Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-09, 18:05
  #13
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Som svar på sista frågan: Nej, ingen gillar dem. Det är lite som att fråga sin katt vad det blir för väder. Möjligen trevligt om man är hemskt ensam, men totalt värdelöst om man vill veta något.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Ibland är fan chatt roboten smartare än kundtjänst medarbetaren. Särskilt när det SL.

Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Helt värdelöst. Stöter jag på en chat-robot väljer jag om möjligt en annan återförsäljare av det jag vill köpa och undrar över. Att ha en chat-robot är signifikativt för en totalt bristande respekt och obefintligt engagemang för sina kunder och ingen aktör jag vill ha några affärer ihop med.

Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Chatbottar får mig att undvika företaget.
Skulle aldrig köpa något som behöver support .t ex en avancerad dator eller bil av ett "chattbotsbolag" vilken gör felsökningen omöjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Jag tycker mest att de är störiga. Som gamla tidens porr pop-ups ungefär.


Så varför tror ni företag skaffar skiten? Har någon sliskig försäljare tutat i dem att det här är framtiden? Eller ligger det något annat bakom?

Jag tycker själv det är totalt obegripligt, skulle skämmas som fan om mitt företag hade en chattbot på sin hemsida. Möjligtvis om det vore i ett försök att skapa parodi. Man kan ju även tycka att många IT-ansvariga borde minnas hur hatad Microsoft Office's "Clippy" var?
__________________
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-12-09 kl. 18:07.
Citera
2022-12-09, 18:13
  #14
Medlem
Jiiimboohs avatar
Gillar dem inte särskilt mycket. De kan vara OK på att svara på vanliga frågor, men inte bättre än en sökbar FAQ. I värsta fall är de som en reinkarnerad version av gemgubben i tidigare versioner av Word. (Han dök upp i tid och otid och frågade om man behövde hjälp.) Det finns en anledning till att gemet fick pensionera sig. Nu gör vissa företag om samma misstag.
Citera
2022-12-09, 18:15
  #15
Medlem
Fungerar säkert skitbra för att filtrera bort efterblivna människor som kontaktar kundtjänst för minsta lilla grej som står klart och tydligt någonstans. Tråkigt bara att det går ut över folk som kontaktar kundtjänst för att de faktiskt behöver det.
Citera
2022-12-09, 18:20
  #16
Avstängd
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Så varför tror ni företag skaffar skiten? Har någon sliskig försäljare tutat i dem att det här är framtiden? Eller ligger det något annat bakom?

Jag tycker själv det är totalt obegripligt, skulle skämmas som fan om mitt företag hade en chattbot på sin hemsida. Möjligtvis om det vore i ett försök att skapa parodi. Man kan ju även tycka att många IT-ansvariga borde minnas hur hatad Microsoft Office's "Clippy" var?

Chat roboten måste vara något att hänga i julgrannen också. Annars kan man lika bra använda en lobotomerad sosse som mänsklig chat robot.
Citera
2022-12-09, 19:05
  #17
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Förjävligt störande.
Det enda dom gör är att ta ens ord sen göra en lista på problem.
Då kan dom ju lika gärna göra en sökfunktion där dom listat alla problem.

"jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du upprepa?" gör mig fan galen.
Citera
2022-12-09, 19:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Någon här som gillar chattbotar som svarar på ens frågor på kundsupportsidor?

Jag förstår inte alls grejen. En sida med "Vanliga frågor" fungerar ju minst lika bra, och går oftast betydligt snabbare att söka fram svaret i än att "prata" med en bot i en chat.

Vad exakt är det som blir bättre av att maskera "vanliga frågor" som en chat, som i bästa fall tar betydligt längre tid att komma fram till svaret och i värsta fall missförstår frågan helt? Om jag tvunget vill använda chatformatet, ja då är det ju för att jag vill prata med en människa.

Det blir lite som att man skulle köra in bilen för en handtvätt och få den tvättad av människoliknande robotar. Vad vore poängen med det? Vill jag ha bilen tvättad för hand, så vill jag ju per definition ha det gjort av en människa. I annat fall kör jag ju till en automattvätt, där det spelar noll roll att maskinen inte är människoliknande.

Jag stör mig så inihelvete på detta, verkar mest vara nåt jävla inne-buzz som överprisade IT-konsulter tutat i intet ont anande företag att de måste ha, för det är det senaste...

Finns det någon i denna värld som faktiskt GILLAR chattbotar i kundtjänstsammanhang?
Hej.
Hur kan jag hjälpa dig idag?

/Emma
Telia support
Citera
2022-12-09, 19:12
  #19
Medlem
Blev du hjälpt av vår support?
Citera
2022-12-09, 19:49
  #20
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Så varför tror ni företag skaffar skiten? Har någon sliskig försäljare tutat i dem att det här är framtiden? Eller ligger det något annat bakom?

Jag tycker själv det är totalt obegripligt, skulle skämmas som fan om mitt företag hade en chattbot på sin hemsida. Möjligtvis om det vore i ett försök att skapa parodi. Man kan ju även tycka att många IT-ansvariga borde minnas hur hatad Microsoft Office's "Clippy" var?

Skulle tro att de säljts på skiten av någon IT-nisse. Beslutsfattarna själva är för dåliga på sitt expertområde (som beslutfattare ofta är) så de går blint på IT-nisses rekommendation.
Citera
2022-12-09, 19:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Så varför tror ni företag skaffar skiten? Har någon sliskig försäljare tutat i dem att det här är framtiden? Eller ligger det något annat bakom?

Ingen aning. Företagen tror väl att det är modernt, chict, professionellt och effektivt. De tror att utstrålningen blir "vi finns alltid tillgängliga för dig". I själva verket blir det precis tvärtom.

De kanske köper någon färdig hemsidelösning där detta ingår.
Citera
2022-12-09, 20:30
  #22
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Någon här som gillar chattbotar som svarar på ens frågor på kundsupportsidor?

Jag förstår inte alls grejen. En sida med "Vanliga frågor" fungerar ju minst lika bra, och går oftast betydligt snabbare att söka fram svaret i än att "prata" med en bot i en chat.

Vad exakt är det som blir bättre av att maskera "vanliga frågor" som en chat, som i bästa fall tar betydligt längre tid att komma fram till svaret och i värsta fall missförstår frågan helt? Om jag tvunget vill använda chatformatet, ja då är det ju för att jag vill prata med en människa.

Det blir lite som att man skulle köra in bilen för en handtvätt och få den tvättad av människoliknande robotar. Vad vore poängen med det? Vill jag ha bilen tvättad för hand, så vill jag ju per definition ha det gjort av en människa. I annat fall kör jag ju till en automattvätt, där det spelar noll roll att maskinen inte är människoliknande.

Jag stör mig så inihelvete på detta, verkar mest vara nåt jävla inne-buzz som överprisade IT-konsulter tutat i intet ont anande företag att de måste ha, för det är det senaste...

Finns det någon i denna värld som faktiskt GILLAR chattbotar i kundtjänstsammanhang?

Du har helt rätt! Dessutom försöks det nästan skapas någon form av "mysig" AI när det är långt ifrån detta, nej tvi.
Citera
2022-12-10, 18:27
  #23
Medlem
Gpt-3 är lösningen, kolla upp Gpt-3 chat på OpenAi så kommer ni ändra uppfattning. Om Ai som Stable diffusion är revolutionerande för Image så är Gpt-3 det för text to text och kan användas i miljarder användningsområden. Ta chansen och pröva nu när det är tillgängligt och tillåtet för snart läggs det band på vill jag lova.
Citera
2022-12-10, 19:21
  #24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag avskyr chat-botar hos myndigheter inte i första hand för att de är värdelösa och spiller min tid (det är och gör de undantagslöst), utan för att de behandlar mig som kund med ett personligt problem när jag gör anspråk på att vara ansvarstagande medborgare med ett universellt problem.

Chat-botarnas tvillingbror är för övrigt de standardiserade kundnöjdhetsenkäterna.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-12-10 kl. 19:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in