Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-09, 08:15
Medlem
revsaxens avatar
Blir det årets mest energirikaste pressträff kanske?

https://www.regeringen.se/pressmedde...-energikrisen/
Fredagen den 9 december bjuder statsminister Ulf Kristersson, energi- och näringsminister Ebba Busch och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson in till pressträff för att ge en lägesbild av det svenska elsystemet och presentera åtgärder som syftar till att dämpa elpriser och motverka risken för bortkoppling. Medverkar gör även Svenska kraftnäts generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe och Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.
Citera
2022-12-09, 08:22
Medlem
Det finns ingen jag pratat med senaste månaden som inte har sänkt sina villor till 18 grader. Innan detta var det ju snack om att vi kunde minska kostnadsökningen massivt genom genom att göra det. Var det bara bullshit? Äter tyskland och företagen mer el istället?
Citera
2022-12-09, 08:24
Medlem
Epimaness avatar
Har inga förhoppningar men det står dem fritt att övertyga mig med deras förträffliga planer.

Mina halvtänkta spontana tankar som de inte kommer säga:
Lägg ner hybris-planerna och tillkännage satsningar som kärnkraft och elledningar.
Nätverka med andra europeiska regeringar för att ändra elprismodellen.
Citera
2022-12-09, 08:31
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revsaxen
Blir det årets mest energirikaste pressträff kanske?

https://www.regeringen.se/pressmedde...-energikrisen/
Fredagen den 9 december bjuder statsminister Ulf Kristersson, energi- och näringsminister Ebba Busch och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson in till pressträff för att ge en lägesbild av det svenska elsystemet och presentera åtgärder som syftar till att dämpa elpriser och motverka risken för bortkoppling. Medverkar gör även Svenska kraftnäts generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe och Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

Man kan ju fråga sig vad integrationsministern har där att göra. Ska de bara visa upp att han är med och leker han med, eller har de måhända hittat en slutgitig lösning?
Citera
2022-12-09, 08:54
Medlem
revsaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Man kan ju fråga sig vad integrationsministern har där att göra. Ska de bara visa upp att han är med och leker han med, eller har de måhända hittat en slutgitig lösning?

En slutgiltig lösning kommer nog inte regeringen klara av, förutom med alla dessa miljarder som ska gödslas ut, med tron att pengar och bidrag ska lösa det hela, tycker Jimmie Åkesson borde vara med som moraliskt stöd vid varje pressträff istället, integrationsministern vill nog visa att han finns med trots allt.
Citera
2022-12-09, 08:56
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Det finns ingen jag pratat med senaste månaden som inte har sänkt sina villor till 18 grader. Innan detta var det ju snack om att vi kunde minska kostnadsökningen massivt genom genom att göra det. Var det bara bullshit? Äter tyskland och företagen mer el istället?

Ja det är bara bullshit. Du kan även slänga in råden att man ska tvätta på natten och handdiska.
Citera
2022-12-09, 08:57
Medlem
Dom kanske ska presentera det där systemet för högkostnadsskydd som skulle varit på plats för över en månad sen?
Citera
2022-12-09, 09:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Frågan om tillfällig kompensation för de höjda elpriserna är inte viktigt. Det som är betydelsefullt är om detta nu är ett normaltillstånd. Hur ser framtiden ut på elmarknaden?

Som jag ser det finns ingen snabb lösning. Kärnkraft tar tid att bygga och Putins gas lär ju heller inte vara något man kan räkna med.

Den sk inflationen ska inte innebära löneförhöjningar och det övergår då i en stagflation. Destå värre tyvärr.

Antingen får staten kontinuerligt dela ut Vattenfalls pengar samt elskattekronorna eller så kommer vi se misär nästintill u-landsstatus om några år.

Grattis Sverige och alla Gretor samt MP:are. Vi kommer närmre ett amishsamhälle med stormsteg. Tyvärr passar det dåligt i norden.
Citera
2022-12-09, 09:11
Medlem
Hade Sverige varit ett land där politikerna (särskilt se som anser sig vara "höger" ) satte sitt eget folk först hade man pausat allt bistånd nu och lagt pengarna på att hjälpa det svenska folket. Att dela ut 47 miljarder kronor av folkets pengar när landet är i en kris är landsförräderi i mina ögon.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2022-12-09 kl. 09:14.
Citera
2022-12-09, 09:11
Medlem
provinsen-taiwans avatar
[quote=Reverend.Som jag ser det finns ingen snabb lösning. Kärnkraft tar tid att bygga och Putins gas lär ju heller inte vara något man kan räkna med.[/QUOTE]

Kan väl inte ta mer än en månad att slå upp några fullt fungerande kolkraftverk?
Citera
2022-12-09, 09:13
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att dela ut 47 miljarder kronor av folkets pengar när landet är i en kris är landsförräderi i mina ögon.

Inte folkets pengar, utan flaskhalspengar som inte borde ha funnits från första början. Man delar alltså ut de övervinster som eloligarkerna tjänar på brister i systemet. Det hade varit ekvivalent att sätta ett tak på elen på 1 kr, men då hade EU klagat.
Citera
2022-12-09, 09:16
Medlem
6stringlevins avatar
Kanske sänks elskatten med 10 öre kw?

Jag röstade på SD. Men jag kan inte påstå att jag är imponerad av den nya regeringen (eller tidölags-avtalet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in