• 4
  • 5
2022-12-08, 10:25
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
Ca 4,5 miljoner varav 82% arbetar heltid i Sverige.

Med 25% färre arbetade timmar behöver ca en miljon fler som arbetar heltid (sex timmar) i Sverige.

Har jag räknat rätt?

Hur tänker Spanien nu när de vill införa detta?

Blir i praktiken väldigt svårt.

Du tänker helt fel, effektiviteten under arbetsdagen är det som räknas, inte antalet timmar! Om du är på arbetsplatsen i 8h men endast faktiskt jobbar 6h, så vad är skillnaden? Finns många vetenskapliga studier som undersöker detta.

Du tänker precis likadant som de här gubbarna och kärringarna som drar och ”gymmar”, m.a.o rycker i några maskiner med inget motstånd några timmar och förväntar sig resultat.
Citera
2022-12-08, 10:32
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men läs och förstå, vem betalar skift nr 4 och var finns personalen?
Arbetsgivaren kanske? Eller du tänkte att H.C Andersen skulle betala? Vad skulle skillnaden i lönen vara bara för att 4 pass istället för 3? Du ser problem som inte finns eller mycket enkel lösning på. De får väl anställa fler, det finns många med sjuksköterskautbildning.
Citera
2022-12-08, 10:35
Avstängd
Tror det blir svårt att genomföra då det redan är brist på kompetent folk
Citera
2022-12-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
6 timmars arbetsdag skulle behövts för 15-20 år sedan, men idag är det 4 timmars arbetsdag som behövs för att balansera arbetsmarknaden så att fler får arbete samtidigt som människors behov av fritid balanseras då det finns mer att göra idag som inte hinns med tack vare de långa arbetsdagarna och detta gör att folk mår dåligt, går på piller och tar självmord i högre utsträckning än tidigare annars.
Folk jobbade hårdare och längre för, samtidigt som hushållssysslor tog längre tid, ändå var psykisk ohälsa mindre vanligt än nu.

Problemet är ju att folk är mycket mindre fysiskt aktiva, ständigt är uppkopplade och matas av medier, folk lägger timmar på att kolla vad andra människor gör istället för att fokusera på sig själva och leva sina egna liv.

Folk har mer fritid än någonsin men väljer att lägga det på saker som inte ger något tillbaka.
Folk sitter och spelar bort sina pengar på fritiden, vad skulle bli bättre om de fick ännu mera fritid?

Vidare så skulle man inte få fler i arbete.
Att folk är arbetslösa beror på att de saknar kompetens.
Det finns massor av branscher som skriker efter folk med rätt kompetens.

Lösningen är att få arbetslösa i arbete inom områden där det råder brist på arbetskraft, då kan kan sänka arbetstiderna.

Det fungerar inte om man ska sänka arbetstider för enkla jobb för att alla ska få jobba.
Vad som händer är att dessa får dela på en ännu mindre kaka, dvs ännu lägre lön.
Citera
2022-12-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du förespråkar ju vanligt ackord eller beting...vanligt inom bygg.
Nej, ingenstans nämnde jag att yrkesman A kan gå hem när jobbet är utfört eller behöver stanna över inpå sen eftermiddag vid förseningar, bara för att dennes arbetsdag består av sex och inte åtta timmar.
Citera
2022-12-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vad ska föräldrar göra med barn i skola från 6-års ålder?
Vad gör föräldrarna i dagsläget?
Citera
2022-12-08, 12:06
Medlem
6stringlevins avatar
Inga skulle anställas. De som är arbetslösa idag är oanställningsbara. Man måste alltså idag importera folk till enklare sysslor fast sverige ha 1 million "sysslolösa"
Citera
2022-12-08, 13:13
Medlem
Det finns inte många småföretagare i Sverige som skulle ha råd med att låta personalen gå ned till 6 timmar med 8 timmars lön. Inte många anställda har heller råd att mista 2 timmars lön varje dag.

Om man skulle införa 6 timmars dag bör man samtidigt kräva att föräldrar hämtar sina barn från dagis och fritids eftersom dom faktiskt inte jobbar och således inte behöver barnpassning. Många barn har faktiskt betydligt mycket längre dagar än sina föräldrar lämnas O7:00-08:00 på morgonen hämtas 17:000-18:00 på kvällen således har barnet en 10 timmars dag och föräldern 8 timmars dag. Ska föräldrar nu jobba 6 timmar sen gå och fika med kompisarna spela lite paddel eller vad man har för fritidsintresse och låta baren vara kvar på dagis eller fritids och låta skattebetalarna stå för barnpassningen låter illa i mina öron.

Sen har jag en fråga hur har man råd med allt man vill göra på sin fritid om man går ned i lön?

Och Ja jag vet att det heter förskola och inte dagis .Jag är bara gammalmodig av mig,
Citera
2022-12-08, 13:47
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Arbetsgivaren kanske? Eller du tänkte att H.C Andersen skulle betala? Vad skulle skillnaden i lönen vara bara för att 4 pass istället för 3? Du ser problem som inte finns eller mycket enkel lösning på. De får väl anställa fler, det finns många med sjuksköterskautbildning.

Arbetsgivaren vem är det då? Jo skattebetalarna.
Finns det så många med sjuksköterskeutbildning råder jag dig till att starta en bemanningsfirma direkt, typ ASAP. Du blir snabbt rik.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in