordnare eller aktivitetsamordnare eller samordnare i överlag inom kommunen?

Sitter de framför datorn och tar möten angående om ett projekt och sedan då? Planerar dem genom att skriva in något på en Excel?

Finns ju hur många titlar som helst inom detta.
Citera
2022-12-06, 17:03
  #2
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Tex kultursamordnare eller aktivitetsamordnare eller samordnare i överlag inom kommunen?

Sitter de framför datorn och tar möten angående om ett projekt och sedan då? Planerar dem genom att skriva in något på en Excel?

Finns ju hur många titlar som helst inom detta.

Ja, det du räknar upp är exempel på arbetsuppgifter för en samordnare. Administrativt arbete helt enkelt. De kan kallas administratörer eller planerare också. Det är din chef som bestämmer vilka arbetsuppgifter du har och vad du förväntas leverera, men det beror också på vilken förvaltning i kommunen du jobbar åt.
Citera
2022-12-06, 22:00
  #3
Medlem
vantablacks avatar
Ser nog väldigt olika ut beroende på vilken förvaltning man jobbar på och hur den politiska nämnden utformat uppdraget och vad som ska ingå i det.

Vår kultursamordnare har en tjänst som jag bäst skulle beskriva som en slasktratt. Där man petat in lite allt möjligt. Allt ifrån att samordna samarbeten mellan det kulturella civilsamhället (typ kulturföreningar, studieförbund osv) och kommunala aktörer till att handlägga och bevilja kulturbidrag som externa aktörer kan söka (bara detta är typ en heltidstjänst), "främja kultur" bland barn och unga, samt ansvara för och arrangera diverse större kulturarrangemang som sker återkommande på årsbasis (även detta är typ en heltidstjänst). Därför är det rätt hög personalomsättning på kultursamordnartjänsten. De senaste fyra har jobbat knappt ett år vardera innan dom sökt sig till andra jobb. Eftersom uppdraget egentligen är för stort och allt dom gör blir halvdant. För jämförelse: Dom som jobbar med att hantera bidrag till idrottsföreningar är tre heltidsanställda. Och då är det det enda dom gör.
Citera
2022-12-06, 22:40
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Ser nog väldigt olika ut beroende på vilken förvaltning man jobbar på och hur den politiska nämnden utformat uppdraget och vad som ska ingå i det.

Vår kultursamordnare har en tjänst som jag bäst skulle beskriva som en slasktratt. Där man petat in lite allt möjligt. Allt ifrån att samordna samarbeten mellan det kulturella civilsamhället (typ kulturföreningar, studieförbund osv) och kommunala aktörer till att handlägga och bevilja kulturbidrag som externa aktörer kan söka (bara detta är typ en heltidstjänst), "främja kultur" bland barn och unga, samt ansvara för och arrangera diverse större kulturarrangemang som sker återkommande på årsbasis (även detta är typ en heltidstjänst). Därför är det rätt hög personalomsättning på kultursamordnartjänsten. De senaste fyra har jobbat knappt ett år vardera innan dom sökt sig till andra jobb. Eftersom uppdraget egentligen är för stort och allt dom gör blir halvdant. För jämförelse: Dom som jobbar med att hantera bidrag till idrottsföreningar är tre heltidsanställda. Och då är det det enda dom gör.


Det jag har förstått är att många av dessa jobb är som två jobb i ett . Det förklarar varför de knappt har tid att svara på mail eller telefon då jag ringer eftersom de har fullt upp att godkänna bidrag , möten och arrangera. Utöver det sker det liksom ärenden om överklagan.
Citera
2022-12-06, 22:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det jag har förstått är att många av dessa jobb är som två jobb i ett . Det förklarar varför de knappt har tid att svara på mail eller telefon då jag ringer eftersom de har fullt upp att godkänna bidrag , möten och arrangera. Utöver det sker det liksom ärenden om överklagan.

Överklagan av vad? Det är väl inte mycket av det en kultursamordnare gör som är myndighetsutövning och därmed kan överklagas?
Citera
2022-12-06, 23:00
  #6
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det jag har förstått är att många av dessa jobb är som två jobb i ett . Det förklarar varför de knappt har tid att svara på mail eller telefon då jag ringer eftersom de har fullt upp att godkänna bidrag , möten och arrangera. Utöver det sker det liksom ärenden om överklagan.

I många fall är det nog mer än två jobb i ett. Som jag sa, en slasktratt.

Vet inte vad du mailat om men jag är inte ens samordnare och min inkorg svämmar över av folk som vill samarbeta kring projekt, workshops och dylikt. Plus en jävla massa mail från olika företag som försöker sälja på olika utbildningar och föreläsningar, seminarier och webbinarier och fan och hans moster. Hinner man svara på alla? Svar: Nej. Jag prioriterar att svara på det som är relevant. Annars hade man inte fått göra annat än svara på mail, och det är inte det jag är anställd för.
Citera
2022-12-06, 23:06
  #7
Medlem
IRMEs avatar
När de inte slutar tidigt så fikar och klagar de mest.
Citera
2022-12-06, 23:47
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
I många fall är det nog mer än två jobb i ett. Som jag sa, en slasktratt.

Vet inte vad du mailat om men jag är inte ens samordnare och min inkorg svämmar över av folk som vill samarbeta kring projekt, workshops och dylikt. Plus en jävla massa mail från olika företag som försöker sälja på olika utbildningar och föreläsningar, seminarier och webbinarier och fan och hans moster. Hinner man svara på alla? Svar: Nej. Jag prioriterar att svara på det som är relevant. Annars hade man inte fått göra annat än svara på mail, och det är inte det jag är anställd för.


Det här blev en ögonöppnare för mig då jag alltid har uppfattat projektledare som övermänniskor och att det tror det är någon.

Då vet jag vad jag kommer att ge mig in på den dagen jag får ett sådant jobb. Att det blir många som ringer och mailar och upptar tid av en då det egentligen visar sig att de har fullt upp och är oftast stressade.
Citera
2022-12-07, 00:16
  #9
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det här blev en ögonöppnare för mig då jag alltid har uppfattat projektledare som övermänniskor och att det tror det är någon.

Då vet jag vad jag kommer att ge mig in på den dagen jag får ett sådant jobb. Att det blir många som ringer och mailar och upptar tid av en då det egentligen visar sig att de har fullt upp och är oftast stressade.

Du får nog bli bättre på att formulera vad det är du menar. Projektledare? Eller samordnare? Det är två olika saker.

Har under mina 14 år inom kommunal verksamhet aldrig uppfattat projektledare som övermänniskor eller att dom tror att dom är något. Dom är inga gudar. Oftast helt vanliga anställda som har en chef precis som alla andra.
Däremot finns det sällan stående tillsvidaretjänster som "projektledare" dvs det är inte som att kommunen har x antal projektledare som rullar på evighetsanställningar vars enda uppgift är att leda olika projekt. Det är oftast arbeten som sker under en kort tid, antingen för att man fått medel tilldelat som ska tas om hand om, ofta öronmärkta för ett specifikt ändamål alternativt när man ska starta upp något nytt och behöver göra ett förarbete/planering. Och min erfarenhet är att det ofta är någon från verksamheten som kliver in och projektleder något en begränsad tid för att sedan kliva av igen och återgå till sina tidigare arbetsuppgifter.

Har varit med om att man anställt en person specifikt för ett projekt endast en gång, på projektanställning, och det var typ sämre arbetsvillkor och lön än vad vi ordinarie hade. Plus att när projektet var slut efter ett år löpte även anställningen ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback